tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Drogi z destruktu. GDDKiA buduje nowe trasy z recyklingu starych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Drogi z destruktu. GDDKiA buduje nowe trasy z recyklingu starych

Autor: Andrzej Sitek 2024.10.25, 09:00 Drukuj

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaczyna realizować projekty drogowe z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Chodzi o destrukty asfaltowe - stare nawierzchnie, których można użyć ponownie. Czy to bezpieczne?

GDDKiA już teraz wdrożyła to rozwiązanie na ponad dwudziestu odcinkach dróg ekspresowych i obwodnic i chwali się, że oszczędności sięgnęły już 400 mln zł. Dlaczego tak szerokie wykorzystanie destruktów dróg nie było możliwe wcześniej?

NAS Analytics TAG

GDDKiA korzysta z nowych regulacji prawnych, które umożliwiają ponowne wykorzystanie destruktu asfaltowego w budowie dróg. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z grudnia 2021 r. ustanowiło kryteria stosowania asfaltowego recyklingu, co pozwala GDDKiA i wykonawcom efektywnie korzystać z materiałów uzyskanych podczas remontów starych nawierzchni.

Dzięki zmianie przepisów stary asfalt wykorzystuje się w różnych elementach nowych konstrukcji drogowych, od warstw nośnych po ścieralne, po których poruszają się pojazdy. Inicjatywa ponownego wykorzystania destruktu pozwala ograniczyć wydatki na nowe materiały i transport kruszyw, co według Tomasza Żuchowskiego, pełniącego obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ma przynieść oszczędności rzędu kilkuset milionów złotych. GDDKiA już w 2019 roku rozpoczęła współpracę z Ministerstwem Środowiska, aby dostosować przepisy do nowej praktyki i umożliwić pełne wdrożenie tej technologii, zwłaszcza w kontekście nadchodzących programów wymiany nawierzchni na starszych odcinkach dróg ekspresowych i autostrad.

Wracając do pierwszego pytania, specjaliści zapewniają, że użycie starych materiałów w żadnej sposób nie pogarsza jakości i bezpieczeństwa nowych dróg. Wdrożenie destruktu w inwestycjach drogowych obywa się na podstawie specjalnych kryteriów. Na etapie przygotowań GDDKiA ocenia możliwość pozyskania materiałów z recyklingu oraz ich jakości, opracowując bilans dla każdej inwestycji. W praktyce oznacza to, że GDDKiA uwzględnia wszystkie techniczne i jakościowe wymagania, aby maksymalnie wykorzystać materiał tam, gdzie został on pozyskany. Recykling stosowany jest we wszystkich etapach budowy, od wzmocnienia podstawy drogi, po przygotowanie mieszanki mineralno-asfaltowej.

Jednocześnie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, GDDKiA wprowadza pozacenowe kryterium oceny ofert przetargowych, które premiuje wykorzystanie asfaltowego recyklingu. Inicjatywa ta obejmuje zarówno duże projekty infrastrukturalne, jak i mniejsze inwestycje. Wymaga jednak uprzednich badań destruktu, w szczególności pod kątem obecności substancji smolistych, a także uzyskania decyzji administracyjnych od odpowiednich władz, np. marszałka województwa czy starosty, które mogą być wymagane w zależności od specyfiki projektu.

Poza obniżeniem kosztów budowy nowych dróg nowe możliwości użycia destruktów wpisują się w szerszą strategię gospodarki obiegu zamkniętego, pozwalając na efektywne gospodarowanie zasobami i ochronę środowiska. Wprowadzenie nowych regulacji prawnych przyczyniło się do łatwiejszego i bardziej zrównoważonego sposobu zarządzania materiałami, co pozwala branży budowlanej na wprowadzenie bardziej ekologicznych rozwiązań. Mówiąc krótko: To się nie tylko opłaca, ale jest również bezpieczne i mniej obciążające dla środowiska.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê