tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP Malezji - Zapowiedź
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

GP Malezji - Zapowiedź

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2008.10.15, 14:50 Drukuj

MotoGP wyjeżdża na ostatnią prostą. Do końca sezonu zostały tylko dwa wyścigi rozgrywane w dwie kolejne niedziele, a pierwszy z nich, Grand Prix Malezji, już w ten weekend.

Minionej zimy większość zawodników MotoGP spędziła aż dziewięć dni przygotowując się do sezonu na torze Sepang. Motocykliści doskonale znają więc każdy zakręt, a zespoły doskonale wiedzą, jak ustawić maszyny. „Hotel przy pobliskim lotnisku jest jak nasz drugi dom, ponieważ każdego roku spędzamy tam około miesiąca i wszyscy nas znają." - żartował Nicky Hayden nawiązując do licznych, zimowych testów w Malezji.

Podczas styczniowych jazdy na przedmieściach Kuala Lumpur bardzo dobre czasy uzyskiwali, zarówno na ogumieniu wyścigowym, jak i kwalifikacyjnym, zawodnicy Michelin i choć wcześniej tor bardziej sprzyjał raczej Bridgestone'om, w najbliższy weekend możemy chyba spodziewać się wyrównanej walki pomiędzy producentami opon. Czy Francuzom uda się pożegnać z MotoGP zwycięstwem?

Rossi kontra Stoner

Od połowy sezonu wszyscy kibice liczą na jedno, powtórkę równie emocjonującej walki Valentino Rossiego i Caseya Stonera jak ta z Red Bull US GP na Laguna Seca. Czy do dramatycznego starcia dojdzie właśnie w Malezji? Jest na to spora szansa.

Rok temu triumfował tutaj Australijczyk, ale to Valentino Rossi w sezonach 2005 i 2006 stoczył na Sepang zapierające dech w piersiach pojedynki z dosiadającym fabrycznego Ducati Lorisem Capirossim. Trasa w tropikach zawsze bardzo odpowiadała Desmosedici, ogumieniu Bridgestone, a także Rossiemu więc wszyscy trzymają kciuki licząc na wspaniałą potyczkę.

„Zimą sporo testowaliśmy w Malezji więc dysponujemy dużym zasobem informacji na temat opon." - „stwierdził „Doktor" o którym w niedawnym wywiadzie sam Brad Pitt przyznał, że „chciałby być taki jak on". „Podczas testów poszło mi całkiem nieźle a poza tym, teraz wiemy o oponach znacznie więcej. Przed nami już tylko dwa wyścigi i chciałbym wygra oba. Kocham Malezję i wygrywałem tu wiele razy. Mimo wszystko wiem, że Casey będzie bardzo silny, więc z pewnością czeka nas ostra walka."

„Dane z zimowych testów będą oczywiście przydatne, ale minęło od nich sporo czasu, a motocykl został rozwinięty i bardzo różni się od tego z zimy." - dodał menedżer zespołu, Davide Brivio. „Zaczniemy od zera jeśli chodzi o ustawienia."

„Wygrywałem na Sepang we wszystkich trzech kategoriach Grand Prix i lubię ten tor." - wyjaśniał z kolei Stoner. „W Australii znaleźliśmy w końcu dobre ustawienia na deszcz i jesteśmy gotowi na każde warunki. Szczerze mówiąc myślami jestem już w Walencji, gdzie po ostatniej rundzie sezonu będę mógł przetestować nowe Desmosedici." - zakończył Australijczyk, który natychmiast po przetestowaniu nowego modelu, wykorzystującego ramę z włókna węglowego, uda się na operację kontuzjowanego w San Marino nadgarstka.

Pedrosa (i Puig?) kontra Hayden

Dwa ostatnie wyścigi o Grand Prix Malezji Dani Pedrosa kończył na trzeciej pozycji, rok temu jako pierwszy zawodnik Michelin na mecie. Po przesiadce na ogumienie Bridgestone szanse Hiszpana na zwycięstwo na torze Sepang znacznie wzrosły, ale nie będzie to łatwe zadanie.

To właśnie tutaj w styczniu, podczas pierwszego dnia tegorocznych testów, 23'latek zaliczył groźny upadek w skutek którego sezon rozpoczął z poważną kontuzją ręki i ominął niemal wszystkie zimowe testy. Lipcowy dzwon na Sachsenringu i kolejna kontuzja sprawiły, że zawodnik ekipy Repsol Honda stracił wówczas szansę na walkę o mistrzowski tytuł, ale zwycięstwo w Malezji z pewnością osłodziłoby mu smak po goryczy mistrzowskiej porażki.

Pedrosa jest ostatnio pod sporą presją. Nie tylko z powodu wysokich oczekiwań HRC po przesiadce na nowe opony, ale także z powodu bardzo negatywnego wywiadu, jakiego na temat zespołowego kolegi Daniego, Nicky'ego Haydena, udzielił stronie motogp.com menedżer Hiszpana, Alberto Puig.

„Hayden nigdy nie wiedział, jak ustawić motocykl i najzwyczajniej kopiował nasze ustawienia." - powiedział. „Teraz nie może korzystać z danych i telemetrii zgromadzonych przez Daniego i bardzo mu to nie odpowiada."

Choć faktycznie Nicky skrytykował podział garażu ścianą po przejściu Pedrosy na ogumienie Bridgestone i powiedział wprost, że nie podoba mu się takie rozwiązanie, to jednak patrząc na ostatnie wyniki Amerykanina, trudno przyznać Puigowi rację. Od podziału garażu, który uniemożliwił Haydenowi „podglądanie" danych Pedrosy, „Kentucky Kid" dwa razy stanął na podium i zgromadził prawie dwa razy więcej punktów niż Hiszpan.

Puig nazwał także Haydena hipokrytą, który twierdzi, że nie ma żadnego problemu z Pedrosą, a cały czas mówi o nim, że jest „dziwny" i miesza we wszystko otoczenie Hiszpana. „Nie powinien mieszać w to wszystko menedżera Daniego [czyli Puiga] tylko dlatego, że jest zazdrosny." - powiedział Alberto, który przyznał także, że Hayden nigdy nie był zagrożeniem dla Hiszpana. „Nigdy nie był naszym poważnym rywalem. Zawsze był z tyłu."

Za powyższe słowa na głowę Puiga posypała się fala krytyki, nie tylko ze strony amerykańskich kibiców, ale także fanów ze starego kontynentu. Choć w wyścigach nie jest to najważniejsze, popularność Pedrosy cały czas spada a jego „image" tylko traci z powodu takich wywiadów. Choć współpracują od zawsze, wiele osób już od dłuższego czasu zastanawia się, czy Pedrosa i Puig nie powinni pójść swoimi ścieżkami. Tylko w tym roku ze swoimi wieloletnimi menedżerami rozstali się zarówno Valentino Rossi, jak i Jorge Lorenzo.

Z drugiej strony Puig powiedział też kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę i którym trzeba przyznać rację. „Każdy wie, że zespół wyścigowy to nie to samo co zespół piłkarski. Choć składa się z dwóch zawodników, każdy pracuje na swój rachunek, a wygrywa tylko jeden." - przyznał, zapytany o współpracę pomiędzy zawodnikami, po czym dodał szczerze. „Nie osiągnęliśmy wyników, na które liczyliśmy zarówno my, jak i Honda. Tak samo było z Haydenem i dlatego się go pozbyli. To samo może pewnego dnia przydarzyć się Daniemu Pedrosie jeśli zabraknie mu wyników." - święte słowa.

Choć po wyścigu o Grand Prix Australii, w którym zajął wysokie, trzecie miejsce, Hayden nie chciał wdać się w potyczkę słowną z Puigiem i Pedrosą, przyznał „Oczywiście nie powiem, że Dani to tylko kolejny rywal i nie interesuje mnie czy wyprzedzę go na mecie czy nie... wszyscy wiecie, że kłamałbym, gdybym tak powiedział." - przyznał dziennikarzom z szerokim uśmiechem na twarzy.

Debiutanci kontra weterani

Jorge Lorenzo i Andrea Dovizioso świetnie spisali się zimą podczas testów w Malezji, ale dobrego wyniku na Sepang potrzebują także amerykańscy weterani, Colin Edwards i Nicky Hayden.

„Testowaliśmy tutaj zimą i poszło nam nieźle, a poza tym to szybki tor, a ja takie lubię." - powiedział Lorenzo. „W ostatnich czterech wyścigach poszło mi bardzo dobrze, dlatego jestem dobrze nastawiony i liczę na podium. Wierzę, że Michelin przygotuje dla nas trochę lepsze opony niż te z Japonii i Australii. Sepang słynie ze zmian pogody. W jednej chwili jest piekielnie gorąco, a w po kilku minutach spada ulewny deszcz."

„Choć z pakietem którym dysponujemy nie będzie tutaj łatwo, biorąc pod uwagę dwie długie proste, które wymagają mocnego silnika, to jednak wiemy, jak przygotować się do weekendu." - dodał Andrea Dovizioso, który w 2004 roku właśnie w Malezji zapewnił sobie mistrzowski tytuł w klasie 125ccm.

W dwóch ostatnich wyścigach sezonu „Dovi" nie tylko liczy na odebranie czwartej pozycji w tabeli i tytułu debiutanta roku Jorge Lorenzo, ale będzie także musiał zacięcie bronić miejsca w mistrzostwach przed dwoma doświadczonymi Amerykanami, Colinem Edwardsem i Nicky'm Haydenem.

Siódmy w tabeli Edwards nie ma już co prawda nawet matematycznych szans na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, ale ma spore szanse na przegonienie Haydena, a przy odrobinie szczęścia także Dovizioso, pod warunkiem, że sam nie popełni błędu, na który liczy ósmy w punktacji Chris Vermeulen.

Tylko sześć punktów dzieli z kolei Shinyę Nakano, Lorisa Capirossiego i Jamesa Toselanda. Który z nich zakończy sezon poza pierwszą dziesiątką? Choć Japończyk i Włoch doskonale znają trasę w Malezji, Brytyjczyk często testował tutaj zimą i na Sepang może zabłysnąć równie mocno jak niedawno w Australii. Będzie ciekawie.

Stawka MotoGP znów powiększy się podczas weekendu. Do etatowej osiemnastki zawodników dołączy kierowca testowy Suzuki, Nobuatsu Aoki, który przegoni po torze GSV-R uzbrojone w wiele nowych części. „Przejechałem po tym torze setki okrążeń, dlatego liczę na dobry wynik w moim pierwszym starcie w tym roku, ale ważniejszy jest rozwój części, które wkrótce udostępnimy Chrisowi i Lorisowi." - powiedział Japończyk

Grand Prix Malezji na Eurosporcie

Wszystkie najważniejsze wydarzenia z Malezji na żywo pokaże stacja Eurosport, a my już dzisiaj zapraszamy na strony portalu Ścigacz.pl na nasze codzienne relacje z Grand Prix Malezji.

Piątek

07:00-07:45 - Pierwsza kwalifikacja 125ccm
07:45-09:00 - Drugi trening MotoGP
09:00-10:00 - Pierwsza kwalifikacja 250ccm

11:30-12:30 - Powtórka treningu MotoGP (Eurosport 2)

Sobota

07:00-07:45 -Druga kwalifikacja 125ccm
07:45-09:00 - Kwalifikacja MotoGP
09:00-10:00 - Druga kwalifikacja 250ccm

13:00-13:30 - Powtórka kwalifikacji 125ccm (Eurosport 2)
13:30-14:00 - Powtórka kwalifikacji 250ccm (Eurosport 2)
14:00-15:00 - Powtórka kwalifikacji MotoGP (Eurosport 2)

Niedziela

04:45-06:00 - Wyścig 125ccm (start 05:00)
06:00:07:15 - Wyścig 250ccm (start 06:30)
07:15-09:00 - Wyścig MotoGP (start (08:00)

10:30-11:30 - Powtórka wyścigu 250ccm
12:30-13:30 - Powtórka wyścigu MotoGP

13:30-14:30 - Powtórka wyścigu MotoGP (Eurosport 2)
18:30-19:30 - Powtórka wyścigu MotoGP (Eurosport 2)


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę