Automatyczne ograniczniki to ¶mieræ! Wa¿na petycja organizacji bran¿owych
Nie dla automatycznych ograniczników prędkości w pojazdach - pod takim hasłem grupa organizacji związanych z branżą motoryzacyjną złożyła w Sejmie petycję, w której wzywa posłów do odrzucenia niebezpiecznych zapisów zaproponowanych przez unijne instytucje.
Przypomnijmy - Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu zarekomendowała Parlamentowi Europejskiemu przyjęcie uchwały wprowadzającej obowiązek stosowania systemu ISA (Intelligent Speed Assistance) w nowych pojazdach. Zgodnie z unijną dokumentacją system ISA może zostać wprowadzony w jednym z czterech wariantów - czwarty z nich przewiduje automatyczne, odbywające się poza kontrolą kierowcy, ograniczenie prędkości pojazdu, jeśli jego kierowca przekroczy dozwoloną na danym odcinku prędkość.
Trzy organizacje związane z branżą motoryzacyjną - Bezpieczna Podróż, Anuluj-Mandat.pl i Fundacja Trucker przygotowały stanowczą petycję skierowaną do posłów, w której domagają się odrzucenia w całości "chorego prawa" dotyczącego automatycznych ograniczników, ostrzeżenia przed konsekwencjami wprowadzenia takiego rozwiązania innych krajów Wspólnoty oraz wprowadzenia zakazu wjazdu do Polski pojazdów wyposażonych w taki system.
Zdaniem autorów petycji, przerwanie manewru wyprzedzania poprzez automatyczne odcięcie mocy w pojeździe może doprowadzić do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeżdżającym z naprzeciwka i, w konsekwencji, śmierci wielu ludzi. Jak twierdzą sygnatariusze, po odcięciu możliwości przyspieszenia, kierowca nie będzie w stanie dokończyć manewru i zjechać na własny pas ruchu lub uciec przed jadącym z przeciwka pojazdem.
Autorzy wskazują także, że nie wystarczy zabronić stosowania takiego systemu w Polsce, skoro posiadacze pojazdów wyposażonych w automatyczny ogranicznik prędkości będą przyjeżdżać do naszego kraju z innych państw. Dlatego w petycji pojawiają się żądania zakazu wjazdu pojazdów wyposażonych w takie rozwiązanie.
Automatyczny ogranicznik prędkości testowany był jeszcze w 2006 roku przez brytyjski Departament Transportu. W rozwiązanie takie wyposażono motocykl Suzuki Bandit i testowano je na specjalnie wyznaczonych odcinkach dróg. Wnioski ekspertów były jednoznaczne - potencjalne korzyści, jakie może zaoferować taki system są niewspółmierne do zagrożenia, jakie niesie brak pełnej kontroli nad prędkością na drodze.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeTak, tak, ze wzglêdu na polskie prawo ¶wiatowi producenci pojazdów w ilu¶ tam tysi±cach sztuk nowych pojazdów nie bêd± montowaæ ogranicznika. Z pewno¶ci± tak bêdzie. Przepchn± to jak zawsze - ...
OdpowiedzCo to ma byæ, Orwell to przy tych debilach to piku¶..... Zaczynam rozumieæ Brytoli, Take Back Control.....
Odpowiedz