tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Co to jest "Zakręt Sławińskiego" i skąd się wzięła ta nazwa?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Co to jest "Zakręt Sławińskiego" i skąd się wzięła ta nazwa?

Autor: Lech Wangin 2021.03.07, 11:34 Drukuj

Gadki asfaltowej wstęgi cz.2

Na każdym szanującym się torze wyścigowym zakręty mają swą nazwę. Tak też jest w Poznaniu, przy czym nazwa jednego z nich - zakręt Sławińskiego, funkcjonuje tylko w środowisku motocyklowym, samochodziarze nazywają go inaczej. Byłem świadkiem wydarzenia, po którym ów zakręt zyskał swą nazwę, więc chętnie Wam o tym opowiem.

Było to pod koniec lat dziewięćdziesiątych podczas jakiejś kameralnej imprezy motocyklowej. Był na niej obecny Wojtek Sławiński, który w tamtych latach zrobił błyskotliwą karierę w wyścigach motocyklowych. Niemal prosto z ulicy wbił się w czołówkę polskich zawodników wyścigowych. Wojtek znany był nie tylko z szybkiej jazdy, miał również talent do trafnych i zabawnych powiedzonek.

NAS Analytics TAG

Tego dnia Wojtek przybył na tor w asyście reporterów z lokalnej telewizji z jego rodzinnego Płocka. Jedną z sesji treningowych obserwowaliśmy, stojąc przy podejściu do najbardziej ostrego zakrętu w lewo, który ma ponad 90 stopni. Przed tym zakrętem motocykle, po wyjściu z dużej patelni, rozpędzają się do 200 km/h lub nawet więcej, więc by wejść w ten zakręt, trzeba ostro wyhamować i zredukować do drugiego albo nawet pierwszego biegu. Obserwowaliśmy właśnie przejazd Wojtka i zauważyliśmy, że dzieje się coś niedobrego. W miejscu, gdzie powinien rozpocząć hamowanie, pędził w najlepsze, zbliżając się do ostrego zakrętu z zawrotną prędkością. Chwilę później rozległ się pisk gumy, a z tylnej opony poszedł dym. Motocyklem zabujało potężnie. Od razu zrozumieliśmy, co się dzieje.

W motocyklu Wojtka nie zadziałał przedni hamulec i w tej sytuacji jedynym ratunkiem było położenie motocykla, dlatego Wojtek zablokował tylne koło. Niestety pierwsza próba była nieudana i sytuacja zrobiła się naprawdę groźna. W końcu jednak maszyna padła na asfalt i wyleciała na pobocze wciąż z dość dużą prędkością. Nic więcej nie było widać, bo maszyna i jeździec wzbili wielką chmurę kurzu. Kiedy wszystko ucichło, a kurz opadł, pobiegliśmy w tamtą stronę. Wojtek zdążył już się w miarę pozbierać i siedział lekko oszołomiony na krawężniku. Na szczęście był w jednym kawałku i wyglądało na to, że nic mu nie dolega. Podbiegł z nami jeden z zawodników o pseudonimie "Fryzjer", który również był niezłym gadułą. Między motocyklistami wywiązał się następujący dialog:

Fryzjer: Wojtek, ale żeś pier…nął!

Wojtek spokojnym głosem: Fryzjer, cicho, bo panowie z telewizji chcieli zadać pytanie.

Od tego czasu zakręt po dużej patelni i następującej po niej długiej prawie prostej nazywa się zakrętem Sławińskiego.

Jest jeszcze jedna sytuacja, którą zapamiętałem z czasów, kiedy miałem częsty kontakt ze środowiskiem zawodników wyścigowych, a która znakomicie oddaje charakter Wojtka Sławińskiego. Pojechałem na tor Poznań, bo była to znakomita okazja, by przegonić testowego SV 650 i przy okazji pooddychać atmosferą wyścigów. Gdzieś w połowie drogi złapała mnie ulewa, więc na miejsce przyjechałem zziębnięty i mimo "profesjonalnego" stroju przemoczony. By się rozgrzać, zakotwiczyłem w przyczepie campingowej u Włodka Kawasa i Tomka Kędziora. W przerwie między sesjami wpadł do przyczepy Wojtek. Chłopaki wymieniali się wrażeniami z jazdy, w którym miejscu, który był szybszy. W pewnym momencie do przyczepy zajrzał któryś z początkujących zawodników i zapytał Wojtka, czy ten go widział i czy dobrze jedzie, a Wojtek na to:

- A jak wchodzisz w zakręt to zwieracz ci trzyma?

- Trzyma - padła odpowiedź.

- To znaczy, że jedziesz za wolno.

Tak spędzając czas z Wojtkiem, zawsze można było usłyszeć coś dowcipnego.

W środowisku motocyklowym nie brak jest ludzi, w których towarzystwie trudno się nudzić, a ich wyczyny są źródłem zapadających w pamięć anegdot. Postaram się wydobyć ich jeszcze więcej z zakamarków swojej pamięci, ale i Wy nie pozostańcie dłużni. Pośmiejmy się razem.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę