Dr Hugh Cairn - pionier motocyklowego bezpieczeñstwa
Nowoczesne, naukowe podejście do konstrukcji kasków i innych kwestii związanych z bezpieczeństwem motocyklisty, narodziło się w latach 30 XX wieku w Wielkiej Brytanii. Prace nad tym zagadnieniem rozpoczął londyński neurochirurg, dr Hugh Cairn.
Pierwszym impulsem do rozpoczęcia badań nad uszkodzeniami czaszki i mózgu, bezpośrednio związanymi z wypadkami motocyklowymi, była tragiczna historia Thomasa Edwarda Lawrence’a, znanego brytyjskiego podróżnika, dyplomaty i pisarza. Był on zaangażowany w wiele misji na Bliskim Wschodzie, co dało mu w kraju przydomek "Lawrence z Arabii". W latach 60 powstał słynny film o tym samym tytule, opowiadający o jego przygodach.
W maju 1935 roku Lawrence wybrał się na pocztę swoim motocyklem Brough Superior SS100. Po drodze musiał awaryjnie ominąć dwóch chłopców jadących na rowerach, w wyniku czego stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w drzewo. Nie miał kasku i doznał rozległych obrażeń głowy. Po sześciu dniach w szpitalu w stanie krytycznym, zmarł. Jednym z lekarzy opiekujących się Lawrencem był dr Hugh Cairn, londyński neurochirurg.
Thomas Edward Lawrence na motocyklu Brough Superior SS100
W tamtych czasach bardzo niewielu motocyklistów zakładało kaski do jazdy, a sama ich konstrukcja pozostawiała wiele do życzenia. Dr Cairn rozpoczął szczegółowe studia nad rodzajem obrażeń, jakich doznają motocykliści i położył fundament pod współczesne podejście do projektowania kasków, uwzględniające ludzką anatomię i możliwe rodzaje uderzeń. Zbierał szczegółowe dane na temat wypadków i ich skutków, z uwzględnieniem tego, czy ofiary miały na sobie kask, czy nie. Hugh Cairns był przekonany, że wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku pozwoli uratować tysiące istnień i do końca życia pozostał gorącym orędownikiem tej idei.
Udało mu się przekonać do swojej idei dowództwo brytyjskiej armii, która wprowadziła taki obowiązek dla wszystkich swoich jednostek motocyklowych. W badaniu z 1943 roku stwierdzono, że ilość wypadków śmiertelnych w wojsku, związanych z wypadkami na jednośladach, zmalała aż o 75%. Dr Hugh Cairns aż do swojej śmierci w 1952 roku pozostawał ambasadorem obowiązkowej jazdy w kasku, wygłaszał odczyty i udzielał wywiadów na ten temat. Jest jednym z ojców tych wszystkich technologii, które dziś pomagają nam chronić własne życie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze