Droga nr 44 pod elektroniczną kontrolą
Niebezpieczne sytuacje na ruchliwej drodze krajowej w północnych Czechach od lat stanowią poważny problem. To arteria bardzo popularna wśród motocyklistów.
Mimo licznych ostrzeżeń oraz kontroli policyjnych kierowcy wciąż rozwijają nadmierne prędkości, co prowadzi niestety do tragicznych w skutkach wypadków. Dotychczasowe działania, w tym nawet sugestywne znaki z wizerunkiem zakapturzonej kostuchy, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu bardziej skutecznego środka, czyli odcinkowego pomiaru prędkości.
Droga krajowa numer 44 (Silnice I/44) to istotna arteria komunikacyjna łącząca Mohelnice, Šumperk i Jesenik, a następnie prowadząca do dawnego przejścia granicznego z Polską w Głuchołazach. Jej ważne znaczenie podkreśla fakt, że zapewnia wygodny dojazd do Ołomuńca poprzez autostradę D35, a także stanowi ważny szlak dla turystów udających się w rejon Gór Opawskich. Często korzystają z niej również Polacy, zarówno podróżujący po Czechach, jak i zmierzający dalej na południe Europy.
Mimo malowniczego położenia, a właściwie ze względu na niezwykłe widoki, trasa ta stała się popularna i jest chętnie odwiedzana przez miłośników szybkiej jazdy. Znajdująca się na wysokości ponad 1000 metrów nad poziomem morza, pełna ostrych zakrętów droga została zmodernizowana dekadę temu - poszerzono ją i położono nową nawierzchnię. Zmiany te poprawiły komfort jazdy, ale jednocześnie zachęciły do rozwijania nadmiernych prędkości. Szczególnie 8-kilometrowa przełęcz z dziesiątkami serpentyn stała się miejscem, gdzie kierowcy, w tym motocykliści, testują swoje umiejętności oraz osiągi pojazdów, często z tragicznym skutkiem. Policja regularnie patroluje ten odcinek i nakłada mandaty, jednak nie odstrasza to amatorów ryzykownej jazdy.
Mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, czeska dyrekcja dróg krajowych podjęła decyzję o wdrożeniu systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Rozwiązanie to ma skuteczniej egzekwować ograniczenia i zmusić kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Plan zakłada instalację ośmiu kamer rejestrujących prędkość na czterech wyznaczonych odcinkach. Najdłuższy z nich, obejmujący ponad 5 kilometrów, znajdzie się w rejonie Jesenika. Po stronie Šumperka zaplanowano trzy kolejne pomiary - dwa krótsze oraz jeden o długości przekraczającej 2 kilometry. Aktualnie trwa proces wyboru wykonawcy systemu, który ma skutecznie przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na tej problematycznej trasie.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze