BMW Motorrad ConnectedRide - bezpieczeństwo motocyklisty
Elektronika ma stać się aniołem stróżem dla motocyklistów
Latem tego roku, w Stuttgarcie odbyła się 21. Międzynarodowa Konferencja Techniczna na Temat Pojazdów o Podwyższonym Bezpieczeństwie (21st International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles). Odbyła się ona w dniach 15-18. czerwca i to właśnie wtedy BMW Motorrad zaprezentowało cztery nowe, zaprojektowane specjalnie dla motocykli elementy swojego programu ConnectedRide. Mają to być systemy ostrzegania o złej pogodzie, utrudnieniach na drodze, zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych, a także o awaryjnym hamowaniu innych pojazdów. Przedstawiając systemy z przeszłości, teraźniejsze, oraz te oczekiwane do wprowadzenia w przyszłości, BMW pokazywało jak wprowadzić wszystkie pojazdy na nowy, wyższy poziom bezpieczeństwa eksploatacji.
ConnectedRide wyewoluowało z systemu ConnectedDrive, który nie był dostępny dla motocykli. Wszystko jest częścią projektu AKTIV (adaptujące się i współpracujące technologie ruchu drogowego), nad którym wspólnie pracuje kilka firm.
Ostrzeganie o złej pogodzie
System ostrzegania o złej pogodzie, komunikatem na zegarach (lub, opcjonalnie, wiadomością głosową zapewnioną przez „BMW Motorrad Communication System”) ma zapewniać motocykliście wczesne ostrzeżenie o nieprzyjaznych warunkach, takich jak mgła, deszcz, śnieg czy gołoledź na trasie, którą obrał. Asystent podróży ma też w przybliżeniu podawać za jaki czas i odległość, kierowca może się spodziewać utrudnień. Źródłem do ustalania warunków na danym obszarze mają być inne pojazdy już tam się poruszające. Inżynierowie chcą wykorzystać na przykład takie czynniki jak: ilość włączonych świateł przeciwmgłowych, czujniki deszczu, termometry, dane z systemów ABS czy kontroli trakcji.
Ostrzeganie o utrudnieniach
Dokładnie tym samym sposobem, system ma informować motocyklistę o przeszkodach lub utrudnieniach. Może to być popsute auto na poboczu, wypadek, śliska lub nierówna nawierzchnia czy korek. Komunikat ma też zawierać informację, kiedy można się spodziewać utrudnień. Źródłem znowu mają dane o położeniu oraz rodzaju przeszkody, wysyłane przez inne pojazdy.
Ostrzeganie o pojazdach uprzywilejowanych
Migająca, niebieska ikona radiowozu oraz komunikat tekstowy lub dźwiękowy mają ostrzegać motocyklistę o zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych. Ma być podana przybliżona odległość, a komunikat będzie się przypominał, co każde 50 metrów odległości od pojazdu. Tak, aby motocyklista wiedział jaki przyjąć styl jazdy i kiedy ma ustąpić pierwszeństwa. Ostrzeżenie ma się wyłączać, gdy pojazd minie kierowcę. Projektanci biorą też pod uwagę dołączenie planowania trasy przez pojazdy uprzywilejowane do systemu ostrzegania, aby taktyka powiadamiania była efektywniejsza.
Ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu
Awaryjne hamowanie, na przykład w mieście, ma taką wadę, że może być niezauważone przez jadących z tyłu, co z kolei może spowodować stłuczkę lub wypadek. To samo dotyczy jazdy we mgle. System elektronicznego światła stopu, ma natychmiastowo wysyłać komunikaty o takich manewrach do innych pojazdów. Ich kierowcy mają być informowani przez komunikaty świetlne z zegarów oraz głosowe dzięki BMW Motorrad Communication System.
Podstawy systemu ConnectedRide: asystent skrzyżowań i sygnalizacji świetlnej
Cztery nowe systemy bezpieczeństwa opisywane wcześniej, mają być częścią projektu ConnectedRide i będą funkcjonowały razem z tymi opracowanymi już wcześniej.
Asystent skrzyżowań ma analizować poczynania uczestników ruchu zbliżających się do skrzyżowania, pierwszeństwa przejazdu, prawdopodobieństwo kolizji oraz reakcje kierowców mających ustąpić pierwszeństwa. Jeżeli kierowca, który jest podporządkowany, nie reaguje odpowiednio, będzie ostrzegany przed niebezpieczeństwem kolizji przez sygnały wizualne, dźwiękowe oraz wibracyjne w pojeździe. Jednocześnie, w motocyklu, który ma pierwszeństwo, zapalają się dodatkowe światła LED, aby był lepiej widoczny i sprawiał wrażenie większego pojazdu, a gdy to nie odniesie efektu, włączy się klakson.
Asystent sygnalizacji świetlnej komunikuje się z systemem sygnalizacji. Jeśli na skrzyżowaniu świeci się światło czerwone, a motocyklista nie zwalnia, jest o tym odpowiednio informowany, tak aby jeszcze zdążył wyhamować. W trakcie zbliżania się do skrzyżowania, jest też podawana informacja o prędkości odpowiedniej do przejechania na zielonym świetle.
Komunikacja między użytkownikami ConnectedRide bazuje na ustandaryzowanych protokołach i częstotliwościach, używanych również przez innych producentów w „Car 2 Car Communication Consortium”. Prototypowym modelem wyposażonym w ConnectedRide, jest BMW K1300S. Dodatkowe światła LED są zintegrowane z obudową, a w specjalnym wyposażeniu jest też urządzenie do komunikacji w standardzie WLAN oraz system GPS.
Zobaczcie też podobne rozwiązanie, które Honda zastosowała w swoim jednośladzie.
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarzeten klakson automatyczny to troche już pszesadzone..światłą LED no mogą być ale po co ma titać ?!? ^^ a jeżeli chodzi o motocykl to jest bardzo fajny :)
OdpowiedzMoim zdaniem fajna sprawa. System podaj przydatne informacje, a to czy z nich skorzystamy to juz nasza sprawa. Duzy plus.
Odpowiedz...Lub raczej "standardowo" ;-P. Sorki.
Odpowiedz...Wystarczy GPS z standartowo wbudowanym systemem ostrzegania TMC, za ułamek ceny. Radość dosiadania kuca, nienafaszerowanego elektroniką: bezcenna ;-)
OdpowiedzNie wiem dlaczego się czepiacie pomysłu. Cały czas mowa wszędzie o tym ze dużo motocyklistów ginie bo nie są zauważani przez kierowców samochodów, a jak ktoś ma pomysł jak to zmienić to napotyka ...
OdpowiedzNie przesadzajmy. To nie samochod tutaj kierowca zawsze będzie potrzebny. Ja nie będę miał nic przeciwko jeśli dostanę info że przede mna jest gwałtowne załąmanie pogody. Przynajmniej będzie czas ...
Odpowiedz