tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak olej do lag w motocyklu? Jak konserwować i regulować zawieszenie?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak olej do lag w motocyklu? Jak konserwować i regulować zawieszenie?

Autor: Damian Śmigielski 2021.07.31, 18:25 Drukuj

Wymieniacie olej w silnikach swoich motocykli? Wiadomo, że tak. Temat doboru oleju zawsze podgrzewa atmosferę... ale ilu z was wymienia regularnie olej w lagach? Wiem, że wielu właścicieli motocykli koniecznie chce poprawić właściwości jezdne motocykla... im starsza maszyna, tym większe chęci. Najczęściej chęci są dobre, ale działania błędne. Kiedy chodzi o zawias, myśli biegną w dwóch kierunkach. W lagi wlej olej "gęstszy" wymień sprężyny na progresywne lub na jakieś inne....a z tyłu? Skręć sprężyny/ę na maksa. Też kiedyś poszedłem tą drogą za namową "starszych" kolegów. Jaki był efekt? Mnie się wydawało, że super. Motocykl był twardy jak diabli i wydawało mi się, że dzięki temu lepiej się prowadzi. Chęć do wpadania w shimmy i inne wybryki zwalałem na wiek konstrukcji. I tak się jakiś czas męczyłem, aż wspiąłem się na kolejne stopnie wiedzy o środkach smarnych. No nie do końca smarnych bo przecież olej w lagach tylko w niewielkiej części odpowiedzialny jest za smarowanie. Jest olejem hydraulicznym i ma pomagać w kontrolowanym tłumieniu ruchu elementów zawieszenia. 

Co robi motocyklista, żeby poprawić prowadzenie motocykla? Jak już wspomniałem, wlewa "gęstszy" olej. Tak serio, to wlewa olej o większej lepkości. Warto nie mieszać lepkości z gęstością, bo to zupełnie inne parametry. Wlewa więc ten olej, oczekując cudów. Jak wiemy, można w cuda wierzyć, ale akurat w przypadku motocykli nie mają one zastosowania. Co można uzyskać po takim zabiegu? Będzie na bank twardo, ale i niebezpiecznie. Olej będzie uniemożliwiał płynną pracę zawieszenia. Nie będzie możliwe jego przetłoczenie przez otworki w tłoku, przez co na nierównościach koła będą traciły przyczepność. Na prostej to jeszcze da się przeżyć... gorzej w zakręcie. 

NAS Analytics TAG

Jak więc poradzić sobie z przednim zawiasem? Pierwszym krokiem powinno być zastosowanie oleju o lepkości zalecanej przez producenta. Można się przy tym zdziwić... Ja w swoim motocyklu użyłem oleju w klasie lepkości 10W, a okazało się, że fabrycznie wlewane jest 2,5W. Powiecie, że przecież w motocyklu już macie olej w odpowiedniej klasie lepkości i on "nie robi". No dobrze... a ile lat ma wasz motocykl i kiedy był wymieniany olej w lagach? No właśnie... Olej w zawieszeniu również się starzeje i co jakiś czas należy go wymienić. Jak często? Ideałem byłoby co dwa-trzy sezony. Kiedy motocykl ma 10 lat, to z fabrycznych 2,5W została śmierdząca zupa. 

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wymiana oleju bez kombinowania. Można to zrobić bez szczególnych zabiegów. Po prostu zlać stary i wlać nowy. Jeździć, obserwować. Po kilkuset kilometrach warto sprawdzić w jakim stanie jest olej. Jeśli jest bardzo brudny, to wymieniamy jeszcze raz. Teraz możemy przyjąć, że wróciliśmy do ustawień fabrycznych i w większości motocykli okaże się, że jeździ się super. Jest komfortowo, a koła lepiej "kleją" na zakrętach i wertepach. 

Jeśli motocykl zachowuje się nerwowo i ma tendencje do wpadania w shimmy to znaczy, że elementy wewnątrz lagi uległy nadmiernemu zużyciu. W takiej sytuacji trzeba rozebrać zawieszenie i zweryfikować co uległo zużyciu. Tak jak zużytego silnika nie naprawimy przez wlewanie modyfikatora lepkości, czyli "motor doktora", tak wlanie do lag oleju o większej lepkości nie poprawi właściwości jezdnych naszej maszyny. 

A co z tyłem? Wstępne napięcie sprężyny powinno być ustawione w odniesieniu do masy kierowcy, pasażerów i bagaży. Jeśli jest źle, to warto rozważyć wymianę amortyzatora na inny, odpowiedni dla danej konfiguracji. 

A co jeśli mamy w pełni regulowane zawieszenie? Dobicie i odbicie, szybkie i wolne. Jeśli nie mamy doświadczenia i wiedzy dotyczącej ustawiania zawieszenia, to nie warto kręcić śrubkami na oko. Oczywiście można poszukać w internecie poradników, ale żeby nie było, że nie uprzedzałem. Całe szczęście jest coraz więcej ludzi, którzy rozumieją, jak działa zawieszenie w motocyklu i świetnie sobie radzą na rynku. Warto skorzystać i ich pomocy. Oczywiście uogólniam, ale lepiej dmuchać na zimne. Dobra amortyzacja to przede wszystkim bezpieczeństwo, a do niego trzeba podchodzić poważnie.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę