Grand Prix Kataru 2012 pełne niespodzianek
Inauguracja sezonu 2012 już za nami. Po emocjonującym wyścigu nowych litrowych maszyn MotoGP najwyższe miejsce na podium zdobył nieco niespodziewanie Jorge Lorenzo. Mimo, iż Stoner prowadził przez większość wyścigu to właśnie hiszpański zawodnik Yamahy był w stanie utrzymać tempo przez cały wyścig, a przed jego końcem wyprzedzić Pedrosę i Stonera. Choć Pedrosa próbował kontratakować, było już za późno. Katar tym razem okazał się szczęśliwy dla Lorenzo, drugie miejsce przypadło dla jadącego z cieknącym nosem Pedrosy, ostatnie miejsce na podium wywalczył Stoner, który zmagał się z bolącym ramieniem. Lorenzo: „Cóż za niesamowity wyścigi. Dałem z siebie wszystko co miałem, całą moją energię przełożyłem na tor, w zwycięstwo, ponieważ ani przez chwilę się nie poddałem, zamiast tego naciskałem i próbowałem. Casey był bardzo mocny na początku wyścigi i zbudował sobie przewagę. Na szczęście dla nas w drugiej połowie wyścigu zaczął mieć problemy i jego tempo spadło, podczas gdy ja mogłem utrzymać moje tempo, dzięki czemu ostatecznie go wyprzedziłem. Jestem bardzo wdzięczny zespołowi Yamahy, ponieważ wykonał on duży krok tej zimy z nową YZR-M1.” Pedrosa: Jestem bardzo zadowolony z wyniku, bo byliśmy w stanie przezwyciężyć problemy które mieliśmy w czasie weekendu. Po dobrych przygotowaniach przedsezonowych, nagle wszystko potoczyło się źle: złapałem grypę i gorączkę, w piątek zaliczyłem upadek, kwalifikacje zakończyły się katastrofą. Tymczasem wyjeżdżam stąd z podium i to bardzo dobrze. Oczywiście jestem trochę smutny, bo myślałem przez chwilę że mogę wygrać ten wyścig. Zespół wykonał fantastyczną pracę i po warmup’ie sprawy wyglądały już zupełnie inaczej – wykonałem perfekcyjny start, który był kluczowym momentem wyścigu, a potem mogłem utrzymać się z Casesyem i Jorge. Potem na 4 okrążenia przed końcem próbowałem wyjść na prowadzenie, ale Lorenzo był sprytniejszy tym razem ode mnie i wybrał lepszą strategię. Wyprzedziłem go, ale on wyszedł natychmiast na prowadzenie przede mnie i Stonera. Potem byłem jedno okrążenie za Caseyem i straciłem kontakt z Jorge. W każdym razie to dobry początek sezonu i postaramy się, aby było lepiej w Jerez. Stoner, który bezdyskusyjnie dominował w przedsezonowych testach w Katarze pojawił się w roli murowanego faworyta do zwycięstwa, szczególnie że w swojej dotychczasowej karierze wygrywał tutaj już czterokrotnie. Trzecie miejsce, choć samo w sobie jest wspaniałym sukcesem, dla Australijczyka jest lekkim rozczarowaniem. Problemy z pompowaniem ramion Stoner przerabiał już jakiś czas temu, ostatnio dopadły go w Assen w 2010 roku. Tym razem problemem mogły być zbyt ciasne rękawice, które utrudniały krążenie krwi w dłoniach i ramionach, ale pojawiły się także spekulacje na temat ustawień samego motocykla, które wcale nie musiały być idealne. Jak sam stwierdził: To nie jest sposób w jaki chcieliśmy zakończyć ten wyścig. Po wolnym treningu FP3 i treningu kwalifikacyjnym było jasne, że to będzie trudny wyścig, ale pod sam koniec sprawy potoczyły się w złym kierunku. Motocykl pracował dobrze, zdecydowanie mam pakiet i tempo, które pozwalają mi prowadzić. Niestety tym razem musiałem zmagać się z naprawdę ciężkim pompowaniem ramion (określanym także jako „betonowanie ramion” – przyp. red.). Po trzech czterech kółkach zacząłem to czuć, a potem cały czas się pogarszało. Staram się na początku zbudować jak największą przewagę nad Danim i Jorge, a potem utrzymywać ją z jak najmniejszym nakładem energii i wysiłku, ale z biegiem wyścigu sytuacja się pogarszała i w końcu mięśnie nie były już w stanie dać więcej z siebie. Nie mogłem trzymać się poprawnie kierownicy, a to utrudniło mi zadanie i sprawiło że te wyścig był dla mnie nieco rozczarowujący. Od strony technicznej i z wielu innych powodów był to jednak obiecujący start. Ben Spies, który świetnie pojechał w kwalifikacjach (był czwarty) tym razem zakończył wyścig na 11 pozycji jako ostatni zawodnik na prototypie. Skąd taki rozwój wypadków? |
|
„Ciężki wyścig, ale tak czasem bywa. Testowałem mój airbag dwa razy w ten weekend, dobrze wiedzieć, że działa poprawnie. Wracamy do Jerez i miejmy nadzieję, uporządkujemy sprawy z motocyklem. Dobrze, że wygrał Jorge wygrał, widzimy że Yamaha radzi sobie dobrze, ale mieliśmy duży problem z drganiami, więc musimy dojść o co chodziło. Takie rzeczy się zdarzają kiedy jeździsz motocyklem, który został dwa razy rozbity.”
Ekipa Yamahy ma powody do zadowolenia. Nie tylko z powodu wygranej Lorenzo, ale także z dobrej postawy ekipy satelickiej Monster Yamaha Tech 3. Cal Crutchlow i Andrea Dovizioso dojechali na kolejno czwartym i piątym miejscu. Alvaro Bautista na Hondzie RCV pojawił się na mecie siódmy, udany start zaliczył Sefan Bradl, który swój pierwszy wyścig w MotoGP ukończył na ósmy miejscu.
O prawdziwej porażce można natomiast mówić w przypadku kierowców Ducati i nie zmienia tego dobre, szóste miejsce Haydena. Hector Barbera dojechał do mety za debiutantem Bradlem, a Valentino Rossi powinien mówić o prawdziwej katastrofie. Do wyścigu zakwalifikował się jako najwolniejszy zawodnik na prototypie (!), a wyścig ukończył na pozycji dziesiątej…
Maszyny CRT pojechały zgodnie z oczekiwaniami, czyli o wiele wolniej, niż prototypy. Trudno jednoznacznie orzec w jakim stopniu jest to wina motocykli, a w jakim stopniu poziomu kierowców za ich sterami, ale najszybszy na CRT Edwards pojawił się na mecie minutę później od zwycięzcy, co oznacza zespoły CRT mają ciągle mnóstwo do zrobienia.
Wyniki MotoGP - Katar 2012 | ||||||||
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
1 | 25 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 166.2 | 42'44.214 |
2 | 20 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 166.1 | +0.852 |
3 | 16 | 1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 166.0 | +2.908 |
4 | 13 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 165.1 | +17.114 |
5 | 11 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 165.0 | +17.420 |
6 | 10 | 69 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 164.3 | +28.413 |
7 | 9 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 164.3 | +28.446 |
8 | 8 | 6 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 164.3 | +29.464 |
9 | 7 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 164.2 | +31.384 |
10 | 6 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 164.0 | +33.665 |
11 | 5 | 11 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 162.6 | +56.907 |
12 | 4 | 5 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 162.5 | +58.088 |
13 | 3 | 14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 161.7 | +1'10.650 |
14 | 2 | 68 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR-FTR | 161.4 | +1'15.943 |
15 | 1 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 160.7 | +1'26.733 |
16 | 22 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR-FTR | 159.7 | +1'43.327 | |
17 | 54 | Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 159.5 | +1'47.419 | |
18 | 77 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 159.2 | +1'51.882 | |
51 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 110.6 | 7 Laps | ||
Nie klasyfikowani | ||||||||
9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 158.8 | 7 Laps | ||
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 154.0 | 15 Laps |
Marc Marquez przeszedł długi i wyczerpujący proces rekonwalescencji I przygotowań do nowego sezonu po ubiegłorocznym wypadku na Sepeng, ale jak widać – wysiłek ten opłacił się. Hiszpan wraz z Andreą Iannone stworzyli wspaniałe widowisko i pokaz twardego ścigania, który trwał do ostatnich metrów wyścigu.
Pole position przypadło Thomasowi Luthi i on jako pierwszy wszedł w pierwszy zakręt wyścigi, ale prowadzenie stracił prowadzenie już pod koniec pierwszego okrążenia. Na czoło wyścigu przebili się Espargaro, Marquez oraz Iannone i to ostatecznie między nimi rozegrała się walka o zwycięstwo. Wyścig Moto2 jak zwykle mógł się podobać, zobaczyliśmy w nim dużo walki nie tylko o czołowe pozycje, ale także między zawodnikami w środku stawki.
Wyniki Moto2 - Katar 2012 | ||||||||
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
1 | 25 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Team CatalunyaCaixa Repsol | Suter | 159.1 | 40'34.225 |
2 | 20 | 29 | Andrea IANNONE | ITA | Speed Master | Speed Up | 159.1 | +0.061 |
3 | 16 | 40 | Pol ESPARGARO | SPA | Pons 40 HP Tuenti | Kalex | 159.0 | +1.412 |
4 | 13 | 80 | Esteve RABAT | SPA | Pons 40 HP Tuenti | Kalex | 159.0 | +1.639 |
5 | 11 | 12 | Thomas LUTHI | SWI | Interwetten-Paddock | Suter | 158.9 | +3.981 |
6 | 10 | 45 | Scott REDDING | GBR | Marc VDS Racing Team | Kalex | 158.7 | +6.768 |
7 | 9 | 63 | Mike DI MEGLIO | FRA | S/Master Speed Up | Speed Up | 158.7 | +6.794 |
8 | 8 | 3 | Simone CORSI | ITA | Came IodaRacing Project | FTR | 158.7 | +6.986 |
9 | 7 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Tech 3 Racing | Tech 3 | 158.4 | +10.828 |
10 | 6 | 36 | Mika KALLIO | FIN | Marc VDS Racing Team | Kalex | 158.4 | +11.379 |
11 | 5 | 4 | Randy KRUMMENACHER | SWI | GP Team Switzerland | Kalex | 158.3 | +12.750 |
12 | 4 | 5 | Johann ZARCO | FRA | JIR Moto2 | Motobi | 158.2 | +14.121 |
13 | 3 | 24 | Toni ELIAS | SPA | Mapfre Aspar Team | Suter | 158.0 | +17.634 |
14 | 2 | 30 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Italtrans Racing Team | Kalex | 158.0 | +17.875 |
15 | 1 | 60 | Julian SIMON | SPA | Blusens Avintia | FTR | 158.0 | +17.894 |
16 | 71 | Claudio CORTI | ITA | Italtrans Racing Team | Kalex | 157.9 | +19.014 | |
17 | 19 | Xavier SIMEON | BEL | Tech 3 Racing | Tech 3 | 157.9 | +19.114 | |
18 | 77 | Dominique AEGERTER | SWI | Technomag-CIP | Suter | 157.3 | +28.802 | |
19 | 72 | Yuki TAKAHASHI | JPN | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 156.8 | +36.598 | |
20 | 47 | Angel RODRIGUEZ | SPA | Desguaces La Torre SAG | FTR | 156.8 | +36.738 | |
21 | 14 | Ratthapark WILAIROT | THA | Thai Honda Gresini Moto2 | Moriwaki | 156.7 | +37.147 | |
22 | 49 | Axel PONS | SPA | Pons 40 HP Tuenti | Kalex | 156.7 | +37.443 | |
23 | 18 | Nicolas TEROL | SPA | Mapfre Aspar Team | Suter | 156.6 | +39.523 | |
24 | 88 | Ricard CARDUS | SPA | Arguiñano Racing Team | AJR | 156.2 | +45.260 | |
25 | 95 | Anthony WEST | AUS | QMMF Racing Team | Moriwaki | 155.7 | +53.786 | |
26 | 8 | Gino REA | GBR | Federal Oil Gresini Moto2 | Moriwaki | 155.7 | +54.008 | |
27 | 10 | Marco COLANDREA | SWI | SAG Team | FTR | 154.1 | +1'19.054 | |
28 | 7 | Alexander LUNDH | SWE | Cresto Guide MZ Racing | MZ FTR | 154.1 | +1'19.071 | |
29 | 82 | Elena ROSELL | SPA | QMMF Racing Team | Moriwaki | 153.1 | +1'35.150 | |
30 | 76 | Max NEUKIRCHNER | GER | Kiefer Racing | Kalex | 150.3 | 1 Lap | |
Nie klasyfikowani | ||||||||
15 | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 158.4 | 2 Laps | ||
96 | Nasser Hasan AL MALKI | QAT | QMMF Racing Team | Moriwaki | 151.0 | 10 Laps | ||
44 | Roberto ROLFO | ITA | Technomag-CIP | Suter | 85.3 | 17 Laps |
W pierwszym wyścigu klasy Moto3 wygrał Maverick Vinales, wschodząca gwiazda hiszpańskiego światka wyścigowego. Drugi na mecie zjawił się Romano Fenati, 16 latek który z kolei jest nadzieją włoskich wyścigów. Fenati prowadził w wyścigu przez pierwsze cztery okrążenia, dopiero później Vinales wziął się do roboty, wyprzedził Sissisa, Cortese i wyszedł na prowadzenie przed Fenatiego.
Ostatecznie pierwszy na mecie zameldował się Vinales, za nim z niewielką stratą finiszował Fenati. Cortese trzecie miejsce musiał wydrzeć w starciu z Salomem, Oliveirą, Khairuddinem i Sissisem między którymi walka trwała do samej mety.
Debiut klasy Moto3 wypadł pozytywnie. Co prawda najszybsi zawodnicy jechali w Katarze około 2 sekundy wolniej niż rok wcześniej klasa GP125, ale miniony weekend to dopiero początek udoskonalania czterosuwowych wyścigówek. Wbrew przedsezonowym testom, gdzie dominował KTM, w wyścigu okazało się, że najlepiej poradzili sobie kierowcy na Hondach, choć z pewnością nie ma tutaj mowy o takich rozbieżnościach w poziomie osiągów motocykli jak w przypadku klasy królewskiej. Jedno jest pewne, w klasie Moto3 sezon zapowiada się bardzo emocjonująco.
Wyniki Moto3 - Katar 2012 | ||||||||
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
1 | 25 | 25 | Maverick VIÑALES | SPA | Blusens Avintia | FTR Honda | 150.2 | 38'40.995 |
2 | 20 | 5 | Romano FENATI | ITA | Team Italia FMI | FTR Honda | 149.9 | +4.301 |
3 | 16 | 11 | Sandro CORTESE | GER | Red Bull KTM Ajo | KTM | 149.0 | +18.013 |
4 | 13 | 39 | Luis SALOM | SPA | RW Racing GP | Kalex KTM | 149.0 | +18.200 |
5 | 11 | 44 | Miguel OLIVEIRA | POR | Estrella Galicia 0,0 | Suter Honda | 149.0 | +18.745 |
6 | 10 | 63 | Zulfahmi KHAIRUDDIN | MAL | AirAsia-Sic-Ajo | KTM | 149.0 | +19.052 |
7 | 9 | 61 | Arthur SISSIS | AUS | Red Bull KTM Ajo | KTM | 149.0 | +19.466 |
8 | 8 | 52 | Danny KENT | GBR | Red Bull KTM Ajo | KTM | 148.9 | +21.098 |
9 | 7 | 96 | Louis ROSSI | FRA | Racing Team Germany | FTR Honda | 148.8 | +21.153 |
10 | 6 | 42 | Alex RINS | SPA | Estrella Galicia 0,0 | Suter Honda | 148.4 | +28.733 |
11 | 5 | 89 | Alan TECHER | FRA | Technomag-CIP-TSR | TSR Honda | 148.3 | +29.775 |
12 | 4 | 55 | Hector FAUBEL | SPA | Bankia Aspar Team | Kalex KTM | 148.3 | +29.813 |
13 | 3 | 31 | Niklas AJO | FIN | TT Motion Events Racing | KTM | 147.9 | +35.940 |
14 | 2 | 23 | Alberto MONCAYO | SPA | Bankia Aspar Team | Kalex KTM | 147.9 | +35.983 |
15 | 1 | 84 | Jakub KORNFEIL | CZE | Redox-Ongetta-Centro Seta | FTR Honda | 147.7 | +38.641 |
16 | 7 | Efren VAZQUEZ | SPA | JHK T-Shirt Laglisse | Honda | 147.6 | +40.219 | |
17 | 27 | Niccolo ANTONELLI | ITA | San Carlo Gresini Moto3 | Honda | 147.0 | +50.629 | |
18 | 99 | Danny WEBB | GBR | Mahindra Racing | Mahindra | 146.7 | +54.751 | |
19 | 21 | Ivan MORENO | SPA | Andalucia JHK Laglisse | FTR Honda | 146.7 | +54.989 | |
20 | 26 | Adrian MARTIN | SPA | JHK T-Shirt Laglisse | Honda | 146.1 | +1'05.183 | |
21 | 51 | Kenta FUJII | JPN | Technomag-CIP-TSR | TSR Honda | 145.1 | +1'21.239 | |
22 | 15 | Simone GROTZKYJ | ITA | Ambrogio Next Racing | Oral | 144.3 | +1'35.791 | |
23 | 9 | Toni FINSTERBUSCH | GER | Cresto Guide MZ Racing | MZ-RE Honda | 143.9 | +1'41.291 | |
24 | 53 | Jasper IWEMA | NED | Moto FGR | FGR Honda | 143.2 | +1'54.293 | |
25 | 8 | Jack MILLER | AUS | Caretta Technology | Honda | 139.9 | 1 Lap | |
Nie klasyfikowani | ||||||||
94 | Jonas FOLGER | GER | IodaRacing Project | Ioda | 143.5 | 7 Laps | ||
3 | Luigi MORCIANO | ITA | Ioda Team Italia | Ioda | 142.9 | 11 Laps | ||
41 | Brad BINDER | RSA | RW Racing GP | Kalex KTM | 147.3 | 12 Laps | ||
77 | Marcel SCHROTTER | GER | Mahindra Racing | Mahindra | 145.7 | 13 Laps | ||
10 | Alexis MASBOU | FRA | Caretta Technology | Honda | 0 Lap | |||
19 | Alessandro TONUCCI | ITA | Team Italia FMI | FTR Honda | 0 Lap | |||
32 | Isaac VIÑALES | SPA | Ongetta-Centro Seta | FTR Honda | 0 Lap |
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzedokładnie tak! pewnie mu kolega prace zakosił ze tak go krutykuje!
Odpowiedztylko jedna prośba - komentator A.Badziak nie pasuje za bardzo do Polsatu...
OdpowiedzTy kolego nie pasujesz do zadnego komantarza!!! Masz jakis kompleks i odwiedz psychiatre (o ile juz nie jest za pózno!) Co sie czyta pod kazdym artykułem ten sam pojeb pisze nie na temat tylko przyje..ł sie do Badziaka który jeden z nielicznych ma pojęcie w tym kraju o komentowaniu wyscigów! Zapros RZEZNIKA juz raz był w sport klubie albo WARGALE Z KOROBACZEM to posłuchasz jak pierd..lą głupoty!!!
Odpowiedz