2015 Yamaha WR250F - totalnie nowa
Na sezon 2015 Yamaha zapowiada wprowadzenie nowego WR250F, pierwszej maszyny enduro, która zawiera słynny silnik Yamahy z pochylonym do tyłu cylindrem o odwróconej głowicy. Stworzony w oparciu o YZ250F na 2014 rok, który zdominował serię MX250 mistrzostw terenowych AMA i udowodnił swe zwycięskie możliwości podczas debiutu na MX2 GP, nowy WR250F posiada pełen potencjał, aby wygrywać w kolejnych sezonach.
Nowy WR250F enduro. Mierzyć wysoko.
Zawody na najwyższym poziomie to żadna nowość dla Yamahy, czego dowodem są motocykle WR, które w ostatnich dwóch dekadach zdobyły liczne narodowe, międzynarodowe i światowe tytuły. Nowy, radykalny WR250F 2015, skierowany zarówno do zawodników, jak i motocyklistów rekreacyjnych, ma przywrócić marce Yamaha, która jako pierwsza opracowała silnik 4-suwowy do startów w zawodach, tytuł wiodącego producenta motocykli enduro.
Właściwości WR250F 2015
- Lekki, kompaktowy i łatwy w prowadzeniu 4-suwowy silnik o pojemności 250 cm3
- Potężny, oparty na YZ250F silnik z wtryskiem paliwa
- Sprzęgło enduro i 6-biegowa skrzynia biegów o szerokim zakresie przełożeń
- Charakter silnika może być ustawiony za pomocą Power Tunera w celu uzyskania większej uniwersalności
- Centralny zbiornik paliwa o pojemności 7,5 l
- Kompaktowe, minimalistyczne nadwozie
- Optymalna centralizacja masy ułatwiająca szybkie zmiany kierunku
Silnik WR250F
Silnik oparty na YZ250F, dostrojony do wysokich osiągów enduro
W 2014 motocykl YZ250F pokazał, że jest jedną z najlepszych wyścigowych maszyn crossowych - udowodnił to Jeremy Martin, wygrywając na nim profesjonalną serię MX na MX250 AMA 2014. Podczas mistrzostw świata FIM MX2, a także na mistrzostwach świata FIM kobiet i w australijskiej serii MX2 YZ250F potwierdził swój zwycięski potencjał na narodowym i międzynarodowym poziomie.
Nowy silnik WR250F jest oparty w dużej mierze na zwycięskiej konstrukcji YZ250F z wtryskiem paliwa i zawiera - po raz pierwszy w świecie pojazdów enduro - pochylony do tyłu cylinder o odwróconej głowicy. Airbox jest umieszczony przed kierowcą, a zbiornik paliwa znajduje się pośrodku motocykla, przyczyniając się do centralizacji masy w motocyklu, co odgrywa kluczową rolę dla uzyskania lekkiego i zwrotnego prowadzenia, z którego słynie YZ250F 2014.
Dodatkowo, odwrócona głowica cylindra WR250F pozwala na użycie prostego wlotu powietrza, oferując większy poziom efektywności dolotowej, a centralne umieszczenie zbiornika paliwa umożliwiło zastosowanie długiego i płaskiego siedziska, które pozwala kierowcy na łatwe i szybkie przesunięcie swojej masy.
Jeśli chodzi o ogólną specyfikację silnika, nowy WR250F zachował ten sam stosunek średnicy do skoku tłoka, stopień sprężania, profil krzywki, tłok z kutego aluminium oraz nawęglany wał korbowy, jakie charakteryzują YZ250F, oferując najwyższy poziom osiągów. W porównaniu z poprzednim silnikiem WR250F, konstrukcja na 2015 rok dostarcza znacząco większą moc przy wyższych obrotach, a także mocniejsze odczucia w całym zakresie obrotów, czyniąc z tej jednostki poważnego kandydata do zwycięstw.
6-biegowa przekładnia o szerokim zakresie przełożeń
WR250F 2015 jest wyposażony w nową, 6-biegową przekładnię, zaprojektowaną, aby poradzić sobie z dużą różnorodnością terenu, począwszy od skalistych wzniesień po leśne szlaki, wymagające pełnego otwarcia przepustnicy. Dopełnieniem nowej, 6-biegowej skrzyni biegów o szerokim zakresie przełożeń w WR250F jest specjalne sprzęgło, którego specyfikację dostosowano do ekstremalnych warunków jazdy enduro. Posiada ono nowe tarcze cierne, sprężyny i inne, wewnętrzne elementy, dzięki którym to wytrzymałe, nowe, lekko pracujące sprzęgło działa konsekwentnie i efektywnie przez długi czas nawet w najbardziej wymagającym terenie.
Specyfikacja silnika enduro
Aby umożliwić jednostce generowanie dużej mocy, a jednocześnie niezawodny rozruch na zimno i gorąco, WR250F korzysta z unikalnego mapowania ECU 3D, które oferuje ustawienia wtrysku paliwa specyficzne dla enduro. Te na nowo opracowane ustawienia zostały tak zaprojektowane, aby uzupełniać właściwości tłumika WR-F, zawierającego komorę rozprężeniową, oferując potężne osiągi i doskonałe właściwości redukcji hałasu.
W celu zapewnienia stabilnego ciśnienia oleju na długich dystansach i przy wielogodzinnej jeździe typu enduro nowy WR250F mieści aż 1,1 litra oleju - to aż o 22% więcej niż w jego crossowym odpowiedniku YZ250F. WR250F jest wyposażony w alternator, jaki zastosowano w WR450F oraz w nową pokrywę skrzyni korbowej. Inne funkcje przyjazne dla użytkownika obejmują ulepszoną konstrukcję dekompresora, która zapewnia niezawodny rozruch silnika, a w celu łatwej wymiany filtra powietrza airbox nie tylko jest umieszczony na górze, ułatwiając dostęp, lecz także posiada szybko odpinane klamry.
Yamaha Power Tuner dla natychmiastowej, precyzyjnej regulacji
Dostępny jako część akcesoryjna, Yamaha Power Tuner jest niezwykle szybkim i łatwym sposobem regulacji ilości wtryskiwanego paliwa oraz ustawień czasu zapłonu w nowym WR250F. Podobnie jak to jest w przypadku YZ250F, kierowca, który chce dostroić dostawę mocy w swoim WR250F, będzie mógł podłączyć Yamaha Power Tuner bezpośrednio do motocykla, bez konieczności użycia laptopa, i dokonać regulacji zgodnie z aktualnymi warunkami jazdy i stosownie do własnego stylu jazdy.
Dawniej dostęp do tego typu ekskluzywnego sprzętu i oprogramowania był ograniczony i możliwy tylko dla zespołów fabrycznych, ale teraz Yamaha Power Tuner daje kierowcom WR250F znaczącą przewagę nad konkurencją.
Elektryczny start i bezstacyjkowy rozruch
W celu zapewnienia łatwego i niezawodnego rozruchu WR250F posiada nowy, elektryczny rozrusznik, zasilany tym samem typem akumulatora o napięciu 12 V/6 A, znanym z WR450F. Nowy, bezstacyjkowy system pozwala kierowcy na uruchomienie maszyny bezpośrednio po naciśnięciu przycisku, natomiast gdy silnik jest wyłączony, system automatycznie wyłącza się po jednej minucie. W razie potrzeby system może zostać wyłączony natychmiast, poprzez przyciśnięcie przycisku odcięcia silnika przez sekundę lub dłużej.
Światła i oprzyrządowanie
Z myślą o kierowcach enduro i rekreacyjnych, WR250F jest w pełni wyposażony w oświetlenie znane z WR450F. Lekkie, kompaktowe oprzyrządowanie zawiera prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz kontrolki ostrzegawcze niskiego poziomu paliwa i temperatury silnika.
PODWOZIE WR250F
Lekka rama aluminiowa
Lekka rama w WR250F bazuje na udanej konstrukcji zwycięskiego YZ250F. Wykonana w całości z aluminium, ta kompaktowa konstrukcja przyczynia się znacząco do wrażenia lekkości, zwrotności i łatwości zmiany kierunku podczas jazdy WR250F.
W celu zoptymalizowania motocrossowej konstrukcji podwozia YZ250F pod kątem jazdy enduro, rama WR250F 2015 zawiera nowe wsporniki mocowania silnika, zapewniające wyższą sztywność, bardziej dostosowaną do wymagań enduro. W połączeniu z korzyściami płynącymi z centralizacji masy pochylonego do tyłu cylindra o odwróconej głowicy, nowa specyfikacja ramy enduro zapewnia wyjątkową zwrotność oraz kontrolę nad przednim kołem, jak i dużą przyczepność tylnego koła.
Wiodące w branży przednie zawieszenie i oddzielny system powietrza-oleju
Jedną z właściwości YZ250F 2014, która zdobyła wielu fanów, jest jego wyjątkowy system przedniego zawieszenia z oddzielnymi komorami powierza i oleju. Taka konstrukcja zmniejsza napowietrzenie i kawitację na nierównościach, zapewniając stabilniejszą siłę tłumienia, która z kolei oferuje lepszą przyczepność przedniego koła i lepsze odczuwanie tylnej części motocykla. Ten wiodący w branży system został użyty w motocyklu WR250F 2015.
Tylne zawieszenie
Nowy WR250F posiada tę samą, ogólną konstrukcję tylnego amortyzatora, która jest zastosowana w YZ250F, a w celu spełnienia różnych wymagań jazdy enduro, długość amortyzatora, skok i współczynnik sprężyny zostały zoptymalizowane. W porównaniu z YZ250F amortyzator WR-F jest o 4 mm dłuższy, czego rezultatem jest ogólne powiększenie skoku tylnego zawieszenia o 10 mm. Wraz ze zmianami, zastosowanymi w zaawansowanym systemie przedniego zawieszenia, ten ulepszony tylny amortyzator przyczynia się w dużej mierze do zwrotnego i reagującego charakteru prowadzenia WR250F w typowym terenie enduro.
7,5-litrowy zbiornik paliwa z YZ250F
Zbiornik paliwa, z wlewem schowanym przed siedziskiem, jest nie tylko centralnie umieszczony, ale też znajduje się poniżej kierowcy, co dodatkowo poprawia centralizację masy. Jego położenie sprawia, że prowadzenie motocykla nie zmienia się pomimo spadku poziomu paliwa. Dzięki nowemu ECU o specyfikacji enduro, który kontroluje wtrysk paliwa oraz ogólnej, ogólnej niskiej masie, WR250F cechuje niskie spalanie, 7,5-litrowy zbiornik paliwa zapewnia dobry zasięg.
18-calowe tylne koło
18-calowe tylne koło oraz opony Metzeler 6 Days Extreme sprawiają, że WR250F 2015 jest gotowy do wyścigu w momencie wyjechania z salonu Yamahy.
Osłona silnika i stopka boczna
Dodatkową ochronę przed kamieniami i korzeniami zapewnia wytrzymała, a jednocześnie lekka osłona silnika. Na ramie jest również zamontowana lekka stopka boczna.
Fabryczny wygląd
Za sprawą minimalistycznego nadwozia, długiego, płaskiego siedziska i kompaktowego uchwytu tablicy rejestracyjnej, nowy WR250F przypomina wyścigowe motocykle crossowe Yamahy. Lekkie osłony chłodnicy z biało-niebieską grafiką oaz nowe błotniki sprawiają, że WR250F wnosi powiew świeżości do świata enduro.
Główne właściwości
Silnik
- Oparty na zwycięskim modelu YZ250F 2014
- Silnik z pochylonym do tyłu cylindrem, z wtryskiem paliwa
- Odwrócona głowica cylindra z prostym dolotem skierowanym do przodu
- Nowe ustawienia wtrysku paliwa specyficzne dla tego modelu
- Strojenie silnika za pomocą Yamaha Power Tunerem
- Sprzęgło enduro i 6-biegowa skrzynia o szerokiej gamie przełożeń
- Nowy, elektryczny rozrusznik z systemem bezstacyjkowym
- Pojemność oleju 1,1 litra - o 0,2 litra większa niż w modelu YZ250F MX
- Alternator i bezobsługowy alternator
- Łatwo dostępny, umieszczony na górze filtr powietrza z odpinanymi klamrami
- Ulepszona konstrukcja dekompresora
- Nowa pokrywa skrzyni korbowej
Podwozie
- Kompaktowe, aluminiowe podwozie z krótką ramą pomocniczą
- Lekka rama aluminiowa
- Centralnie umieszczony, 7,5-litrowy zbiornik paliwa
- Nowe ustawienia zawieszenia do enduro
- Widelec typu YZ-F z oddzielnym systemem powietrza/oleju
- Dłuższy o 10 mm w porównaniu z YZ250F skok tylnego zawieszenia
- 18-calowe tylne koło
- Opony FIM Metzeler 6 Days Extreme
- Lekka stopka boczna
- Uszczelniony łańcuch
- Wyposażony w przednie i tylne światła znane z WR450F
- Chłodnica wyposażona w nowy, elektryczny wiatrak
- Osłona silnika
- Prędkościomierz, kontrolki niskiego poziomu paliwa i stanu silnika
- Nowy tłumik
- Długie, płaskie siedzisko ze schowanym wlewem paliwa
- Nowa grafika zbiornika/osłon
- Zoptymalizowana grubość mocowania płyty silnika
Kolor:
Competition Blue
Dostępność:
Luty 2015
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeCud, miód, malina. Mia³em starsz± wersjê w roku 2007. Pomimo 40 lat na karku wci±¿ za ni± têskniê.
OdpowiedzNo dobra, tylko ile to wszystko wa¿y?
OdpowiedzMasa w³asna (czyli z paliwem, innymi p³ynami i ca³ym kitem homologacyjnym (lusterka klakson itp) wg manualu) to 117 kg (USA), 118 kg (EUR)
Odpowiedz