Ile wa¿y bateria elektryka? W przypadku motocykla, nawet po³owê jego masy
Elektryczne samochody i motocykle potrzebują potężnych akumulatorów i to nie jest tajemnica, natomiast w parametrach pojazdów rzadko zawarta jest informacja o masie zespołu zasilającego.
Możemy uznać, że te dane są po prostu mało istotne dla odbiorcy, ale z drugiej strony warto chyba wiedzieć, że ekologiczna ofensywa pojazdów elektrycznych oznacza gigantyczne zapotrzebowanie na pierwiastki niezbędne do budowy baterii, na przykład lit.
Wśród najważniejszych komponenty akumulatora pojazdu elektrycznego należy wymienić anodę, katodę, separator, elektrolit oraz jony litu. Anoda zwykle składa się z węgla, natomiast katoda z tlenku metalu i litu. Typowa bateria EV (NMC532) zawiera około 8 kilogramów węglanu litu, 35 kilogramów niklu, 20 kilogramów manganu i 14 kilogramów kobaltu.
Oczywiście istnieją różne typu akumulatorów. Do najważniejszych różnić należy również typowa pojemność (najczęściej od 60 do 100 kWh), czas ładowania i żywotność - kluczowa z naszego punktu widzenia. Dla akumulatorów Li-on wartość ta wynosi ok. 1500 cykli. Nieco więcej wytrzymują na przykład akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePo), których średnia żywotność to 2000 cykli.
Wymieniony w tytule samochód to chiński BYD YangWang U7, którego blisko tonowy akumulator ma pojemność 135,5 kWh, czyli bardzo dużo. To przekłada się na kosmiczną moc 1305 KM i prędkość maksymalną 270 km/h. Czy BYD YangWang U7 jest wyjątkiem od reguły? Niezupełnie. Akumulatory pojazdów elektrycznych ważą średnio około 454 kg, przy czym większe modele ważą tyle, co zespół zastosowany w chińskim sedanie - 900 kg, a niektóre nawet 1800 kg! To, że pojazdy elektryczne nie ważą kilku ton (zazwyczaj), wynika z faktu, tracą część nadwagi za sprawą znacznie mniejszych i lżejszych od spalinowych - silników elektrycznych. Pomińmy na razie fakt, że na pokładzie auta elektrycznego jest ich kilka.
Jak sprawa wygląda w dziedzinie motocykli elektrycznych? Sztandarowym przykładem będzie Harley-Davidson LiveWire, czyli jeden z pierwszych motocykli elektrycznych w ofercie przodujących, światowych marek. Przy masie własnej ok. 250 kg, bateria LiveWire waży 114 kilogramów, czyli blisko połowę! W innych e-motocyklach stosunek masy pojazdu do zespołu akumulatorów jest zbliżony. Czy to jakiś problem? To zależy, jak na to spojrzeć. Pozostawiam Was z tym pytaniem.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze