ABS obowiązkowo w skuterach?
Jesienią ubiegłego roku pisaliśmy Wam o nowych pomysłach UE na obowiązkowy montaż układów przeciwpoślizgowych (ABS) we wszystkich motocyklach o pojemności powyżej 125cc. Zgodnie z unijnym projektem od stycznia 2016 roku system ten obligatoryjnie będzie we wszystkich nowych motocyklach w pojemności powyżej 125 cm3. Członkowie Parlamentu Europejskiego w znacznej większości poparli nowe przepisy (643 członków). Przeciw było 16 członków, 18 się wstrzymało od głosu. Choć pomysł ten i tak wydawał się bardzo rygorystyczny i posunięty zbyt daleko (wielu producentów obawiało się skoku cen małych motocykli które napędzają sprzedaż na wielu rynkach, pytanie też jaki jest sens montażu ABS w np. motocyklach enduro?) wszystko wskazuje na to, że zmiany dotkną także pojemności poniżej 125cc.
Unia jak wskazują informacje z Parlamentu Europejskiego zamierza wzmocnić działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa we wszystkich klasach motocykli. W ramach tych starań UE będzie chciała wymóc na producentach motocykli i skuterów, by pojazdy z silnikiem mniejszym niż 125cc były wyposażone albo w ABS, albo przynajmniej w zintegrowany układ hamulcowy (operowanie którąkolwiek z dźwigni hamulcowych inicjuje wtedy działanie hamulców w obu kołach).
Co zmienią takie regulacje, poza tym, że motocykle i skutery staną się jeszcze droższe? Pomijając pogorszenie i tak już nieciekawej sytuacji branży motocyklowej w Europie raczej niewiele. W przypadku zintegrowanych układów hamulcowych, tak czy inaczej można przy ich użyciu zablokować koła. Czy jest sens instalowania układu ABS w skuterze kosztującym 3-4 tysiące zł? W naszym odczuciu UE osiągnie poprawę statystyk wypadków z udziałem skuterów i małych motocykli, tyle że nie poprzez poprawienie bezpieczeństwa ich użytku, ale poprzez zniechęcenie do ich użytkowania. No ale nie będziemy się więcej mądrzyć, biurokraci w Brukseli wiedzą lepiej.
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarzeTo jest masakra jak można pisać o czymś, nie mając o tym pojęcia... Układ ABS nie jest , nie był i nigdy nie będzie układem "antypoślizgowym", bo poślizgu nie da się wyeliminować. Jest jak sama ...
OdpowiedzKolego to jest możliwe i bardzo tanie, ozcywiscie jesli masz hamulce hydrauliczne. Zapytaj w serwisie to Ci zamontują.
Odpowiedzzdecydowanie nie - ze wzgldow finanoswych producenci beda montowali w skuterach tanie, prymitywne wersje ukladu, ktore przyniosa wiecej szkody niz korzysci
OdpowiedzZamiast wziąć się za odpowiednie przepisy związane ze szkoleniem, ujednoliceniem wymagań egzaminacyjnych i powszechną edukacje, zastępują to czymś co będzie dla niektórych wymówką od zdobywania ...
Odpowiedzcena ceną, ale czy jest w tym jakiś sens? Ok, jadąc prosto równym asfaltem pewnie droga hamowania by się skróciła, ale lecąc w krytycznej sytuacji pełnym slidem na mokrej nawierzchni, "pomoc" ABSu ...
OdpowiedzChodzi o producentów... o nowe motocykle produkowane po 2016. Czytajcie ze zrozumieniem
OdpowiedzNo to tak kazdy ma włożyć teraz 3-4 tysiące w ABS nawet w skuter który kupił powiedzmy za 2 tysiące to przewyższa dwukrotnie wartość posiadanego skutera. Znów sklepy zarobią na tym podatki ...
OdpowiedzJeśli dobrze pamiętam te przepisy mają dotyczyć nowych maszyn. Jeśli masz jakiegoś Keewaya z supermarketu kupionego za 1999 PLN, to możesz na nim jeździć. Nie zmienia to faktu, że wszsytko NOWE maszyny będę zauważalnie droższe...
Odpowiedz