Inteligentne drogi możliwe także w Polsce. Naukowcy z Gdańska pracują nad znakami
Polska może wzbogacić się o inteligentną infrastrukturę drogową. Wszystko za sprawą projektu INZNAK, który w 2022 roku wejdzie w fazę testów.
Katedra Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej pracuje nad inteligentnym systemem adaptacyjnej regulacji ruchu drogowego, który ma wdzięczną nazwę INZNAK. W grudniu odbyła się jego prezentacja, na której byli obecni między innymi przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, lokalni urzędnicy, a także osoby reprezentujące firmy Dysten, Budimex i TechApp. Projekt powstaje przy współpracy z firmami Microsystem oraz Siled, a także Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, które stworzyły konsorcjum pracujące nad zautomatyzowaną infrastrukturą drogową.
Jak czytamy na stronach PG, realizowane zadanie to "Inteligentne znaki drogowe do adaptacyjnego sterowania ruchem pojazdów, komunikujące się w technologii V2X". Oznaczenie V2X dotyczy komunikacji typu pojazd - infrastruktura. Znaki mają wyświetlać zalecaną prędkość jazdy, która będzie aktualizowana w czasie rzeczywistym. Urządzenia są wyposażone w moduł mierzący natężenie i prędkość ruchu. Na tej podstawie są w stanie oszacować prędkość, z jaką powinni poruszać się kierowcy, by jazda była płynna. Urządzenia mogą również analizować warunki atmosferyczne na drodze.
Działanie systemu jest ciekawe, ponieważ z jednej strony będzie on przetwarzał dane dostarczone przez pojazdy oraz natężenie ruchu, ale z drugiej - zakłada pełną anonimowość. Jednostka sterująca danym punktem będzie nadawała pojazdom losowe pseudonimy. Urządzenia mogą być rozmieszczone w odległości do 20 km poza obszarem zabudowanym i do 2 km między zabudowaniami, a przynajmniej tak zakładała prezentacja z 2018 roku. Jeden z testowych modułów jest także wyposażony w sprzęt do pomiaru akustycznego, który ma pomóc w wykrywaniu typów pojazdów zbliżających się do znaku. To z kolei może stanowić podwaliny pod budowę polskich fotoradarów akustycznych.
Projekt INZNAK po raz pierwszy zaprezentowano w 2018 roku i po drodze dostał dwa wyróżnienia w XXVI Konkursie o Nagrodę Siemensa. Po latach prac i spotkań informacyjnych, w przyszłym roku projekt wejdzie w fazę testów. Oznakowanie zostanie ustawione przy autostradzie A1.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeNiech postawią ten system na obwodnicy 3 city, albo w centrum. Na autostradzie to nawet mały Kazio z chorągiewką da radę kierować ruchem.
Odpowiedz