Czy trzeba rejestrować motocrossa i quada, gdy nie jeździ się po ulicy?
Ostatnio pojawiło się kilka głośnych spraw, w których główną rolę odgrywali motocykliści na crossach. Posłowie postanowili się za to wziąć i pojawiły się głosy o konieczności rejestracji wszystkich pojazdów, nawet tych nieprzeznaczonych do jazdy po ulicy. Jak jest naprawdę?
Posłowie Dorota Niedziela i Marek Sowa złożyli interpelację w sprawie konieczności rejestrowania quadów i motocykli motocross. Powodem interpelacji był apel Burmistrza Andrychowa, który po dramatycznych zajściach na Pańskiej Górze postanowił podjąć zdecydowane środki przeciwko naruszającym prawo motocrossowom.
Burmistrz Andrychowa Tomasz Żak chciał ukrócić jazdę motocrossami po terenach leśnych, zmuszając do zarejestrowania wszystkich rodzajów pojazdów, w tym motocykli motocross i quadów. Ministerstwo udzieliło odpowiedzi, w której stwierdza:
"Obowiązkowi rejestracji i sprawdzenia spełnienia warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego podlega pojazd samochodowy, ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej, motorower i przyczepa. Przepis ten dotyczy również motocykli i pojazdów czterokołowych (tzw. "quadów"), które są pojazdami samochodowymi w rozumieniu ww. ustawy."
"W kwestii poruszania się pojazdami poza drogami publicznymi na obszarach leśnych oraz na terenach objętych formami ochrony przyrody należy wskazać, że (…) drogi (również w obszarach leśnych), parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi. Przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym stosuje się również na drogach wewnętrznych, zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób oraz w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych."
Pełna treść odpowiedzi na interpelację dostępna jest TUTAJ!
Krótko mówiąc, z odpowiedzi Ministra wynika, iż obowiązek rejestrowania takich pojazdów istnieje już teraz. Jeżeli pojazdem tym będziemy poruszać się w ruchu drogowym, to musimy taki pojazd zarejestrować. Nawet jeżeli jest to motocykl motocross, fabrycznie przygotowany do jazdy po torze. Oczywiście, by zarejestrować taki motocykl, musimy go uprzednio zmodyfikować tak, aby spełniał on warunki, dopuszczające do ruchu. Oprócz świateł, kierunkowskazów, sygnału dźwiękowego konieczna będzie zapewne homologacja. Jeżeli motocykl jest wyczynowy, do jazdy w zawodach, to jego producent nie przystosowuje go do jazdy w ruchu ulicznym. Motocykl taki nie spełnia wymogów dopuszczenia do ruchu drogowego, narzuconych przepisami i zanim go zarejestrujemy, musimy we własnym zakresie te wymogi zapewnić.
Rejestracja jest nie tylko konieczna do jazdy po drogach publicznych, ale również gdy chcemy pojeździć motocyklem po parkingu, czy też po drodze wewnętrznej. Co ciekawe, chociaż wjazd do lasu jest zakazany, to gdy łamiemy ten zakaz, również wymagana jest od nas rejestracja motocykla lub quada. Poza karą za wjazd do lasu możemy być ukarani za jazdę motocyklem bez rejestracji. Wynika to z faktu, że równie drogi w obszarach leśnych są drogami wewnętrznymi, a na nich konieczne jest posiadanie rejestracji pojazdu.
W związku z takim stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury może się spodziewać zmiany w podejściu strażników leśnych i policji. Minister wskazuje, iż problemem nie jest brak przepisów, wymuszających na jeżdżących poza torami motocrossowcach rejestrowanie swoich motocykli, ale nie korzystanie z obecnych uprawnień przez służby. Nie powinniśmy być teraz zdziwieni, gdy właściwe służby będą zwracały uwagę na to, czy poruszające się poza drogami publicznymi pojazdy mają rejestracje.
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeTo państwo i jego rząd to jedna wielka kpina, sami wymyślili głupie ustawy które uniemożliwiają zarejestrowania Quada który ma moc powyżej 15kW mimo że w innym państwie UE był normalnie ...
OdpowiedzGorzej, było, jest i będzie!!! Tu chodzi by zarejestrować, czyli dodatkowe 150 zł. OC na rok 280 zł. Przegląd 100 zł. =530 zł rocznie!! Do kasy Państwa!
OdpowiedzOczywiście jakby była możliwość rejestracji to z pewnością ustawi się długa kolejka pod WK. Chłopie obudź się... ktoś kto nielegalnie zapierd... po lesie będzie rejestrował sprzęt??? Po co ???
OdpowiedzPjoter . I tu się mylisz . Wiele ludzi chce zarejestrować i jeździć po drogach publicznych! Niestety w tym chorym kraju nie idzie.chociazby po lesie po jeździć trzeba na przyczepce wozić.
OdpowiedzTo jakim prawem polski kraj dopuszczę do sprzedaży pojazdy typu cross i quad bez homologacji to powinni pierwsze co rozwiązać a nie karać ludzi którzy kupili taki sprzęt przed zmianą jakiejś ...
OdpowiedzHomologacja jest potrzeba (w skrócie) do poruszania się po drogach publicznych. Możesz poruszać się niehomologowanym (i niezarejestrowanym) pojazdem np. po torze, albo swoim prywatnym terenie.
OdpowiedzJa mam quada z Niemiec, tam był zarejestrowany mam wszystkie papiery nawet homologację i nawet już teraz polski przegląd choć aktualny jest niemiecki i dalej w tym chorym kraju nie mogę go ...
OdpowiedzDebile z rządu nie rozumieją że aby zarejestrować quada czy crosa to potrzebna jest homologacja, a jak dobrze wiemy to 60% takich pojazdów na rynku polskim jej nie posiada bo ktoś za nią kiedyś nie...
Odpowiedz