tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Drogi z destruktu. GDDKiA buduje nowe trasy z recyklingu starych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Drogi z destruktu. GDDKiA buduje nowe trasy z recyklingu starych

Autor: Andrzej Sitek 2024.10.25, 09:00 Drukuj

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaczyna realizować projekty drogowe z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Chodzi o destrukty asfaltowe - stare nawierzchnie, których można użyć ponownie. Czy to bezpieczne?

GDDKiA już teraz wdrożyła to rozwiązanie na ponad dwudziestu odcinkach dróg ekspresowych i obwodnic i chwali się, że oszczędności sięgnęły już 400 mln zł. Dlaczego tak szerokie wykorzystanie destruktów dróg nie było możliwe wcześniej?

NAS Analytics TAG

GDDKiA korzysta z nowych regulacji prawnych, które umożliwiają ponowne wykorzystanie destruktu asfaltowego w budowie dróg. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z grudnia 2021 r. ustanowiło kryteria stosowania asfaltowego recyklingu, co pozwala GDDKiA i wykonawcom efektywnie korzystać z materiałów uzyskanych podczas remontów starych nawierzchni.

Dzięki zmianie przepisów stary asfalt wykorzystuje się w różnych elementach nowych konstrukcji drogowych, od warstw nośnych po ścieralne, po których poruszają się pojazdy. Inicjatywa ponownego wykorzystania destruktu pozwala ograniczyć wydatki na nowe materiały i transport kruszyw, co według Tomasza Żuchowskiego, pełniącego obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ma przynieść oszczędności rzędu kilkuset milionów złotych. GDDKiA już w 2019 roku rozpoczęła współpracę z Ministerstwem Środowiska, aby dostosować przepisy do nowej praktyki i umożliwić pełne wdrożenie tej technologii, zwłaszcza w kontekście nadchodzących programów wymiany nawierzchni na starszych odcinkach dróg ekspresowych i autostrad.

Wracając do pierwszego pytania, specjaliści zapewniają, że użycie starych materiałów w żadnej sposób nie pogarsza jakości i bezpieczeństwa nowych dróg. Wdrożenie destruktu w inwestycjach drogowych obywa się na podstawie specjalnych kryteriów. Na etapie przygotowań GDDKiA ocenia możliwość pozyskania materiałów z recyklingu oraz ich jakości, opracowując bilans dla każdej inwestycji. W praktyce oznacza to, że GDDKiA uwzględnia wszystkie techniczne i jakościowe wymagania, aby maksymalnie wykorzystać materiał tam, gdzie został on pozyskany. Recykling stosowany jest we wszystkich etapach budowy, od wzmocnienia podstawy drogi, po przygotowanie mieszanki mineralno-asfaltowej.

Jednocześnie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, GDDKiA wprowadza pozacenowe kryterium oceny ofert przetargowych, które premiuje wykorzystanie asfaltowego recyklingu. Inicjatywa ta obejmuje zarówno duże projekty infrastrukturalne, jak i mniejsze inwestycje. Wymaga jednak uprzednich badań destruktu, w szczególności pod kątem obecności substancji smolistych, a także uzyskania decyzji administracyjnych od odpowiednich władz, np. marszałka województwa czy starosty, które mogą być wymagane w zależności od specyfiki projektu.

Poza obniżeniem kosztów budowy nowych dróg nowe możliwości użycia destruktów wpisują się w szerszą strategię gospodarki obiegu zamkniętego, pozwalając na efektywne gospodarowanie zasobami i ochronę środowiska. Wprowadzenie nowych regulacji prawnych przyczyniło się do łatwiejszego i bardziej zrównoważonego sposobu zarządzania materiałami, co pozwala branży budowlanej na wprowadzenie bardziej ekologicznych rozwiązań. Mówiąc krótko: To się nie tylko opłaca, ale jest również bezpieczne i mniej obciążające dla środowiska.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę