BMW Motorrad wprowadza aktywny tempomat do motocykli
Aktywny tempomat to przydatne w trasie urządzenie, które już od dłuższego czasu dostępne jest w autach, a w branży motocyklowej wciąż było w fazie testów, badań i patentów. BMW Motorrad, jako pierwszy producent motocykli wprowadził to rozwiązanie do jednośladów w wersji produkcyjnej.
Nazwa nowego systemu BMW jest dosyć oczywista - ACC to skrót od Active Cruise Control. Działa on identycznie jak w samochodach - korzystając z umieszczonych z przodu radarów skanuje przestrzeń przed motocyklem, zmniejszając prędkość po wykryciu pojazdu jadącego z przodu oraz utrzymując od niego zadaną odległość.
Odległość od poprzedzającego pojazdu można regulować na trzech poziomach. Kiedy pas ruchu się zwolni, motocykl automatycznie przyspiesza do zadanej prędkości. Unikatowa cecha aktywnego tempomatu BMW to reakcja na włączenie kierunkowskazu. System interpretuje to jako przygotowanie do wyprzedzania i pozwala zbliżyć się do innego pojazdu na mniejszą odległość. Tempomat ACC utrzymuje prędkość również w zakrętach, na bieżąco kontrolując kąt pochylenia maszyny. Jeśli jest on zbyt duży, motocykl automatycznie przyhamuje.
Urządzenie pracuje w dwóch głównych trybach interwencji: Dynamic i Comfort. Wszystkie ustawienia widoczne są na kolorowym panelu wskaźników TFT. Można również wrócić do trybu standardowego tempomatu, w pełni kontrolowanego przez kierowcę. Co ważne, układ reaguje tylko na poruszające się pojazdy. Dojeżdżając do auta zaparkowanego lub stojącego w korku, cała odpowiedzialność za hamowanie również pozostaje w gestii kierowcy.
System BMW ACC został stworzony we współpracy z firmą Bosch, mającą duże doświadczenie z tego typu układami w samochodach. Działa on wspólnie z elektroniczną jednostką sterującą pracą silnika, hamulcami oraz modułem bezwładnościowym IMU.
Więcej informacji o modelach BMW, w których dostępny jest już system ACC, znajdziecie u dealerów oraz na stronie https://www.bmw-motorrad.pl
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze