3 najszybsze, seryjne motocykle policyjne. S± u¿ywane przez stró¿ów prawa na ca³ym ¶wiecie
Formacje policyjne na świecie używają wielu typów i modeli motocykli, ale wśród najpopularniejszych przeważają trzy marki i zasadniczo określone, sprawdzone modele. Oczywiście od tej reguły występują liczne odstępstwa, nawet w Polsce, ale nietypowych egzemplarzy jest po prostu niewiele i szansa na ich spotkanie również jest niewielka. Co innego, poniższa trójca.
Niezależnie od rejonu świata, w którym się znajdziesz, masz dużą szansę na spotkanie stróża prawa na jednym z tych motocykli. Co decyduje o ich wyjątkowości? Dlaczego akurat te, a nie inne modele? Jeśli im się bliżej przyjrzycie, na pewno zauważycie wspólne cechy.
Yamaha FJR 1300 AS
FJR1300 to ciężki motocykl sportowo-turystyczny, który już dawno doczekał się miana kultowego. Po prawie 20 latach, na sezon 2020, Yamaha wyszykowała dwa warianty, czyli FJR 1300 AS Ultimate Edition i FJR 1300 AE Ultimate Edition. Druga z tych wersji znalazła zastosowanie m.in. w szeregach włoskiej policji.
Rzędowa czwórka o pojemności 1298 cm3 zapewnia ogromny zapas mocy w każdej sytuacji. Do dyspozycji pozostaje 146 KM i maksymalny moment obrotowy 128 Nm. Jest czym powalczyć z drogowymi piratami.
Duża pojemność w połączeniu z 6-stopniową skrzynią biegów, antyhoppingowym sprzęgłem i wielkim, 25-litrowym zbiornikiem paliwa plus, to przepis na długie patrole bez konieczności częstego odwiedzania stacji paliwowej.
Do tego elektronicznie sterowane zawieszenie, systemy wspomagające kierowcę, oświetlenie LED doświetlające zakręty, elektrycznie sterowana szyba, grzane manetki, regulowana kierownica i siodło.
Jest wszystko, czego potrzebują stróże prawa ze słonecznej Italii, ale najważniejsze, że FJR 1200 AE potrafi zerwać asfalt z drogi. Ten ważący blisko 300 kg motocykl może bez trudu rozpędzić się do 245 km/h. Yamaha FJR 1300 służy również w Polsce, a więc trzeba się mieć na baczności.
BMW R 1250 RT
Pod koniec zeszłego roku niemiecki koncern zaprezentowało nowy wariat R 1250 RT z aktywnym tempomatem ACC i systemem radarów. Radary monitorują obszar z przodu i z tyłu motocykla, natomiast kiedy wykryją tam inny pojazd, ostrzegają kierowcę. Jeśli w tym czasie uruchomiony jest tempomat, system automatycznie spowolni motocykl, by nie doszło do zderzenia.
W sytuacji krytycznej system zareaguje natychmiast, uruchamiając awaryjne hamowanie. ACC daje kierowcy możliwość ustawienia odległości, w jakiej motocykl ma się trzymać od poprzedzającego pojazdu. Bardzo fajna rzecz dla panów policjantów.
Do tego R 1250 RT wytwarza 136 KM i maksymalny momentu obrotowy 143 Nm. Może osiągnąć prędkość 225 kilometrów na godzinę i przyspiesza od zera do setki w 3,1 sekundy. Nieźle, tym bardziej, że zasięg policyjnego BMW to blisko 500 kilometrów.
BMW R 1250 RT jest używany przez policję w wielu krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, a w Europie np. w Serbii, Włoszech, oczywiście w Niemczech i innych krajach UE.
Honda ST1300PA
Popularny ST1100 Pan European jest nadal w powszechnym użyciu na całym świecie, ale obecnie to ST1300PA wykonuje większość ciężkich zadań Hondy dla kierowców w niebieskich mundurach.
Ten model może się pochwalić kompaktowym silnikiem V4 o pojemności 1 261 cm3 zamontowanym wzdłużnie dla maksymalnej wydajności układu napędowego, niskim środkiem ciężkości dla łatwiejszego prowadzenia przy niskich prędkościach, wyspecjalizowaną kierownicą i oczywiście policyjnym szpejem na pokładzie.
Do tego ABS, regulowana przednia szyba napędzana silnikiem oraz dwusekcyjny zbiornik paliwa o pojemności 29 litrów uzupełniają listę pożądanych cech. Jest to standardowy motocykl policji w Malezji i okolicznych krajów.
Swoją drogą, wspomnianego wcześniej, zdolnego do pracy ST1100 można wciąż spotkać w takich miejscach jak Szkocja i Zachodnia Australia, podczas gdy kolejny model Hondy, czyli VFR800P, używany jest przez japońską policję.
Ale wracając do ST1300PA, który został zaprojektowany tak, żeby był niezawodny i wygodny podczas długich przejazdów, ten lubiany przez stróżów prawa jednoślad wytwarza 126 KM i moment obrotowy 125 Nm.
Podczas pościgu może rozpędzić się do 225 km/h i przyspiesza od zera do stu kilometrów na godzinę w 3,8 sekundy pomimo faktu, że waży aż 331 kg. Ale spory apetyt na paliwo i masa oznacza mniejszy zasięg, który wynosi ok. 350 kilometrów.
Honda zakończyła produkcję ST 1300PE po 15 latach, w 2016 roku, co nie zmienia faktu, że ten model wciąż pozostaje na służbie w takich krajach jak Wielka Brytania, Malezja i Stany Zjednoczone, oraz niektórych krajach Europy.
Polska policja motocyklami stoi?
Nasze rodzime formacje również bazują na motocyklach Yamahy, BMW i Hondy, chociaż są to głównie Tracery z numerkiem 900, niemieckie K1200S oraz R1200RT i CBF 1000A. Ale podobnie jak w oddziałach policyjnych na świecie, polscy funkcjonariusze użytkują dodatkowo niestandardowe, ciekawe modele.
Dlatego nie powinniście się dziwić, gdy przyjdzie wam kiedyś spotkać mundurowego na Kawasaki ZX-9R Ninja, albo turystycznym enduro Hondy, tj. XL650V Transalp. O ile w przypadku XL650V prędkość ma drugorzędne znaczenie, o tyle ZX-9R, nawet dziś, po blisko dwóch dekadach od zakończenia produkcji, może zaskoczyć na drodze rozpędzając się do słusznych 270 km/h.
Nie tylko motocykle
Na koniec należy jeszcze wspomnieć o pewnej kategorii silnikowych jednośladów, które rzadko podejrzewamy o szalone prędkości, ale w rzeczywistości często je osiągają. Policja wielu krajów używa skuterów.
Maxi skutery niewiele ustępują motocyklom, chociaż jeśli chodzi o tę kategorię pojazdów, policjanci najczęściej dostają skutery o małej pojemności z przeznaczeniem do patroli nadbrzeżnych bulwarów, parków czy terenów szkolnych i uniwersyteckich.
Skutery można spotkać często we Włoszech, Francji, Estonii. Polska policja również posiada tego typu jednoślady. Ale bez wątpienia pan policjant o wygląda o wiele groźniej i poważniej na takim R1200RT, niż przypominającej zabawkę Hondzie CHF50, nie uważacie?
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze