Ducati Superquadro Mono - producent powraca do jednocylindrowych silników. Kiedy premiera nowego motocykla?
Ducati zaprezentowało zupełnie nowy silnik, który jest powrotem do produkcji silników jednocylindrowych. Przerwa trwała 30 lat, a teraz na rynek wjedzie Superquadro Mono. Podano też datę premiery pierwszego motocykla, który będzie napędzany tym motorem. Jaka jest moc Superquadro Mono? Jak jest zbudowany?
Prawie 30 lat temu Ducati zakończyło produkcję motocykla Supermono 550, a teraz powraca do jednocylindrowej gry. Superquadro Mono ma maksymalną moc 77,5 KM, którą można zwiększyć do 85 KM poprzez zastosowanie wyścigowego układu wydechowego. Odcięcie zapłonu następuje przy 10 250 obr./min, a więc bardzo wysoko. Superquadro Mono wywodzi się z silnika od Ducati Panigale 1299, po którym dostał tłok o średnicy 116 mm, komorę spalania, tytanowe zawory dolotowe i stalowe zawory wydechowe. Do tego ma skok tłoka 62,4 mm, a stosunek średnicy cylindra do skoku wynosi 1,86. To czyni go jedynym takim silnikiem na świecie.
Superquadro Mono będzie miał rozrząd desmodromiczny, co pozwoliło na zastosowanie zaworów o dużej średnicy, która w przypadku tytanowych zaworów dolotowych wynosi 46,8 mm, a w przypadku wydechowych - 38,2 mm. Maksymalna moc będzie dostępna przy 9750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy - przy 8000 obr./min i będzie wynosił 68 Nm. Producent zapowiedział też wersję o ograniczonej mocy dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2.
Tłok o średnicy 116 mm jest rekordowym dla seryjnie produkowanych silników jednocylindrowych. Wywodzi się z wyścigów i ma układ "box in box", podobnie jak tłoki Panigale V4 R. Sworzeń pokryto powłoką Diamond Like Carbon dla zwiększenia odporności. Stopień sprężania wynosi 13,1:1. Dźwigienki systemu Desmodronic również pokryto DLC. Napęd rozrządu składa się z łańcuszka i systemu kół zębatych. Do tego mamy przepustnicę ride-by-wire, która ma trzy tryby mocy - High, Medium i Low.
Skrzynia korbowa silnika ma zintegrowany płaszcz wodny wokół tulei cylindra i jest wykonana z aluminium, więc jest lekka i usprawnia chłodzenie dzięki cienkim ścinakom. Dzięki temu głowicę zamontowano bezpośrednio do skrzyni korbowej, co pozwoliło zmniejszyć rozmiary silnika. Osłony sprzęgła, alternatora i pokrywy głowicy są wykonane z odlewu stopu magnezu. Wał korbowy jest asymetryczny. Zastosowano tu również dwa wałki wyważające - przedni i tylny.
Układ dwóch wałków pośrednich, umieszczonych z boku wału korbowego, pozwala na całkowite zrównoważenie sił bezwładności pierwszego stopnia. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik może pracować z bardzo wysokimi prędkościami obrotowymi przy zachowaniu poziomu wibracji porównywalnych z silnikiem V- twin 90°. Skrzynia biegów ma 6 przełożeń i ma przełożenia wyścigowe. Pierwszy bieg będzie długi, żeby móc sprawnie pokonywać wolne zakręty. Skrzynia może współpracować z dwukierunkowym quick shifterem.
Pierwszy motocykl z silnikiem Superquadro Mono pojawi się 2 listopada, o godzinie 16:00. Poświęcony mu odcinek Ducati World Premiere 2024 będzie nosił podtytuł "Live. Play. Ride". Wcześniejsze plotki mówiły o motocyklu klasy supermoto. Czy się sprawdzą? Tego dowiemy się wkrótce.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzePitu pitu, tyle tekstu, a autor nigdzie nie poda³ pojemno¶ci silnika. Chyba, ¿e mam sobie wyliczaæ ze ¶rednicy i skoku t³oka? Typowy PRowski be³kot.
Odpowiedz