tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 FIM wprowadza serię wyścigów offroadowych tylko dla motocykli elektrycznych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

FIM wprowadza serię wyścigów offroadowych tylko dla motocykli elektrycznych

Autor: Dominika Jochymska 2021.07.08, 11:52 Drukuj

FIM ogłosiła utworzenie nowej, międzynarodowej serii wyścigów dla w pełni elektrycznych motocykli offroadowych. Będzie to Puchar Świata FIM E-Xplorer, który rozpocznie się w 2022 roku.

Zapowiedziana przez FIM nowa seria dla elektrycznych terenówek, która ma rozpocząć się w przyszłym roku, będzie "pierwszą na świecie" na elitarnym poziomie i czymś, co zbliżało się od dawna do sportu motocyklowego.

NAS Analytics TAG

Motocykle z napędem elektrycznym są obecne na arenach międzynarodowych już od wielu lat dzięki serii wyścigów MotoE i TT Zero na Wyspie Man. W sportach terenowych sprawy toczyły się jednak wolniej. Obecnie tylko Puchar Świata FIM EBike Enduro, Puchar Swiata FIM E-XBike i Puchar Świata FIM Trial-E są oficjalnymi zawodami na światowym poziomie. W związku z tym, w tych wyścigach często było mniej prawidziwych motocykli elektrycznych, które nadal są trudno dostępne, a więcej używano e-MTB.

Rzeczywiste zaangażowanie producentów motocykli również jest słabe, ponieważ nie ma obecnie żadnych poważnych motocykli od głównych marek offroadowych. Alta była prekursorem w wysyłaniu swoich motocykli elektrycznych na ważne imprezy, takie jak seria EnduroCrossu, czy zawody hard enduro, w tym chociażby Erzbergrodeo, ale kiedy zbankrutowała, obecność elektryków znacząco spadła.

Promotor Valentin Guyonnet, który ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy jako członek światowego organu zarządzającego sportami motorowymi, będzie dyrektorem generalnym Pucharu Świata FIM E-Xplorer, a dołączy do niego Carina Munte jako dyrektor ds. marketingu sportowego i eventowego. Seria jest również wspierana przez Alejandro Agagę, dyrektora generalnego Extreme E i prezesa Formuły E i serii E1.

Eric Peronnard, promotor i doradca sportowy ESPN X-Games i Red Bull Straight Rhythm, jest również zaangażowany w ten projekt. Eric znany jest również fanom offroadu jako jedna z postaci, które od dawna stoją za mistrzostwami EnduroCross i pomagały je ratować od śmierci kilka lat temu.

Mówiąc o serii, Peronnard twierdzi, że jesteśmy mocno spóźnieni z wprowadzeniem wiarygodnej serii zawodów dla motocykli terenowych. - Byłem fanem motocykli elektrycznych od samego początku. Zarówno tworząc pierwszy wyścig motocykli elektrycznych w 2008 roku, jak i jeżdżąc na nich odkąd pojawiły się na rynku. Są ciche, lepsze dla planety, lepsze do wyścigów i po prostu dają więcej zabawy! Platforma taka jak E-Xplorer stanowi idealną okazję dla producentów, aby zaprezentować nie tylko swoją technologię, ale także przyszłość jazdy na motocyklach.

Szczerze mówiąc, trudno w tym momencie oceniać tę informację. Wiadomo było, że to raczej nieuniknione i w końcu kiedyś pojawi się elektryczna wersja offroadu, ale jesteśmy sceptyczni, że już teraz, będzie to prawdziwa rzecz wspierana przez głównych producentów, a nie tylko twór na pokaz.

Według informacji FIM, w serii rywalizować będzie w sumie 10 drużyn składających się z dwójki zawodników (kobieta+mężczyzna). Zawodnicy będą ścigać się na motocyklach terenowych o maksymalnej wadze 130 kilogramów, napędzanych pojedynczym w 100% elektrycznym silnikiem.

W 2022 roku na całym świecie ma się odbyć pięć wyścigów, które będą mieszanką jazdy po mieście i w terenie. Z wstępnymi lokalizacjami w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii, zamysł wydaje się być taki, aby zaprezentować sport motocyklowy szerszej publiczności. Przy czym wyciągnięcie sportów motocyklowych z lasów, aby były bardziej widoczne dla widzów, ma jednocześnie pokazywać zmniejszenie ich wpływu na środowisko.

FIM twierdzi, że jeszcze w tym miesiącu przeprowadzi przegląd, aby zidentyfikować problemy związane z rygorystycznym programem testów, który jest już w toku.

OK, to którzy producenci wezmą udział i czy rzeczywiście możemy serię traktować poważnie - pewnie pomyśleliście. My również i wychodzi na to, że w tej chwili jest to element, którego brakuje w komunikacie FIM. Wiemy, że motocykle istnieją u niektórych producentów, a rozwój silników i akumulatorów, na przykład u Yamahy, trwa od wielu lat. Ich elektryczny motocykl trialowy startujący w Pucharze Świata Trial-E służył w dużej mierze do badań i rozwoju w tych obszarach.

KTM milczy na temat e-motocykli od czasu wprowadzenia Freeride-E. Jeśli seria trafi do miast i miasteczek, tak jak ma to miejsce w przypadku serii samochodowej Formuły E, może na razie wystarczy Freeride-E, ale istnieje szansa, że ostatecznie jest on zbyt daleki od tego, co znamy i kochamy jako prawdziwy offroad.

Na rynku jest kilka naprawdę szybkich jednośladów, hybryd między MTB a motocyklami, w tym CAKE, czy SUR-RON. Francuski producent Electric-Motion robi kilka świetnych motocykli trialowych, ale jednak są to tylko motocykle trialowe. Wychodzi na to, że na konkretne deklaracje dotyczące serii i ewentualny udział poważnych producentów, przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Jorge Viegas, prezes FIM: - FIM od dawna jest liderem i orędownikiem zrównoważonego rozwoju w sporcie. Nasz kodeks środowiskowy jest obszerny i postrzegany przez wielu jako punkt odniesienia dla zapewniania zrównoważonych wydarzeń. Kontynuujemy zaangażowanie w integrację motocykli elektrycznych z naszymi istniejącymi mistrzostwami, co zawsze było naturalną ścieżką. Jednak Puchar Świata FIM E-Xplorer to ważny moment w tej podróży. FIM jest dumny, że może być częścią tego ekscytującego nowego projektu i zapewni wszelkie niezbędne wsparcie, aby zapewnić jego sukces w inauguracyjnym sezonie oraz w dalszej przyszłości, w której energia elektryczna stanie się dominującym graczem w naszym sporcie.

Alejandro Agag, jeden z pionierów zrównoważonego rozwoju sportów motorowych i zwolennik nowej serii: - Zawsze miałem wizję, że przyszłość sportów motorowych powinna być elektryczna, a teraz jest ona realizowana. Od miejsca, w którym wszystko się zaczęło, od Formuły E, przez Extreme E, serię E1, a teraz E-Xplorer. FIM, Eric Peronnard i doświadczony zespół E-Xplorer, mają wielkie plany i nazwiska do ujawnienia w nadchodzących tygodniach i miesiącach, przygotowując się do przyszłorocznej inauguracyjnj serii. Nie mam wątpliwości, że nadal będą promować elektryczną rewolucję na dwóch kołach.

Valentin Guyonnet, Dyrektor generalny E-Xplorer: - Cieszymy się, że możemy dziś ogłosić tę informację razem z FIM. Widzieliśmy rosnący trend w wyścigach elektrycznych oraz łączeniu sportu i zrównoważonego rozwoju, więc dla nas naturalnym krokiem było rozszerzenie tego na motocykle. Oprócz stworzenia platformy do testowania technologii elektrycznych jednośladów, chcemy rzucić wyzwanie obecnemu postrzeganiu motocykli i ich kierowców, aby zainteresować następną generację i zaprezentować globalne rozwiązania w zakresie e-mobilności, które nie ograniczają się tylko do samochodów.
Zainteresowanie, które już wzbudziliśmy u uznanych producentów i wiodących kierowców, jest niesamowite i nie możemy się doczekać udostępnienia szczegółów w odpowiednim czasie przed inauguracją serii.

Więcej informacji na: www.fimexplorer.com

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę