tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Francuska firma Nawa pokaza³a pierwszy na ¶wiecie hybrydowy motocykl elektryczny z superkondensatorem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Francuska firma Nawa pokaza³a pierwszy na ¶wiecie hybrydowy motocykl elektryczny z superkondensatorem

Autor: Andrzej Sitek 2021.05.24, 13:14 1 Drukuj

Francuska firma Nawa pokazała po raz pierwszy swój motocykl koncepcyjny w 2019 roku, ogłaszając przy okazji, że może znacznie zwiększyć moc i zasięg miejski dla motocykli elektrycznych poprzez zastosowanie technologii superkondensatorów. Wygląda na to, że projekt wchodzi w dalszą fazę i niedługo zobaczymy prototyp.

Obecnie używając baterii litowej o pojemności 9 kWh, można oczekiwać, że po pełnym naładowaniu będzie można przejechać w cyklu miejskim około 180 km. Nawa Racer proponuje, aby dodać do systemu ultrakondensator o pojemności 0,1 kWh, który zwiększy zasięg do około… 300 km! Jednocześnie pozwoli na znaczne przyspieszenie.

NAS Analytics TAG

Ultrakondensatory nie mogą przechowywać zbyt wiele energii w stosunku do wagi lub objętości - w rzeczywistości jednostka tego typu o pojemności 0,1 kWh jest mniej więcej tak duża jak cały akumulator o pojemności 9 kWh w samochodzie - ale mogą ładować się i rozładowywać znacznie szybciej niż baterie litowe.

Nawa twierdzi, że możliwości pojazdów elektrycznych zasilanych z akumulatorów są ograniczone przez prędkość z jaką ogniwa można ładować, za to ultrakondensatory mogą wykonać tę pracę lepiej uzyskując radykalny skok zasięgu, jak również dodatkową moc za mniej niż kosztowałoby zwiększenie rozmiaru akumulatora.

Superkondensatory z powodzeniem używane są w branży samochodowej, np. Toyocie Prius, Hondzie Civic IMA lub hybrydowym BMW X5. W zastosowaniach motoryzacyjnych superkondensator jest, w odróżnieniu od akumulatora, podzespołem o wielkiej gęstości mocy. Nie magazynuje on tak wielkiej energii jak akumulator elektrochemiczny, lecz jest zdolny do bardzo szybkiego akumulowania i uwalniania tej energii.

Do tego superkondensator można ładować i rozładowywać setki tysięcy razy. Najnowsze superkondensatory nominalnie wytrzymują milion cykli ładowania.

Superkondensatory mogą służyć do oszczędzania energii w pojazdach, pozwalając wyłączać silnik po zatrzymaniu samochodu i błyskawicznie go następnie uruchamiać zaledwie "dotknięciem" pedału. Pozwalają także hamować regeneracyjnie, odbierając do przechowania energię hamowania, co znacznie zwiększa sprawność energetyczną pojazdu i finalnie redukuje obciążenie dla środowiska naturalnego.

Warto podkreślić, że chodzi o zasięg w mieście, ponieważ ultrakondensator nie pomoże motocyklowi w walce z oporem wiatru na długich odcinkach autostrady. Chodzi zatem o przypadki, gdzie kondensator może zamienić jak najwięcej energii z zatrzymania w energię rozruchu.

Czy Nawa rzeczywiście posiada pomysł na zastosowanie technologii superkondensatorów, które swoją drogą znamy od ponad stu lat? O tym dopiero się przekonamy. Nawa twierdzi, że nawiązała współpracę z grupą wyspecjalizowanych firm w celu zbudowania w pełni funkcjonalnego prototypu. Założyciel i dyrektor techniczny Nawa, Pascal Boulanger, ujawnił, że dostarczył już rysunki i wizualizacje, natomiast prac projektowych podjęła się firma Envisage Group z Wielkiej Brytanii.

W kolejnych krokach układ napędowy i aluminiowy korpus roweru będzie rozwijany przez firmę Akka Technologies, natomiast FAAR SAS opracuje system zarządzania baterią, a jej marka zależna - Pronergy, pracuje nad wielotrybowym elektronicznym systemem dystrybucji energii, zdolnym do równoważenia obciążeń pomiędzy baterią a ultrakondensatorem. Finalnie motocykl będzie testowany przez specjalistów YSY Group. Pozostaje tylko czekać na to cudo, które ma zadziwić świat. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê