FIM wprowadza serię wyścigów offroadowych tylko dla motocykli elektrycznych
FIM ogłosiła utworzenie nowej, międzynarodowej serii wyścigów dla w pełni elektrycznych motocykli offroadowych. Będzie to Puchar Świata FIM E-Xplorer, który rozpocznie się w 2022 roku.
Zapowiedziana przez FIM nowa seria dla elektrycznych terenówek, która ma rozpocząć się w przyszłym roku, będzie "pierwszą na świecie" na elitarnym poziomie i czymś, co zbliżało się od dawna do sportu motocyklowego.
Motocykle z napędem elektrycznym są obecne na arenach międzynarodowych już od wielu lat dzięki serii wyścigów MotoE i TT Zero na Wyspie Man. W sportach terenowych sprawy toczyły się jednak wolniej. Obecnie tylko Puchar Świata FIM EBike Enduro, Puchar Swiata FIM E-XBike i Puchar Świata FIM Trial-E są oficjalnymi zawodami na światowym poziomie. W związku z tym, w tych wyścigach często było mniej prawidziwych motocykli elektrycznych, które nadal są trudno dostępne, a więcej używano e-MTB.
Rzeczywiste zaangażowanie producentów motocykli również jest słabe, ponieważ nie ma obecnie żadnych poważnych motocykli od głównych marek offroadowych. Alta była prekursorem w wysyłaniu swoich motocykli elektrycznych na ważne imprezy, takie jak seria EnduroCrossu, czy zawody hard enduro, w tym chociażby Erzbergrodeo, ale kiedy zbankrutowała, obecność elektryków znacząco spadła.
Promotor Valentin Guyonnet, który ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy jako członek światowego organu zarządzającego sportami motorowymi, będzie dyrektorem generalnym Pucharu Świata FIM E-Xplorer, a dołączy do niego Carina Munte jako dyrektor ds. marketingu sportowego i eventowego. Seria jest również wspierana przez Alejandro Agagę, dyrektora generalnego Extreme E i prezesa Formuły E i serii E1.
Eric Peronnard, promotor i doradca sportowy ESPN X-Games i Red Bull Straight Rhythm, jest również zaangażowany w ten projekt. Eric znany jest również fanom offroadu jako jedna z postaci, które od dawna stoją za mistrzostwami EnduroCross i pomagały je ratować od śmierci kilka lat temu.
Mówiąc o serii, Peronnard twierdzi, że jesteśmy mocno spóźnieni z wprowadzeniem wiarygodnej serii zawodów dla motocykli terenowych. - Byłem fanem motocykli elektrycznych od samego początku. Zarówno tworząc pierwszy wyścig motocykli elektrycznych w 2008 roku, jak i jeżdżąc na nich odkąd pojawiły się na rynku. Są ciche, lepsze dla planety, lepsze do wyścigów i po prostu dają więcej zabawy! Platforma taka jak E-Xplorer stanowi idealną okazję dla producentów, aby zaprezentować nie tylko swoją technologię, ale także przyszłość jazdy na motocyklach.
Szczerze mówiąc, trudno w tym momencie oceniać tę informację. Wiadomo było, że to raczej nieuniknione i w końcu kiedyś pojawi się elektryczna wersja offroadu, ale jesteśmy sceptyczni, że już teraz, będzie to prawdziwa rzecz wspierana przez głównych producentów, a nie tylko twór na pokaz.
Według informacji FIM, w serii rywalizować będzie w sumie 10 drużyn składających się z dwójki zawodników (kobieta+mężczyzna). Zawodnicy będą ścigać się na motocyklach terenowych o maksymalnej wadze 130 kilogramów, napędzanych pojedynczym w 100% elektrycznym silnikiem.
W 2022 roku na całym świecie ma się odbyć pięć wyścigów, które będą mieszanką jazdy po mieście i w terenie. Z wstępnymi lokalizacjami w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii, zamysł wydaje się być taki, aby zaprezentować sport motocyklowy szerszej publiczności. Przy czym wyciągnięcie sportów motocyklowych z lasów, aby były bardziej widoczne dla widzów, ma jednocześnie pokazywać zmniejszenie ich wpływu na środowisko.
FIM twierdzi, że jeszcze w tym miesiącu przeprowadzi przegląd, aby zidentyfikować problemy związane z rygorystycznym programem testów, który jest już w toku.
OK, to którzy producenci wezmą udział i czy rzeczywiście możemy serię traktować poważnie - pewnie pomyśleliście. My również i wychodzi na to, że w tej chwili jest to element, którego brakuje w komunikacie FIM. Wiemy, że motocykle istnieją u niektórych producentów, a rozwój silników i akumulatorów, na przykład u Yamahy, trwa od wielu lat. Ich elektryczny motocykl trialowy startujący w Pucharze Świata Trial-E służył w dużej mierze do badań i rozwoju w tych obszarach.
KTM milczy na temat e-motocykli od czasu wprowadzenia Freeride-E. Jeśli seria trafi do miast i miasteczek, tak jak ma to miejsce w przypadku serii samochodowej Formuły E, może na razie wystarczy Freeride-E, ale istnieje szansa, że ostatecznie jest on zbyt daleki od tego, co znamy i kochamy jako prawdziwy offroad.
Na rynku jest kilka naprawdę szybkich jednośladów, hybryd między MTB a motocyklami, w tym CAKE, czy SUR-RON. Francuski producent Electric-Motion robi kilka świetnych motocykli trialowych, ale jednak są to tylko motocykle trialowe. Wychodzi na to, że na konkretne deklaracje dotyczące serii i ewentualny udział poważnych producentów, przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Jorge Viegas, prezes FIM: - FIM od dawna jest liderem i orędownikiem zrównoważonego rozwoju w sporcie. Nasz kodeks środowiskowy jest obszerny i postrzegany przez wielu jako punkt odniesienia dla zapewniania zrównoważonych wydarzeń. Kontynuujemy zaangażowanie w integrację motocykli elektrycznych z naszymi istniejącymi mistrzostwami, co zawsze było naturalną ścieżką. Jednak Puchar Świata FIM E-Xplorer to ważny moment w tej podróży. FIM jest dumny, że może być częścią tego ekscytującego nowego projektu i zapewni wszelkie niezbędne wsparcie, aby zapewnić jego sukces w inauguracyjnym sezonie oraz w dalszej przyszłości, w której energia elektryczna stanie się dominującym graczem w naszym sporcie.
Alejandro Agag, jeden z pionierów zrównoważonego rozwoju sportów motorowych i zwolennik nowej serii: - Zawsze miałem wizję, że przyszłość sportów motorowych powinna być elektryczna, a teraz jest ona realizowana. Od miejsca, w którym wszystko się zaczęło, od Formuły E, przez Extreme E, serię E1, a teraz E-Xplorer. FIM, Eric Peronnard i doświadczony zespół E-Xplorer, mają wielkie plany i nazwiska do ujawnienia w nadchodzących tygodniach i miesiącach, przygotowując się do przyszłorocznej inauguracyjnj serii. Nie mam wątpliwości, że nadal będą promować elektryczną rewolucję na dwóch kołach.
Valentin Guyonnet, Dyrektor generalny E-Xplorer: - Cieszymy się, że możemy dziś ogłosić tę informację razem z FIM. Widzieliśmy rosnący trend w wyścigach elektrycznych oraz łączeniu sportu i zrównoważonego rozwoju, więc dla nas naturalnym krokiem było rozszerzenie tego na motocykle. Oprócz stworzenia platformy do testowania technologii elektrycznych jednośladów, chcemy rzucić wyzwanie obecnemu postrzeganiu motocykli i ich kierowców, aby zainteresować następną generację i zaprezentować globalne rozwiązania w zakresie e-mobilności, które nie ograniczają się tylko do samochodów.
Zainteresowanie, które już wzbudziliśmy u uznanych producentów i wiodących kierowców, jest niesamowite i nie możemy się doczekać udostępnienia szczegółów w odpowiednim czasie przed inauguracją serii.
Więcej informacji na: www.fimexplorer.com
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze