Jaka sportowa 125 jest najlepsza do miasta? Top 5 ścigaczy dla początkujących
Motocykle sportowe o pojemności 125 cm3 to doskonały pomysł na naukę świadomej, szybkiej jazdy motocyklem. Za sprawą osiąganych prędkości są bezpieczniejsze niż wymagające więcej doświadczenia sześćsetki, a do tego znakomicie sprawdzą się na wszelkich track-dayach szczególnie tych na krętych, technicznych torach lub w ODTJ.
W ostateczności można nimi potrenować na wolnym placu czy pod supermarketem. Lekkie, zwinne, sportowe 125 do miasta będą doskonałym pomostem pomiędzy skuterem a sportem o pojemności 300 lub 600 cm3, ułatwiając szybkie zdobycie motocyklowych umiejętności. Dawniej wyszydzane ze względu na stosunkowo słabe osiągi przez tzw. prawdziwych motocyklistów, jeżdżących ciężkimi, "dorosłymi" cruiserami, dziś, wraz ze wzrostem świadomości i techniki jazdy stają się obowiązkowym etapem w samorozwoju przyszłych motocyklistów.
Przyznam, że kiedy rozpoczynałem przygodę z motocyklami (a było to ponad ćwierć wieku temu) szybko chciałem przesiąść się na jak największy, sportowy pojazd omijając kolejne etapy pojemnościowe. Jakoś udało się nie zrobić sobie krzywdy, ale zanim zacząłem świadomie prowadzić motocykl minęło trochę czasu.
Dzisiaj, mając dostęp do redakcyjnego parku maszyn bardzo chętnie wracam do sportowych 125 do miasta - nic nie daje takiej radości z jazdy na maksa oraz kombinowania w jaki sposób nie stracić prędkości czy wyprzedzić ciężarówkę pod górę, jak zarządzanie osiągami 125 cm3. Patrząc z perspektywy czasu każdemu miłośnikowi motocykli sportowych poleciłbym stopniową zmianę sprzętu na coraz większy - co wraz z treningiem doskonalenia techniki jazdy dużo szybciej doprowadzi was do wysokiego poziomu, niż próba opanowania sportowej 750 cm3 bez większego doświadczenia.
Ale nie odbiegając zbytnio od tematu - postanowiłem przygotować zestawienie TOP 5 sportowych 125 cm3 do miasta dostępnych na naszym rynku, które chętnie widziałbym w garażu z myślą o track-dayu na torze kartingowym...
Malaguti RST 125
Najtańsze w zestawieniu Malaguti RST 125 oferuje silnik o mocy 15KM, co przy masie 140 kg (gotowy do jazdy) jest uczciwym wynikiem w segmenci miejskich sportów 125 cm3. Ciekawy design z aluminiowymi, wieloszprychowymi felgami oraz potężnym wahaczem, nawiązują do rasowych, sportowych litrów. Co ciekawe, łatwo odkręcane sety oraz umieszczenie tłumika nie zakłócające rozkładu mas, będą atutami do rozpoczęcia przygody z torowaniem. Analogowy obrotomierz ułatwi odczyt prędkości obrotowej silnika, a radialnie mocowany zacisk hamulcowy z pewnością umożliwi opóźnianie hamowania do granic możliwości.
Malaguti oferuje RST125 za kwotę 16 999 zł. Dużą oszczędność w zakupie względem opisywanej dalej konkurencji, można wykorzystać na spersonalizowanie nastawów zawieszenia i przygotowanie pojazdu na track-daye.
Yamaha YZF-R125 MotoGP Edition
Yamaha YZF-R1 dysponuje dokładnie taką samą mocą ale jest o 2 kg cięższa od Malaguti. Wystylizowana na YZM-R1, w limitowanym malowaniu nawiązuje do grafiki Monster Energy Yamaha MotoGP. To wyraźny ukłon w stronę miłośników sportu. Reflektory LED, agresywny design, nadają dynamiki już na postoju a radialny zacisk hamulcowy oraz solidny widelec upside-down to sprzymierzeńcy szybkiej jazdy. Ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz, wahacz z żebrem usztywniającym oraz frezowane półki pozwalają poczuć się jak na motocyklu wyczynowym. Sportowym smaczkiem jest osłona gazu znana z serii wyścigowych.
Cena wersji nielimitowanej zaczyna się od 21900 zł.
Aprilia RS125
Ilość zdobytych tytułów mistrzowskich przez Aprilię i jej kierowców przekuwa się na genialną konstrukcję motocykla. Moc 15 KM w połączeniu z masą 134 kg (gotowa do jazdy), radialnym zaciskiem hamulcowym i zwartą konstrukcją stwarza duży potencjał do jazdy torowej. Sześciobiegowa przekładnia, opcjonalny quick-shifter oraz ABS ułatwią bezpiecznie przekazać ten potencjał na nitkę toru. A dla miłośników serii superbike atutem będzie fakt dużego podobieństwa do modelu RSV4!
Cena prezentowanego modelu zaczyna się od 22 900 zł.
Kawasaki Ninja 125
Kawasaki dysponuje identyczną mocą jak Aprilia, ale jest o 14 kg cięższe. Rekompensuje to ceną - 19 900 zł. Tarcze typu wave, kratownicowa rama i design nawiązujący do dominatora w serii WSBK, Kawasaki ZX10R to duże atuty. Względem konkurencji brakuje wprawdzie zawieszenia USD i radialnych zacisków ale kilka tysięcy oszczędności wystarczy na zakup torowych owiewek lub zestrojenie zawieszenia w profesjonalnej firmie.
KTM RC125
Perfekcyjny balans, świetne hamulce, duża poręczność i geny wywodzące się ze zwycięskich maszyn z Moto3 - oto KTM RC125. Zaledwie 135 kg w wersji z ABS, 15 KM, zawieszenia WP i świetne hamulce odpowiadają za skuteczność na torze. KTM sprawia wrażenie najstabilniejszego z całego zestawienia, być może dlatego, że rama bez większych zmian wykorzystywana jest także w nieco większym, RC390. Cena 20900 wydaje się być bardziej, niż okazyjna.
Bez względu na model, który wybierzecie koniecznie odwiedźcie treningi doskonalenia jazdy, gdzie w laboratoryjnych warunkach możecie poćwiczyć pod okiem fachowców i "wyszaleć się" bez szkody dla innych. Ci, którzy zaczynają od litrów najczęściej słabo kończą albo osiągi motocykla stają się dla nich blokadą. W perspektywie czasu wasza droga do "szybkości" jest bezpieczniejsza i paradoksalnie krótsza!
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeA gdzie Suzuki gsx 125? Najlzejsza albo prawie najlzejsza i cena z zupełnie innego poziomu, jakieś 15kpln
Odpowiedz