Honda Forza 125 - suma wszystkich zalet
Czy skuter klasy 125 może dać radość z jazdy na dwóch kółkach? Czy takie pojazdy mogą wywoływać uśmiech na twarzy, gdy tylko schodzisz po nie do garażu? Do tej pory traktowałem rollery tej klasy jako urządzenia niezwykle praktyczne, ale jednocześnie wyjątkowo mało ekscytujące. Honda Forza sprawiła jednak, że spojrzałem na temat z zupełnie innej perspektywy.
Eleganckie wzornictwo
Rzućcie tylko okiem na ten skuter. Mi osobiście wzornictwo kojarzy się z poprzednią „kosmiczną” stylizacją Hondy Civic i przyznam, że wygląd tego pojazdu bardzo podoba mi się. Forza wygląda zwiewnie i dynamicznie. Podkreślają to nie tylko odważnie pociągnięte linie nadwozia, ale także lekkie i ładne felgi, brak przekroku, dwupoziomowe siodło, a nawet dobrana kolorystyka. W nadwozie bardzo ładnie wkomponowano nowocześnie wyglądające lampy oraz lusterka. Dodajmy, że każdy element skutera wykonany jest nad wyraz starannie. Począwszy od plastyków, przez obszycie siodła, skończywszy na przełącznikach i wyglądzie elementów podwozia oraz układu napędowego – już na pierwszy rzut oka widać, ze ktoś włożył w przygotowanie tego sprzętu mnóstwo pracy i serca. Wisienką na torcie jest bardzo ładna i funkcjonalna tablica wskaźników. Dowiecie się z niej nie tylko jaka jest prędkość oraz obroty, ale uzyskacie też wiedzę na temat spalania, temperatury, temperatury silnika, a nawet tego kiedy należy udać się na przegląd.
Dodajmy także, że na Forzie siedzi się bardzo komfortowo. Nawet w przypadku osób o wyższym wzroście nie ma problemu ze znalezieniem miejsca na kolana i wpasowaniem się za stery. Siodło zarówno pasażera jak i kierowcy jest wygodne, przez co nawet dwie godziny za sterami Hondy nie powodują nieodpartego pragnienia zejścia z motocykla. Poza tym wszystko jest na właściwym miejscu – lusterka, dźwignie, które można regulować, wygodne podłogi i podnóżki dla pasażera. 125-tka Hondy jest bardzo dobrze wyposażona. Poza obszernym schowkiem znajdziecie tutaj regulowaną szybę, centralna podstawkę, obszerne uchwyty dla pasażera, schowki, ABS oraz system Idle Stop oszczędzającym paliwo w czasie postoju na światłach.
Dopracowana technika
Choć ludzie kupują oczami, warto przyjrzeć się uważniej także temu, co Honda oferuje od strony czysto technicznej. A znajdziecie tam bardzo nowoczesną i wydajną jednocylindrową jednostkę napędową. Czterozaworowy silnik z wtryskiem paliwa PGM-FI rozwija wysoki moment w średnim zakresie obrotowym i dużą moc przy najwyższych obrotach. Moc maksymalna to ponad 14 KM, czyli jedna z najwyższych w swojej klasie.
W skuterach liczy się jednak nie tylko moc. Honda Forza 125 oferuje wiele ciekawych funkcji. Honda chwali się, że zastosowała technologie redukujące współczynnik tarcia, które w połączeniu z systemem automatycznego wyłączania silnika (Idle Stop) umożliwiają ograniczenie konsumpcji paliwa do 2,3 l / 100 km (w cyklu WMTC). Co ciekawe nasze obserwacje z jazd niewiele odbiegały od deklaracji producenta, bowiem Foza zadowalała się zużyciem benzyny na poziomie 2,5-2,7 litra na 100 km. W przypadku maszyny, która ma być alternatywą dla komunikacji miejskiej i samochodu jest to bardzo dobry wynik.
Dynamika i poręczność
Duża moc, efektywny system przeniesienia napędu w połączeniu z niską masą maszyny (162 kg z ABS) dają w efekcie bardzo dobrą dynamikę oraz wysoką prędkość maksymalną. Przyzwyczailiśmy się, że skutery klasy 125cc raczej nie przekraczają 100 km/h. W sumie nie jest to im specjalnie potrzebne, szczególnie gdy są eksploatowane w mieście. Gorzej, jeśli do miasta trzeba przebić się lokalną drogą podmiejską. Wtedy ujawniają się zalety Forzy. Honda rozpędza się do 120 km/h, co sprawia, że nie będziesz zamulał nawet na trasie ekspresowej. Jednocześnie 90 km/h na drodze podmiejskiej nie będzie dla Forzy żadnym wysiłkiem, a zapas mocy pozostawi jeszcze kierowcy opcję skutecznego wykonania manewru wyprzedzania.
Do tego dochodzi bardzo dobre podwozie. Z przodu pracuje 15 calowe, a z tyłu 14 calowe koło. Aluminiowy wahacz i porządny widelec z przodu dają maszynie odpowiednią stabilność. Forza nawet pod obciążeniem nie zachowuje się chwiejnie. Pozostaje zwrotna i pewnie składa się w zakręty. Największy minus podwozia to zastosowane opony. Ogumienie IRC wyraźnie odstaje poziomem od reszty pojazdu, szczególnie gdy jest mokro. Sytuację ratuje natomiast znakomity ABS.
Bohater dnia codziennego
Forza 125 jest żywą reklamą skutera jako najlepszego środka do poruszania się po mieście. Jest wygodna, dynamiczna, do tego świetnie wykonana. Mało pali, dobrze się prowadzi i oferuje wiele praktycznych udogodnień typu obszerny bagażnik mieszczący dwa kaski, przemyślane schowki i dobrą ochronę kierowcy przed czynnikami atmosferycznymi. Przy bardzo małym zużyciu paliwa 11,5 litrowy zbiornik daje około 400 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu, co w przypadku jazdy po mieście oznaczać może jedno tankowanie co dwa tygodnie.
Zupełnie osobną kwestią jest fakt, że poruszając się tym sprzętem nigdy nie czujesz się zawalidrogą. Wysoka prędkość maksymalna umożliwia sprawne poruszanie się na głównych trasach, w tym na drogach ekspresowych, a jednocześnie nieduże gabaryty pojazdu sprzyjają sprawnemu przeciskaniu się przez zakorkowane centrum.
Suma wszystkich zalet
Tak naprawdę Honda nie składa się z samych zalet. Pomijając przeciętne opony o których już wspomniałem po stronie minusów zapisać należy także wysoką cenę detaliczną. 19900 zł to najwyższa cena za tego typu pojazd na rynku. Z drugiej jednak strony Honda Forza 125 to jeden z najlepszych skuterów jakie obecnie możecie kupić i moim zdaniem najlepszy pojazd w ofercie skuterów klasy 125cc.
Dane techniczne:
Model | Forza 125 ABS |
Silnik | |
Średnica x skok tłoka (mm) | 52,4 x 57,9 |
Dawkowanie paliwa | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Stopień sprężania | 11,5:1 |
Pojemność skokowa (cm³) | 124,9 |
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, SOHC |
Moc maksymalna (KM) | 14,3 KM przy 8750 obr/min |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 12 Nm przy 8250 obr/min |
Rozrusznik | Elektryczny |
Podwozie | |
Hamulec przedni | 256 mm pojedynczy, tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS |
Hamulec tylny | 240 mm pojedynczy, tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, ABS |
Zawieszenie przednie | 33 mm widelec teleskopowy |
Zawieszenie tylne | Wachacz aluminiowy, podwójne amortyzatory z 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego |
Opona przednia | 120/70-15 |
Opona tylna | 140/70-14 |
Koło przednie | odlew aluminium |
Koło tylne | odlew aluminium |
Wymiary i Waga | |
Pojemność akumulatora (VAh) | 12V / 7 Ah |
Kąt pochylenia główki ramy | 26° 30' |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) |
2134 x 748 x 1452 |
Typ ramy | Stalowa, rurowa, dolna belka nośna |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) |
11,5 |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | 2,3 z systemem Idle Stop |
Prześwit (mm) | 148 |
Masa własna pojazdu (kg) | 162 |
Wysokość siedzenia (mm) | 780 |
Wyprzedzenie (mm) | 89 |
Rozstaw osi (mm) | 1490 |
Skrzynia Biegów | |
Sprzęgło | Automatyczne, odśrodkowe |
Przełożenie końcowe | pas napędowy (V-belt) |
Skrzynia biegów | V-MATIC bezstopniowa |
Cena | 19 900 zł |
|
Komentarze 9
Poka¿ wszystkie komentarzeW tym tygodniu bêde szczê¶liwym posiadaczem Forzy. To mój pierwszy dwukolowiec z silnikiem nie licz±c motorynki. Jak siê nie wywale to opisze wrazenia z jazdy
OdpowiedzKto¶ ma³o rozgarniêty to pisa³. Brak przekroku w Forzie? No raczej co¶ tam ;) 125 raczej nieprzekraczaj±ce 100 km/h? Ka¿da 125 z oferty Yamahy przekracza setkê
OdpowiedzMam j± od dwóch miesiêcy. Je¿dzê codziennie do pracy. Mogê podpisaæ siê pod ka¿d± pochwa³± dla tej maszyny. Pierwszy tysi±c spalanie 2,7. Teraz po kolejnych 500km 2,4l. Dynamiczna do 90kmh. ...
Odpowiedzjedyna sensowna wypowied¼
OdpowiedzPewnie dlatego ¿e komentuj±cy jako jeden z niewielu tutaj je¼dzi³ pojazdem o którym pisze ;)
OdpowiedzMia³em kiedy¶ Yamahe X-max. Niby spisywa³a siê dobrze ale jak zobaczy³em na odlewie felgi made in china to szybko j± sprzeda³em i kupi³em Honde :P
OdpowiedzMia³em kiedy¶ Yamahe X-max. Niby spisywa³a siê dobrze ale jak zobaczy³em na odlewie felgi made in china to szybko j± sprzeda³em i kupi³em Honde :P
OdpowiedzZ chiñsk± Yamah± to ¿e¶ dojeba³.... ³adniejsza, fakt zgadzam siê. Szybsza, lepiej wykonana, bardziej ekonomiczna? Szybsza nie jest na pewno bo idzie tyle co XMAX, jak jest wykonana lepiej to ...
Odpowiedz