AMD World Championship of Custom Bike Building - 10 maszyn marzeñ
Jak co roku w Sturgis wybrano najlepsze konstrukcje motocykli, które są jedyne w swoim rodzaju. Oto 10 najlepszych, najwspanialszych i niepowtarzalnych
Lata pracy i praktyki
Na początek coś o samych mistrzostwach i ludziach biorących w nich udział. To właśnie ludzie, ich maszyny, pomysły, dokładność, oryginalność i ogrom pracy tworzą scenę najlepszych budowniczych motocykli. Budowniczych, ponieważ ich motocykle niewiele mają wspólnego z produkcją. Powstają często latami, przez lata się zmieniają, są modernizowane i zazwyczaj istnieją jako unikatowe egzemplarze w ilości sztuk 1.
Mistrzostwa rozgrywane są od 2004 roku na zasadzie eliminacji, gdzie na konkretnie wybranych imprezach uczestnicy prezentują swoje prace, są one poddawane ocenie, po czym wybierane są najlepsze w danej rundzie. Finał ma miejsce na dorocznym Sturgis Bike Week i podczas tej imprezy wybierani są najlepsi w roku, czyli mistrzowie w dziedzinie budowy motocykli.
Wszystko jest podzielone na poszczególne kategorie. My zajmiemy się tą najciekawszą, czyli Freestyle. Wszystkie chwyty dozwolone, żadnych ograniczeń w doborze materiałów, bazy dla motocykla, czy też napędu. Tytuł w klasie Freestyle uważa się za najbardziej prestiżowy, bo to on wskazuje na tego, kto popisał się najlepszym pomysłem, wykonaniem i dopracowaniem konstrukcji oraz indywidualnością w tłumie wielu podobnych maszyn. Poznajmy zatem pierwszą 10-tkę i samych mistrzów.
1. Hustler 8 valve
Konstrukcja pochodząca ze Szwecji. Dzieło Stellana Egelanda. Cechą szczególną motocykla jest fakt, że wszystkie części, włącznie z cylindrami i głowicami, wykonane są ręcznie przez konstruktora. Pojazd w stylu retro wyraźnie nawiązuje do wczesnych konstrukcji Harley-Davidson. SEService, czyli firma założona i należąca do Stellana regularnie wystawia swoje konstrukcje i regularnie ich konstrukcje kończą na podium. Hustler 8 valve jest więc owocem wieloletniego doświadczenia w dziedzinie budowy motocykli, a sukces końcowy konstrukcji potwierdza klasę budowniczego.
2. Chicara Art Two
Konstrukcja japońskiego budowniczego, Chicary Nagata przegrała nieznacznie. Nie można powiedzieć, by drugie miejsce na świecie, wśród najbardziej unikatowych konstrukcji jednośladowych, było słabym osiągnięciem. Japończyk swój motocykl oparł na silniku Harley-Davidson WLA z 1942 roku. Sporo innych elementów pochodzi od modelu Sportster oraz od wyspecjalizowanych producentów. Być może ilość elementów "seryjnych" zadecydowała o przegranej ze Szwedem.
3. Red-Gladiator
Keiji Kawakita, zamyka podium i jest dowodem na to, że w Japonii robi się nie tylko świetne motocykle seryjne. Jego konstrukcja oparta jest w dużej mierze na podzespołach marki Hot Dock, należącej do rodziny Kawakita. Z niej pochodzą m.in. silnik, rama, wahacz, koła i hamulce. Pozostałe elementy to ręczna praca konstruktora wykonana wyłącznie z myślą o tym motocyklu. Red-Gladiator różni się znacznie stylem od pozostałych konstrukcji, nie dziwi, więc umieszczenie go na podium.
4. Cook Customs 2007
Dopiero na czwartym miejscu znalazła się konstrukcja z kraju, gdzie to wszystko się zaczęło. Motocykl Dave'a Cooka oparty jest na podzespołach wykonanych przez jego firmę, czyli Cook Custom Choppers, wyposażony w silnik S&S. Motocykl ma kilka ciekawych patentów. Akumulator, zbiornik oleju, amortyzator wahacza są zintegrowane i częściowo ukryte w ramie motocykla. Jest to kolejna konstrukcja pokazująca, że w 2007 roku liczył się styl retro, choć w tym konkretnym przypadku jest to bardzo współczesne i zdemonizowane retro.
5. Time Machine
Motocykl, który zdobył tytuł Mistrza Europy znalazł się w środku stawki. Sprzęt zbudowany przez Węgrów ma swój niepowtarzalny, mocno nostalgiczny styl. Oparty na silniku Harley-Davidson Knucklehead z 1974 roku, resztę podzespołów posiada z kuźni konstruktorów. W tym motocyklu wszystko, od kół poprzez ramę, a kończąc na oprzyrządowaniu, ma formę prawdziwej rzeźby, nawiązującej w wielu miejscach do lat, w których nikt jeszcze nie myślał o motocyklach.
6. Epic
Kolejna konstrukcja rodem z USA. Paul Stewart to kolejny konstruktor, który poddał się trendowi neoretro. To, co wyróżnia jego maszynę, to prawdopodobnie rekord w najniższym umieszczeniu siedziska kierowcy. Cała konstrukcja wygląda, jakby składała się z najważniejszych elementów i nie posiadała niczego zbędnego. Są tu dwa koła, silnik i kierownica. Reszta to dodatki, by to wszystko mogło trzymać się w całości i może nawet pojechać. Smaczkiem konstrukcji jest specjalny silnik pochodzący z Harley-Davidson. To wyścigowa jednostka Knucklehead. Na uwagę zasługuje też fakt, że poza zaciskiem hamulcowym Jaybrake, wszystkie pozostałe części zostały wykonane przez konstruktora. By opisać każdy z elementów, potrzebny byłby osobny, długi artykuł. Dziwne, że taki majstersztyk wylądował dość daleko poza podium.
7. Rock 'N Bike
Szczęśliwa siódemka to kolejna konstrukcja z Europy. To motocykl z drugiego miejsca Mistrzostw Europy, pochodzący z Francji autorstwa ekipy Art of Racer. Panowie znad Sekwany pojechali po całości i stworzyli na niemal współczesnych elementach firm Harley-Davidson (silnik Sportster z 1991), czy Brembo motocykl maksymalnie minimalistyczny w formie, stanowiący jakby jeden kawałek metalu, rzeźbiony i frezowany przez prawdziwego artystę. Całość postawiono na kołach przywodzących na myśl Volkswagena "Garbusa" z wczesnych lat. Te niecodzienne opony na tych niecodziennych kołach to produkt firmy Shinko.
8. The Jolly Roger
Kolejna pozycja z USA to produkt znanej, zorientowanym w temacie, firmy Jolly Roger Customs. Prezentuje typową w ostatnich latach amerykańską szkołę customizingu. Ogromne koło na przedzie, walcowata opona na tyle, elementy różnych marek z półki high-end, jak na przykład silnik Hawaya Racing o pojemności 196 cali sześciennych. Mimo to motocykl posiada też wiele części pochodzących z manufaktury JRC, zbyt wiele, by je wymienić w tym miejscu. Najważniejsze to oczywiście rama i widelec przedni.
9. Nortorious
Dosyć nietypowy w tym towarzystwie motocykl to dzieło kanadyjskiego konstruktora Rogera Goldammera. Już na pierwszy rzut oka widać zamiłowanie do motocykli marki Norton. Mimo to wszystko w nim jest godne uwagi, bo obrazuje, co można zrobić w przydomowym garażu niewielkim nakładem finansowym. Silnik bazuje na jednostce Harley-Davidson, lecz odcięto mu drugi cylinder. W zamian wstawiono turbosprężarkę, dzięki czemu na tylnym kole dysponujemy 83KM przy 8500obr/min. Wszelkie elementy "nadwozia" wykonano z blach aluminiowych, przednie światło pochodzi z Volkswagena Bettle. Nortorious jest świetnym przykładem, że można normalnie jeździć motocyklem zaliczanym do custom bike, choć wiadomo, że większość z nich swój żywot spędza na przyczepce do przewożenia motocykli.
10. Swingshot
Ten sprzęt nie wiedzie życia na przyczepce z bardzo prozaicznego powodu...na żadną się nie mieści. Niecodzienna konstrukcja to dzieło Amerykanina Christiana Dotsona, którego fantazja poniosła w dziedzinie customizingu bardzo daleko, szczególnie, jeśli chodzi o przednią część jego tworu. To jedyny motocykl na świecie, który tylny wahacz ma...z przodu! Większość elementów, jak każdy porządny customizer, zaprojektował i wykonał Mr. Dotson. Wspomógł się jedynie w kwestii silnika i paru ważnych mechanizmów, korzystając z produktów innych marek. Ważnym i ciekawym faktem jest, że w ciągu roku konstrukcja Dotsona zebrała wiele nagród i wyróżnień. Dziwi więc pozycja zamykająca pierwszą dziesiątkę mistrzostw. Cóż, widać konkurencja nie spała.
Custom znad Wisły
Na koniec nie sposób nie wspomnieć o polskich akcentach w cyklu mistrzostw customizingu. Był nawet sukces jednej z najbardziej znanych polskich firm, zajmujących się budowaniem motocykli niecodziennych, oryginalnych i pięknych. Mowa o Free Rider Motorcycles z Warszawy. W 2005 roku Voytec Urbaniak, właściciel FRM wystawił w Mistrzostwach Europy konstrukcję znaną jako Chopper '69 i zajął w swojej klasie 3-cie miejsce.
Później były jeszcze dwie inne konstrukcje - Green Devil, którego mogliście oglądać na pierwszym MotocyklExpo w 2006 roku oraz Undertaker, którego początki sam pamiętam jeszcze z innej wystawy w 2005 roku. Niestety obie te konstrukcje nie zostały docenione w takim stopniu, jak Chopper '69.
Innym z polskich budowniczych motocykli, którzy próbowali swoich sił w Mistrzostwach, jest pan Bogusław Malajowicz i jego firma Motorcycles Performance Mały HD. Jego motocykl o wdzięcznej nazwie Devil mogliście oglądać dotychczas na każdej edycji MotocyklExpo, gdzie brał udział w wyborach na najlepszego Custom Bike. Niestety ani na naszej lokalnej, ani na europejskiej scenie Devil nie został odpowiednio doceniony...a powinien.
Czekamy, zatem na kolejnych odważnych, śmiałych i oryginalnych konstruktorów z Polski, by świat dowiedział się, że i tu nad Wisłą potrafią budować niesamowite motocykle. Każdy, kto prowadzi swoją firmę, wie też, że taki sukces to nieoceniona reklama i nadanie marce prestiżu. Szkoda tylko, że budowa prawdziwego Custom Bikea to pieniądze, których najlepiej poszukać u sponsora.
Marzenia jednak odkładamy na bok i czekamy na rozwiązanie plebiscytu na rok 2008, o wynikach, którego na pewno się od nas dowiecie.
Źródło: www.amdchampionship.com
|
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzeWidzê ze nie wszystkie maszyny z polski pokazali¶cie. Pokarzcie lepiej "Blizzard Beast" Mariusza Ko³ackiego "SC MOTORCYCLES"
Odpowiedzchopper '69 najcudowniejszy motocykl swiata
Odpowiedzred gladiator!!!
OdpowiedzOCC to inne zalo¿enia - zdecydowanie bardziej komercyjne i bardziej seryjne. Maja marke w stanach a dziêki programowi równie¿ w inych zakatkach ¶wiata i to im wystarczy. Poza tym nie robi± ¿adnej ...
OdpowiedzOrange County Choppers mog± sie schowaæ ze swoimi dyskotekowymi przeróbkami H-D :)
Odpowiedzcudowne :)
Odpowiedz