BMW Sportboxer - superbike po niemiecku
Firma BMW w swojej historii ma wiele wspania³ych osi±gniêæ sportowych, równie¿ w dziedzinach gdzie liczy siê prêdko¶æ
Pierwszym krokiem w tym kierunku ma byæ wyprodukowanie naprawdê sportowego, bezkompromisowego motocykla, który mo¿e wystêpowaæ jako superbike nie tylko w nazwie, ale i w regulaminach wszelkiego typu zawodów.
Tradycja i nowoczesno¶æ
Tym motocyklem bêdzie ju¿ nied³ugo BMW Sportboxer, pojazd równie tradycyjny, co daleki od reszty motocykli marki BMW. Z tradycyjnych rozwi±zañ zosta³ silnik typu bokser i napêd wa³kiem kardana poprowadzony w jednoramiennym wahaczu typu Paralever. Z przodu, co mo¿e trochê dziwiæ znajduje siê typowy dla ostatnich modeli BMW uk³ad Telelever. I na tym koniec podobieñstw dla tradycyjnych produktów jedno¶ladowych BMW. Mo¿na by jeszcze na si³ê dodaæ typow± dla wielu konstrukcji szcz±tkow± ramê pomocnicz±, gdy¿ podobnie jak w innych, równie¿ w tym motocyklu g³ówn± konstrukcj± no¶n± jest silnik.
W BMW Sportboxer zastosowano radialnie mocowane zaciski hamulcowe, wyrzucono ABS i raczej nie bêdzie mowy o jego zamontowaniu nawet w opcji za dop³at±. Choæ motocykl jest przygotowany jako typowo sportowy to wysoko¶æ zawieszeñ i droga ich pracy wzbudza zarówno respekt jak i uczucia mieszane. Jest to odpowiednio 110mm przód i 120mm ty³, niemal jak w szosowym enduro.
Poza sportowym zawieszeniem i typowo sportowymi hamulcami otrzymamy motocykl o masie w³asnej 195kg z p³ynami i silnikiem o mocy 140KM, czyli najmocniejszym bokserem, jaki widzia³ ¶wiat.
Pierwszy sukces
Dodatkowym asem w rêkawie nowego BMW, który mia³by przekonaæ najwiêkszych sceptyków bêdzie fakt, ¿e owa maszyna ju¿ siê na torze wy¶cigowym pojawi³a i odnios³a pierwszy sukces. W³a¶nie na Le Mans 24 w¶ród licznych zespo³ów pojawi³a siê ekipa BMW Motorrad Motorsport z prototypem tego motocykla. Jad±cy równo zespó³ i niezawodny motocykl (bo BMW w³a¶ciwie jako jeden z nielicznych zespo³ów nie mia³ ¿adnych problemów natury technicznej) ukoñczy³ wy¶cig na 16-tej pozycji po wykonaniu 776 okr±¿eñ toru i nawiniêciu 3244 km podczas nieprzerwanej jazdy.
Motocykl w ofercie BMW ma siê pojawiæ w 2008 roku, czyli w momencie wej¶cia w ¿ycie nowego regulaminu rozgrywek WSBK, gdzie dopuszczone zostan± motocykle posiadaj±ce 2 cylindry o ca³kowitej pojemno¶ci do 1200ccm. Wersja cywilna ma byæ najwcze¶niej zaprezentowana podczas Paris Motorcycle Show we wrze¶niu. Wstêpn± cenê szacuje siê na 12,000 GBP.
Zdjêcia: Informacja prasowa BMW
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzePrzednia owiewka trochê mi nie le¿y, ale w ogóle nie jestem fanem stylu BMW, wiêc mo¿e tego nie czujê. Poza tym ³adny bike, chocia¿ nie sposób nie zauwa¿yæ, ¿e styli¶ci BMW ostro podgl±daj± ...
Odpowiedzladny, wizualnie im sie udal :)
Odpowiedz