tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP Japonii - Zapowiedź
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

GP Japonii - Zapowiedź

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2009.04.21, 19:42 Drukuj

Po krótkiej przerwie karuzela MotoGP znów się kręci. Motocyklowa Grand Prix szykuję się już do wizyty w Japonii, ale tym razem nie na końcu, a na początku sezonu. Druga tegoroczna runda MŚ i siedemsetna w historii już w ten weekend na torze Motegi.

Tor testowy wybudowany na wzgórzach Hakko przez Hondę gościł będzie wyścigi motocyklowej Grand Prix już po raz jedenasty. Motegi to, podobnie jak chociażby francuskie Le Mans na którym w miniony weekend odbył się dwudziestoczterogodzinny wyścig maszyn produkcyjnych, typowy obiekty typu „stop and go".

Okrążenie rozpoczynamy tutaj ostrym hamowaniem po którym czeka nas podwójny prawy zakręt o kącie około sto osiemdziesiąt stopni. Szybkie wyprostowanie maszyny, ostre dodanie gazu, kolejna prosta, a po niej znów niemal identyczny winkiel, tyle, że w lewo... i tak, z małymi wyjątkami, aż do mety.

Gaz, hamulec, krótki zakręt, gaz... dobra wiadomość - dla kibiców - takie tory ułatwiają wyprzedzenie i mogą być areną wyjątkowo ciekawych wyścigów. Zła wiadomość - tym razem dla zawodników - o ile z tylną oponą nie powinno być problemów, przód podczas częstych i intensywnych hamowań dostaje ostro w kość. Znalezienie odpowiednich ustawień, które choć trochę przedłużą żywotność przedniego ogumienia, będzie podczas treningów wolnych priorytetem.

Inżynierowie będą się także nerwowo przyglądać zużyciu paliwa, które właśnie na Motegi często jest problemem. Od roku 2007 zawodnicy mają do swojej dyspozycji tylko dwadzieścia jeden litrów paliwa. Po ostatnim wyścigu w Katarze Casey Stoner przyznał, że w pewnym momencie musiał przełączyć swoje Ducati w tryb „oszczędzania paliwa", zaś Alex de Angelis zatrzymał się na poboczu krótko po minięciu linii mety, ponieważ w jego Hondzie zabrakło zupy. Będzie trzeba uważać.

Mistrzowski tor
Rossi kontra Stoner, część trzecia

Dwa lata temu to właśnie na torze Motegi po mistrzowski tytuł w MotoGP sięgnął, mijając linię mety na szóstej pozycji, Australijczyk Casey Stoner. W minionym sezonie, dzięki kolejnemu zwycięstwu, koronę po dwóch latach przerwy ponownie założył tutaj Valentino Rossi.

Choć „Doktor" triumfował na Motegi rok temu, w przeszłości na japońskim obiekcie nie wiodło mu się najlepiej. 30'latek w królewskiej klasie wcześniej wygrał tutaj tylko raz, na dwusuwowej pięćsetce w 2001. roku. „Zaliczyłem tu kilka fatalnych wyścigów, ale mam nadzieję, że ubiegłoroczne zwycięstwo wymazało całego pecha." - przyznał Rossi. „Będziemy musieli ciężko pracować podczas treningów aby zredukować przewagę Stonera i powalczyć z nim w niedzielę."

„Nie jest to mój ulubiony tor i zawsze myślałem, że ostre hamowania i przyspieszania bardziej pasują samochodom niż motocyklom, ale zawsze dobrze mi tu szło, a jeśli ma się dobre ustawienia, to jazda tutaj sprawia sporą frajdę." - powiedział Stoner. „Żaden zespół nie testował tutaj zimą, dlatego wszyscy zaczniemy treningi od zera. Nie będzie łatwo, bo mamy mniej czasu niż rok temu, ale mam nadzieję, że nasze tegoroczne ustawienia spiszą się także w Japonii i będziemy mieli dobry punkt wyjścia."

Wyścigowe 50'lecie Hondy

Tor Motegi wybudowano w 1998 roku by upamiętnić pięćdziesiątą rocznicę powstania firmy Honda. W tym sezonie japoński gigant świętuje pięćdziesięciolecie swojej wyścigowej aktywności w motocyklowej Grand Prix. Dokładnie tyle lat minęło od chwili, gdy w 1959 roku Soichiro Honda po raz pierwszy wystawił swój zespół do wyścigu ulicznego na wyspie Man, który wówczas wchodził w skład kalendarza Grand Prix.

Na udany jubileusz liczą w ten weekend zawodnicy fabrycznej ekipy Repsol. Dani Pedrosa, z uwagi na niewielki wzrost i wagę, zawsze spisywał się na Motegi świetnie i miał przewagę nad rywalami podczas ostrych hamowań i przyspieszeń. Japońską trasę lubi także Andrea Dovizioso.

„Czuję się co raz lepiej i choć nie jestem jeszcze w pełni sprawny, nie mogę już doczekać się w weekendu." - przyznał Pedrosa, który cały czas dochodzi do siebie po zimowej kontuzji kolana. „Lubię tor Motegi i wcześniej tu wygrywałem, więc liczę na udany weekend. Najpierw musimy jednak poprawić ustawienia motocykla, które są dalekie od ideału."

„Charakterystyka tego toru sprzyja naszemu motocyklowi." - dodaje „Dovi", piąty na mecie Grand Prix Kataru.

Hat-trick Capirexa na Motegi

Loris Capirossi wygrywał na Motegi aż trzy razy w latach 2005-2007 i przed wylotem do Japonii odważnie przyznał: "Wygrywałem na Motegi w przeszłości i chcę to zrobić znowu."

Czy Włoch faktycznie ma szansę na powtórzenie swojego sukcesu? Wszystkie trzy jego triumfy w Japonii miały miejsce na motocyklu Ducati, a Suzuki, jak powszechnie wiadomo, ma w tym sezonie problemy z mocą maksymalną, co może utrudnić ataki na końcu prostych.

Drugi zawodnik zespołu Rizla, Australijczyk Chris Vermeulen, uspokaja jednak: „Na torze będzie w ten weekend o wiele więcej inżynierów z Suzuki. Możemy liczyć na dodatkową pomoc."

Producent z Hamamanstu, podobnie jak Honda, będzie w ten weekend świętował. Suzuki obchodzi w tym roku swoje stulecie.

Uwaga na Kallio

W mniejszych kategoriach Mika Kallio triumfował na Motegi przez trzy ostatnie lata, dlatego w niedzielę wiele par oczu będzie zwróconych w jego kierunku. Fin świetnie zadebiutował w MotoGP w Katarze, kończąc pierwszy wyścig sezonu na rewelacyjnym, ósmym miejscu. Jak będzie tym razem? Zaskoczyć, na doskonale znanym sobie obiekcie, może także Yuki Takahashi.

Od Jerez treningi i kwalifikacje znów godzinne?

Podczas Grand Prix Japonii organizatorów mistrzostw czeka kolejne ważne spotkanie i istotne decyzje do podjęcia. Zespoły MotoGP są niezadowolone ze skrócenia sesji treningowych i kwalifikacji z godziny do czterdziestu pięciu minut i dlatego zaproponowały nowe rozwiązanie. Jest nim ponowne wydłużenie treningów i kwalifikacji do sześćdziesięciu minut, ale ograniczenie ilość okrążeń, które zawodnicy mogą w ich trakcie pokonać.

Czterdzieści pięć minut to za mało aby spokojnie pracować nad poszukiwaniem odpowiednich ustawień motocykli. Trudno nie zgodzić się z zespołami i zawodnikami, szczególnie tymi mniej doświadczonymi, dlatego być może już od kolejnej rundy, Grand Prix Hiszpanii w Jerez, treningi i kwalifikacje znów trwać będą po sześćdziesiąt minut. Decyzja ma zapaść jeszcze w ten weekend.

Grand Prix Japonii na kanale SportKlub

Kanał SporKlub pokaże na żywo wszystkie piątkowe treningi, sobotnie kwalifikacje i niedzielne wyścigi. W środę wieczorem stacja wyemituje także godzinne podsumowanie Grand Prix Kataru. Każdego dnia powtórki oglądać będzie można zarówno na kanale SportKlub, jak i SportKlub+.

Oczywiście na regularnie relacje każdego dnia wyścigowego weekendu zapraszamy także na strony portalu Ścigacz.pl.

Środa

22:00-23:00 - Podsumowanie Grand Prix Kataru

Piątek

05:45 - trening klasy 125ccm (na żywo)
07:00 - trening klasy MotoGP (na żywo)
08:00 - trening klasy 250ccm (na żywo)

13:15 - trening klasy 125ccm (powtórka, SportKlub+)
14:00 - trening klasy MotoGP (powtórka, SportKlub+)
15:00 - trening klasy 250ccm (powtórka, SportKlub+)

Sobota

06:00 - kwalifikacja klasy 125ccm (na żywo)
07:00 - kwalifikacja klasy MotoGP (na żywo)
08:00 - kwalifikacja klasy 250ccm (na żywo)

10:00 - kwalifikacja klasy 125ccm (powtórka, SportKlub+)
10:45 - kwalifikacja klasy MotoGP (powtórka, SportKlub+)
11:45 - kwalifikacja klasy 250ccm (powtórka, SportKlub+)

23:00 - kwalifikacja klasy MotoGP (powtórka)
00:00 - kwalifikacja klasy 250ccm (powtórka)
01:00 - kwalifikacja klasy 125ccm (powtórka)

Niedziela

04:45 - wyścig klasy 125ccm (na żywo)
06:15 - wyścig klasy 250ccm (na żywo)
08:00 - wyścig klasy MotoGP (na żywo)

09:30 - wyścig klasy 125ccm (powtórka, SportKlub+)
10:30 - wyścig klasy 250ccm (powtórka, SportKlub+)
11:30 - wyścig klasy MotoGP (powtórka, SportKlub+)

23:00 - wyścig klasy MotoGP (powtórka)
00:30 - wyścig klasy 125ccm (powtórka)
01:30 - wyścig klasy 250ccm (powtórka)


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę