Austriacki KTM AG przejmie 25 proc. udziałów w MV Agusta. To dopiero początek?
Ruch ten jest częścią strategicznej współpracy pomiędzy MV Agusta i firmą macierzystą KTM, czyli Pierer Mobility. Chodzi o pomoc. Jakiego rodzaju?
Chodzi o wsparcie łańcucha dostaw i przejęcie zakupów firmy. Pierer Mobility przejmie również częściową odpowiedzialność za dystrybucję produktów MV Agusta.
Część dystrybucyjna umowy wydaje się być rozszerzeniem umowy handlowej ogłoszonej we wrześniu, w której KTM AG przejął dystrybucję motocykli MV Agusta w USA, Kanadzie i Meksyku.
W ramach tej umowy KTM zgodził się na stworzenie specjalnej jednostki w USA, która będzie odpowiedzialna za wszystkie operacje MV Agusty w Ameryce Północnej. W przyszłości firma będzie sprzedawać motocykle włoskiej marki poprzez niektórych dealerów KTM, jak również istniejące sklepy MV Agusta w Stanach Zjednoczonych.
Jest to ruch, który powinien zapewnić większą dostępność i wsparcie klienta dla nabywców MV Agusty w Ameryce Północnej, i chociaż Włosi nie zdradzają, jak dalece listopadowa umowa przyczyni się do rozszerzenia tego porozumienia, możliwe jest, że klienci po naszej stronie Atlantyku zobaczą podobne korzyści w przyszłości.
Zakupy i łańcuch dostaw w ramach ogłoszonej w piątek umowy powinny pomóc w złagodzeniu trudności z pozyskaniem komponentów i materiałów — czyli czymś, z czym cała branża motocyklowa, podobnie jak wiele innych, zmaga się obecnie ze względu na skutki pandemii i wojny na Ukrainie.
Zarówno MV Agusta, jak i KTM mają już bliskie związki z chińskimi markami. MV ma umowy z Qianjiang (właściciel Benelli), podczas gdy KTM od dawna współpracuje z CFMoto, które produkuje niektóre silniki i motocykle KTM i używa silnika KTM LC8c w swoim własnym motocyklu adventure 800MT oraz nadchodzącym roadsterze 800NK.
Inne partnerstwa KTM obejmują długoletnią umowę z Bajaj w Indiach, która produkuje małe maszyny jednocylindrowe austriackiej firmy. Oczywiście KTM jest również właścicielem marek GasGas i Husqvarna. Przy okazji warto dodać, że współpraca między markami została ostatnio jeszcze bardziej zacieśniona. W zeszłym miesiącu KTM zgodził się na przejęcie dystrybucji motocykli CFMoto w Wielkiej Brytanii i Irlandii od 2023 roku. KTM założył również w swojej bazie w Mattighofen firmę CFMoto Europa GmbH, która ma pełnić rolę dystrybutora chińskich maszyn.
W ostatnich dniach pojawiły się plotki, że KTM jest zainteresowany przejęciem znacznie większej części udziałów, a nie tylko 25,1%. Włoskie Moticiclismo donosi, że jego "wiarygodne źródła" potwierdzają szerokie plany zakupu MV Agusty w… całości. Oczywiście przez KTM.
To bardzo ciekawe również z innego względu. Pomimo faktu, że marka KTM jest aktywna we wszystkich klasach MotoGP, jest mało obecna na rynku motocykli sportowych, gdzie MV Agusta osiąga doskonałe wyniki. Oczywiście torowa RC 8C pokazuje, że KTM jest zainteresowany tym obszarem.
Tymczasem MV Agusta próbuje zdobyć przyczółek na polu motocykli przygodowych, w którym KTM ma już silną pozycję. Partnerstwo w przyszłości może również dać KTM dostęp do trzy- i czterocylindrowych silników MV Agusty, czyli formatów, których obecnie nie posiada. Jednocześnie otworzy to MV drogę do singli i twinów, których brakuje w ofercie włoskiej firmy. W związku z obecnością KTM w MotoGP i pojawieniem się w przyszłym roku zespołu GasGas istnieje nawet możliwość, że nazwa MV powróci pewnego dnia na tor Grand Prix.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze