Jak sprawdzić sprzęgło w motocyklu, kiedy je wymienić?
Sprzęgło pełni bardzo ważną rolę przekazując moment obrotowy silnika dalej do układu przeniesienia napędu, tj. skrzyni biegów i przekładni końcowej (przekładnia łańcuchowa, przekładnia pasowa, wał napędowy). Pozwala na płynne „załączenie” napędu, jak i jego rozłączenie od silnika. Dlatego też należy dbać o ten element motocykla, a w odpowiednim momencie go wymienić. Odpowiedź na dwa pytania: jak i kiedy, znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule.
O tym jak zachowuje się sprzęgło podczas hamowania silnikiem już pisaliśmy.
Sprzęgło z racji swojego głównego zadania, czyli przekazywania momentu obrotowego, musi dysponować odpowiednią powierzchnią cierną, która dodatkowo uzależniona jest od środowiska w jakim ono pracuje (czy tzw. suche, czy mokre w kąpieli olejowej). Dlatego też im większy moment obrotowy silnika, tym ta powierzchnia musi być większa. Ze względów konstrukcyjnych w przypadku silników z wałem umieszczonym poprzecznie do osi motocykla stosuje się sprzęgło składające się z wielu tarczek ciernych i przekładek, które pracując jako zestaw zapewniają odpowiednią powierzchnię cierną.
W przypadku silników z wałem umiejscowionym wzdłużnie (np. silniki typu boxer, V2 Moto Guzzi), aby zapewnić odpowiednią powierzchnię cierną, zazwyczaj stosuje się sprzęgło zbliżone konstrukcyjnie do samochodowego z pojedynczą tarczą cierną o znacznie większej średnicy..
Sprzęgło oczywiście może ulec awarii albo zużyciu. Można to rozpoznać, gdy wystąpią następujące symptomy:
- trudności ze zmianą biegów
- pełzanie motocykla (przy wciśniętym sprzęgle, moment obrotowy silnika jest nadal przekazywany na układ napędowy)
- poślizg sprzęgła (np. podczas przyspieszania na wyższym biegu przy dużym obciążeniu silnika, obroty silnika wzrastają przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości).
Oczywiście jeżeli mamy sprzęgło sterowane linką, rozpoczynamy od sprawdzenia luzu na dźwigni sprzęgła.
Zatem jeżeli linka jest prawidłowo wyregulowana, przyczyna takiego zachowania się motocykla tkwi w samym już sprzęgle. Zatem nie obędzie się bez drobnej rozbiórki.
Kiedy mamy zdemontowane pakiet tarczek i przekładek oraz sprężyn (bądź pojedynczej sprężyny), możemy przystąpić do ich kontroli. Ale zanim rozdzielisz „pakiet” zapamiętaj w jakiej kolejności są umieszczone poszczególne elementy oraz czy występują dodatkowe sprężyny antywibracyjne (mają za zadanie ograniczyć nieco hałas tarczek i przekładek przy wyciśniętym sprzęgle). Aby wykonać pomiar potrzebne będą dwa narzędzia – suwmiarka i szczelinomierz oraz dokumentacja techniczna w postaci choćby książki serwisowej, gdzie znajdziesz dane serwisowe każdego podzespołu.
Mierzymy wysokość sprężyny
Mierzymy grubośc tarczek ciernych.
Sprawdzamy stan przekładek. Tym razem wzrokowo oceniamy pod kątem przebarwień termicznych oraz po położeniu na idealnie płaskiej i równej powierzchni, przy pomocy szczelinomierza sprawdzamy, czy nie nastąpiło nadmierne odkształcenie.
Przy wymianie tarczek ciernych i przekładek należy też w wymienić sprężyny. Jest to niewielki koszt, ale zapewni nam dłuższą eksploatację całego sprzęgła. W ofercie TRW znajdują się nawet gotowe zestawy obejmujące komplet tarczek, przekładek, sprężyn oraz (jeśli wymaga tego konstrukcja motocykla) nowej uszczelki pokrywy.
Warto postawić na podzespoły renomowanych producentów, takich jak TRW, które często są tańsze od tych, które możecie znaleźć u dealerów danej marki motocykla, a są tak samo trwałe.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze