ABS obowi±zkowo w skuterach?
Jesienią ubiegłego roku pisaliśmy Wam o nowych pomysłach UE na obowiązkowy montaż układów przeciwpoślizgowych (ABS) we wszystkich motocyklach o pojemności powyżej 125cc. Zgodnie z unijnym projektem od stycznia 2016 roku system ten obligatoryjnie będzie we wszystkich nowych motocyklach w pojemności powyżej 125 cm3. Członkowie Parlamentu Europejskiego w znacznej większości poparli nowe przepisy (643 członków). Przeciw było 16 członków, 18 się wstrzymało od głosu. Choć pomysł ten i tak wydawał się bardzo rygorystyczny i posunięty zbyt daleko (wielu producentów obawiało się skoku cen małych motocykli które napędzają sprzedaż na wielu rynkach, pytanie też jaki jest sens montażu ABS w np. motocyklach enduro?) wszystko wskazuje na to, że zmiany dotkną także pojemności poniżej 125cc.
Unia jak wskazują informacje z Parlamentu Europejskiego zamierza wzmocnić działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa we wszystkich klasach motocykli. W ramach tych starań UE będzie chciała wymóc na producentach motocykli i skuterów, by pojazdy z silnikiem mniejszym niż 125cc były wyposażone albo w ABS, albo przynajmniej w zintegrowany układ hamulcowy (operowanie którąkolwiek z dźwigni hamulcowych inicjuje wtedy działanie hamulców w obu kołach).
Co zmienią takie regulacje, poza tym, że motocykle i skutery staną się jeszcze droższe? Pomijając pogorszenie i tak już nieciekawej sytuacji branży motocyklowej w Europie raczej niewiele. W przypadku zintegrowanych układów hamulcowych, tak czy inaczej można przy ich użyciu zablokować koła. Czy jest sens instalowania układu ABS w skuterze kosztującym 3-4 tysiące zł? W naszym odczuciu UE osiągnie poprawę statystyk wypadków z udziałem skuterów i małych motocykli, tyle że nie poprzez poprawienie bezpieczeństwa ich użytku, ale poprzez zniechęcenie do ich użytkowania. No ale nie będziemy się więcej mądrzyć, biurokraci w Brukseli wiedzą lepiej.
Komentarze 7
Poka¿ wszystkie komentarzeTo jest masakra jak mo¿na pisaæ o czym¶, nie maj±c o tym pojêcia... Uk³ad ABS nie jest , nie by³ i nigdy nie bêdzie uk³adem "antypo¶lizgowym", bo po¶lizgu nie da siê wyeliminowaæ. Jest jak sama ...
OdpowiedzKolego to jest mo¿liwe i bardzo tanie, ozcywiscie jesli masz hamulce hydrauliczne. Zapytaj w serwisie to Ci zamontuj±.
Odpowiedzzdecydowanie nie - ze wzgldow finanoswych producenci beda montowali w skuterach tanie, prymitywne wersje ukladu, ktore przyniosa wiecej szkody niz korzysci
OdpowiedzZamiast wzi±æ siê za odpowiednie przepisy zwi±zane ze szkoleniem, ujednoliceniem wymagañ egzaminacyjnych i powszechn± edukacje, zastêpuj± to czym¶ co bêdzie dla niektórych wymówk± od zdobywania ...
Odpowiedzcena cen±, ale czy jest w tym jaki¶ sens? Ok, jad±c prosto równym asfaltem pewnie droga hamowania by siê skróci³a, ale lec±c w krytycznej sytuacji pe³nym slidem na mokrej nawierzchni, "pomoc" ABSu ...
OdpowiedzChodzi o producentów... o nowe motocykle produkowane po 2016. Czytajcie ze zrozumieniem
OdpowiedzNo to tak kazdy ma w³o¿yæ teraz 3-4 tysi±ce w ABS nawet w skuter który kupi³ powiedzmy za 2 tysi±ce to przewy¿sza dwukrotnie warto¶æ posiadanego skutera. Znów sklepy zarobi± na tym podatki ...
OdpowiedzJe¶li dobrze pamiêtam te przepisy maj± dotyczyæ nowych maszyn. Je¶li masz jakiego¶ Keewaya z supermarketu kupionego za 1999 PLN, to mo¿esz na nim je¼dziæ. Nie zmienia to faktu, ¿e wszsytko NOWE maszyny bêdê zauwa¿alnie dro¿sze...
Odpowiedz