tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki motocyklowe w Polsce - raport 2012
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki motocyklowe w Polsce - raport 2012

Autor: Lovtza 2013.03.18, 13:26 61 Drukuj

To zdecydowanie najciemniejsza strona motocyklowej pasji – wypadki. Każdego roku przygotowujemy dla Was obszerne raporty, których celem nie jest straszenie się nawzajem liczbą ofiar, ale rzetelne spojrzenie na stan naszego bezpieczeństwa. Pomimo faktu, że dotykamy smutnej tematyki, w tym roku z suchych danych zamieszczonych w policyjnych tabelach (wszystkie przytoczone dane uzyskaliśmy z KGP Policji – za co serdecznie dziękujemy!) przebija się światełko nadziei. Jaki zatem był rok 2012? Czy jazda motocyklem w Polsce jest bezpieczna? Czy sytuacja motocyklistów poprawia się, czy pogarsza? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w poniższym raporcie.

Witaj w dżungli

Nie da się powiedzieć czegokolwiek miarodajnego na temat bezpieczeństwa motocyklistów, jeśli nie odniesiemy danych o wypadkach do zmian w obrazie ruchu drogowego w Polsce. Wszyscy wiemy, że w ciągu ostatniej dekady ruch drogowy w naszym kraju przybrał na sile. Dane w tabeli poniżej ilustrują jak bardzo. Liczba aut osobowych na przestrzeni 2002-2011 wzrosła o ponad 64% do ponad 18 milionów. Ciężarówek w tym samym okresie procentowo przybyło jeszcze więcej, bo aż o 134% i w obecnie mamy ich na drogach blisko 3 miliony. Wśród tych 21 milionów pojazdów motocykle stanowią zdecydowaną mniejszość. W ciągu ostatniej dekady przybyło ich tylko 23% i w 2011 jeździło ich po naszych drogach blisko 1,1 mln.

Lata Pojazdy silnikowe w tym:
samochody osobowe samochody ciężarowe motocykle
Ogółem 2002=100% Ogółem 2002=
100%
Ogółem 2002=
100%
Ogółem 2002=
100%
2002 15 525 733 100,0 11 028 852 100,0 2 162 614 100,0 868 850 100,0
2003 15 899 195 102,4 11 243 827 101,9 2 191 762 101,3 845 456 97,3
2004 16 701 072 107,6 11 975 191 108,6 2 262 923 104,6 835 791 96,2
2005 16 815 923 108,3 12 339 353 111,9 2 177 901 100,7 753 648 86,7
2006 18 035 047 116,2 13 384 229 121,4 2 246 294 103,9 784 176 90,3
2007 19 471 836 125,4 14 588 739 132,3 2 345 068 108,4 825 305 95,0
2008 21 336 913 137,4 16 079 533 145,8 2 511 677 116,1 909 144 104,6
2009 22 024 697 141,9 16 494 650 149,6 2 595 485 120,0 974 906 112,2
2010 23 037 149 148,4 17 239 800 156,3 2 767 035 127,9 1 013 014 116,6
2011 24 189 370 155,8 18 125 490 164,3 2 892 064 133,7 1 069 195 123,1

Tab. 1. Liczba pojazdów silnikowych w latach 2002- 2011 (źródło: KGP)

Sama liczba pojazdów poruszających się po naszych drogach wydaje się ogromna, ale prawda jest taka, że liczba samochodów i motocykli na głowę statystycznego Polaka jest o wiele niższa, niż w bogatych krajach Europy zachodniej. Gdzie jest zatem problem? Przede wszystkim w obciążeniu sieci drogowej. Nasze słabe, źle zarządzane i dziurawe drogi, których jest o wiele za mało w stosunku do potrzeb, to sprawdzona recepta na ludzkie nieszczęście. Dopiero niedawno zaczęło ich przybywać, w tym autostrad i dróg szybkiego ruchu, co znalazło odbicie w statystykach wypadków. Przyczyn niskiego stanu bezpieczeństwa na naszych drogach jest jednak więcej i daleko wykraczają one poza ramy niniejszego opracowania.

W Polsce przez dosyć długo utrzymywała się koszmarna liczba wypadków drogowych i zabitych w nich kierowców. Poprawianiu jakości infrastruktury drogowej towarzyszyła rosnąca liczba pojazdów na drogach, a system szkolenia i egzaminowania kierowców nie dawał żadnych szans na właściwe przygotowanie do uczestnictwa w gęstym ruchu drogowym. Dopiero od roku 2009 trend wyraźnie się zmienił i liczba wypadków oraz ich ofiar zmniejsza się.

Lata Wypadki Zabici Ranni
Ogółem 2003=100% Ogółem 2003=100% Ogółem 2003=100%
2003 51 078 100,0 5 640 100,0 63 900 100,0
2004 51 069 99,9 5 712 101,3 64 661 101,2
2005 48 100 94,2 5 444 96,5 61 191 95,8
2006 46 876 91,8 5 243 93,0 59 123 92,5
2007 49 536 97,0 5 583 99,0 63 224 98,9
2008 49 054 96,0 5 437 96,4 62 097 97,2
2009 44 196 86,5 4 572 81,1 56 046 87,7
2010 38 832 76,0 3 907 69,3 48 952 76,6
2011 40 065 78,4 4 189 74,3 49 501 77,5
2012 37 046 72,5 3 571 63,3 45 792 71,7

Tab. 2. Liczba wypadków drogowych oraz ich skutki w latach 2003– 2012 (źródło: KGP)

Od lat nie zmienia się przekrój użytkowników dróg, którzy uczestnicą wypadkach. W czarnym rankingu dominują rzecz jasna kierowcy samochodów, którzy w ubiegłym roku spowodowali ponad 14 tys. wypadków drogowych, w których zginęło ponad 1000 osób. Oznacza to, że w Polsce co 40 minut dochodzi do wypadku samochodowego, a w co dziesiątym z nich ktoś tarci życie. Drugą najbardziej niebezpieczną grupą pojazdów na naszych drogach są… rowery. Brak ścieżek rowerowych, brak oświetlenia pojazdów i dosyć nonszalanckie zachowania na drodze wielu cyklistów doprowadziły do śmierci aż 300 osób. Na trzecim miejscu jesteśmy my, motocykliści. Ponad 2 tysiące wypadków z naszym udziałem doprowadziło do śmierci 261 motocyklistów i ich pasażerów.

Ofiary wypadku wg użytkowników dróg

Rodzaj użytkownika drogi Ofiary ogółem Zabici Ranni
Piesi 10 851 1 157 9 694
Kierujący Ogółem, w tym: 23 619 1 756 21 863
sam. osobowymi 14 108 1 025 13 083
rowerami 4 435 300 4 135
motocyklami 2 148 249 1 899
motorowerami 1 780 74 1 706
sam. ciężarowymi 810 76 734
ciągnikami 111 20 91
autobusami 66 7 59
tramwajami, trolejbusami 11 - 11
innymi pojazdami 149 5 144
Pasażerowie Ogółem, w tym: 14 893 658 14 235
sam. osobowych 12 345 590 11 755
autobusów 1 151 11 1 140
sam. ciężarowych 476 28 448
motorowerów 291 8 283
motocykli 299 12 287
tramwajów, trolejbusów 130 - 130
ciągników 52 4 48
rowerów 30 - 30
innych pojazdów 119 5 114
O g ó ł e m 49 363 3 571 45 792

Tab. 3. Ofiary wypadku wg użytkowników dróg (źródło: KGP)

Grupy wiekowe Zabici Ranni Na 1 milion populacji w 2012 r.
2011 2012 2011 2012 Zabici Ranni
0 - 6 32 31 1 243 1 192 11,0 422,1
7 - 14 70 58 3 171 2 753 19,4 920,0
15 - 17 106 86 2 631 2 343 64,9 1768,9
18 - 24 716 585 9 884 8 913 155,5 2369,0
25 - 39 1 033 882 13 765 12 909 95,4 1396,3
40 - 59 1 197 1 030 11 415 10 737 97,3 1014,1
60 plus 1 005 893 7 318 6 919 114,5 887,4
b/d 30 6 74 26 - -

Tab 4. Ofiary wypadków drogowych wg grup wiekowych (źródło: KGP)

My, motocykliści

Skupmy się teraz na nas, motocyklistach. W 2012 roku uczestniczyliśmy w 2 395 wypadkach, zginęło w nich 249 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów. 1 899 motocyklistów i 287 pasażerów zostało rannych. Z winy motocyklistów zaistniały 994 wypadki, zginęło w nich 151 osób, a 1 046 osób doznało obrażeń ciała. Dane policyjne potwierdzają, że częściej jesteśmy ofiarami, niż sprawcami wypadków, ale dla osób które tracą zdrowie lub życie z pewnością jest to mała pociecha.

Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 574 wypadki,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 133 wypadki,
  • nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 98 wypadków.
Przyczyny Wypadki Zabici Ranni
Ogółem % Ogółem % Ogółem %
Niedostosowanie prędkości 574 57,7 109 72,2 556 53,2
Nieprawidłowe wyprzedzanie 133 13,4 17 11,3 161 15,4
Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami 98 9,9 5 3,3 115 11,0
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 44 4,4 3 2,0 52 5,0
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego 38 3,8 5 3,3 42 4,0
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 17 1,7 3 2,0 19 1,8
Nieprawidłowe wymijanie 15 1,5 2 1,3 18 1,7
Nieprawidłowy manewr skrętu 15 1,5 - - 18 1,7

Tab. 5. Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów (źródło: KGP)

Nie jest żadną tajemnicą, że w przypadku motocyklistów do największej ilości wypadków dochodzi w miesiącach maj - wrzesień, co wynika z warunków klimatycznych umożliwiających poruszanie się po drogach. Największą liczbę wypadków – 158 zanotowano w lipcu (15,9%) i sierpniu – 155 (15,6%), zaś najwięcej osób zginęło w sierpniu - 27 (17,9%), co pokrywa się z okresem urlopowym i wzmożoną aktywnością motocyklistów.

Miesiące Wypadki Zabici Ranni
Ogółem % Ogółem % Ogółem %
Styczeń 1 0,1 - - 1 0,1
Luty 1 0,1 - - 1 0,1
Marzec 65 6,5 13 8,6 78 7,5
Kwiecień 105 10,6 17 11,3 112 10,7
Maj 143 14,4 24 15,9 145 13,9
Czerwiec 134 13,5 19 12,6 136 13,0
Lipiec 158 15,9 20 13,2 167 16,0
Sierpień 155 15,6 27 17,9 163 15,6
Wrzesień 140 14,1 19 12,6 147 14,1
Październik 66 6,6 8 5,3 65 6,2
Listopad 24 2,4 3 2,0 30 2,9
Grudzień 2 0,2 1 0,7 1 0,1
O g ó ł e m 994 100,0 151 100,0 1 046 100,0

Tab. 6. Wypadki drogowe i ich skutki spowodowane przez motocyklistów - wg miesięcy (źródło: KGP)

Dokonując podziału wypadków drogowych na poszczególne dni tygodnia, najwięcej zdarzeń z winy motocyklistów odnotowano w dni weekendowe: w soboty (20,9 % ogółu) oraz w niedziele (19,5% ogółu).

Dni tygodnia Wypadki Zabici Ranni
Ogółem % Ogółem % Ogółem %
Poniedziałek 121 12,2 19 12,6 119 11,4
Wtorek 97 9,8 20 13,2 90 8,6
Środa 112 11,3 17 11,3 114 10,9
Czwartek 117 11,8 13 8,6 127 12,1
Piątek 145 14,6 17 11,3 156 14,9
Sobota 208 20,9 30 19,9 221 21,1
Niedziela 194 19,5 35 23,2 219 20,9
O g ó ł e m 994 100,0 151 100,0 1 046 100,0

Tab. 7. Wypadki drogowe i ich skutki spowodowane przez motocyklistów według dni tygodnia (Źródło: KGP)

Choć jesteśmy świadomi opinii młodzieży na temat własnych możliwości i niechęci do nowych regulacji związanych z nowym prawej jazdy – liczby dowodzą niezbicie, że najmniej bezpieczny na drodze jest młody motocyklista. Jak wynika z danych Policji, duże zagrożenie powodują przede wszystkim młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata (pięcioletni przedział wiekowy). Spowodowali oni 371 wypadków (37,3% ogółu), w których 56 osób poniosło śmierć (37,1%) ogółu, a 392 osoby zostały ranne (37,5%).

Wiek Wypadki Zabici Ranni
2011 r. 2012 r. 2011 r. 2012 r. 2011 r. 2012 r.
7 - 14 7 2 1 - 8 2
15 – 17 63 47 5 3 86 53
18 - 24 394 371 65 56 408 392
25 - 39 516 411 82 79 526 406
40 - 59 148 131 27 11 153 157
60 plus 16 24 3 2 13 28
b/d 16 8 - - 17 8
O g ó ł e m 1 160 994 183 151 1 211 1 046

Tab. 8. Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku (Źródło: KGP)

Niestety od lat nie zmienia się niestety wrażliwość motocyklistów na bezmyślność i błędy innych użytkowników dróg. Blisko połowa zabitych motocyklistów to ofiary wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych, a także ciężarówek, czy też rowerzystów! Poniższe dane obrazują dlaczego jeżdżąc w Polsce motocyklem należy myśleć nie tylko za sobie, ale często także za innych uczestników ruchu…

Pojazd Wypadki Zabici Ranni
Samochód osobowy 925 100 1 005
Samochód ciężarowy bez przyczepy 58 4 62
Samochód ciężarowy z przyczepą 15 2 16
Pojazd nieustalony 14 - 14
Rower 12 6 17
Ciągnik rolniczy 12 3 11
Autobus 4 - 5
Motorower 9 - 14
Inny pojazd 6 1 6

Tab. 9. Wypadki spowodowane przez innych użytkowników drogi, gdzie poszkodowany został motocyklista (Źródło: KGP)

Dane policyjne potwierdzają także obiegowe opinie krążące w środowisku motocyklowym, co do głównych grzechów kierowców samochodów względem motocyklistów. Najgorszym z nich jest nie ustąpienie pierwszeństwa, kierowy samochodów powodują wypadki z udziałem motocyklistów nie dostosowując prędkości oraz nieprawidłowo wyprzedzając.

Przyczyna Wypadki Zabici Ranni
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 790 71 862
Niedostosowanie prędkości 564 118 549
Nieprawidłowe wyprzedzanie 164 26 201
Niezachowanie bezpiecznej odległości 107 11 128
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu 96 4 103
Nieprawidłowy manewr skrętu 89 11 98
Nieprawidłowe zawracanie 29 4 30
Jazda po niewłaściwej stronie jezdni 25 15 30

Tab. 10. Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących innymi pojazdami, w których poszkodowany został motocyklista (Źródło: KGP)

Inne dwa kółka

W 2012 roku motorowerzyści uczestniczyli w 2 036 wypadkach, a przyczynili się do powstania 903 wypadków, w których zginęło 49 osób, a 985 doznało obrażeń ciała.

Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motorowerzystów było:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 318 wypadków,
  • nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 191 wypadków,
  • nieprawidłowy manewr skrętu – 76 wypadków.

Z analizy wieku sprawców - motorowerzystów wynika, ze największe zagrożenie powodują osoby w grupie wiekowej 15-17 lat, byli oni sprawcami 217 wypadków (24% ogółu wypadków spowodowanych przez tę grupę uczestników ruchu), zginęło w nich 9 osób (18,4%), a 249 zostało rannych (25,3%). Drugą grupą wiekową, stwarzającą duże zagrożenie, jest grupa powyżej 60 lat, wypadki przez nich spowodowane cechują się dużą ofiarochłonnością, prawie w co szóstym wypadku była ofiara śmiertelna. Podobnie jak w przypadku motocyklistów Do wypadków, w których poszkodowani zostali motorowerzyści przyczynili się także inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi.

Na gazie

I wcale nie o chodzi o LPG. Choć brzmi to niewiarygodnie, są tacy, którzy w stanie nietrzeźwym siadają za stery motocykla. W zeszłym roku pijani motocykliści spowodowali 120 wypadków co doprowadziło do śmierci 20 osób. Jeszcze śmielej poczynają w tym temacie sobie motorowerzyści, który 159 razy powodowali wypadki w ubiegłym roku, których wynikiem było 10 ofiar śmiertelnych.

Rodzaj pojazdu sprawcy Wypadki Zabici Ranni
Ogółem % Ogółem % Ogółem %
Samochód osobowy 1 742 74,6 242 79,2 2 483 79,5
Rower 206 8,8 23 7,5 195 6,2
Motorower 159 6,8 10 3,3 168 5,4
Motocykl 120 5,1 20 6,5 125 4,0
Samochód ciężarowy 49 2,1 6 2,0 74 2,4
Ciągnik rolniczy 23 1,0 3 1,0 26 0,8
Inny pojazd 32 1,4 2 0,7 40 1,3
Pojazd uprzywilejowany 2 0,1 - - 5 0,2
Pojazd wolnobieżny 1 0,0 - - 1 0,0
Autobus 2 0,1 - - 8 0,2
O g ó ł e m 2 336 100,0 306 100,0 3 125 100,0

Tab. 11. Wypadki spowodowane przez nietrzeźwych kierujących w 2012 r – według rodzaju pojazdu (Źródło: KGP)

Bezpieczniejsi, czy nie?

Teoretycznie jako motocykliści byliśmy na drogach bezpieczniejsi. Teoretycznie, ponieważ pomimo spadku liczby zabitych będziemy musieli poczekać na rozwój sytuacji w latach kolejnych, aby ocenić, czy sytuacja rzeczywiście poprawiła się, czy też była to jedynie chwilowa fluktuacja w zapisie danych.

  Zabici motocykliści i ich pasażerowie
Rok 2009 2010 2011 2012
Zabici 290 259 290 261

Tab. 12. Zabici motocykliści i ich pasażerowie w latach 2009-2012 (Źródło: KGP)

Pozytywny jest natomiast sam fakt, że pomimo nieustannego wzrostu liczby pojazdów, w tym samych motocykli, na polskich drogach i ciągle zbyt wolnego przybywania nowych dróg, liczba motocyklistów zabitych w wypadkach drogowych nie rośnie. Niestety polskie drogi to drogi wciąż nieprzyjazne motocyklistom i naszego kraju do bezpiecznych zaliczyć raczej nie można.

Chcielibyśmy zakończyć ten raport optymistycznym akcentem, ale przy tego typu publikacjach wolimy trzymać się faktów. A te są takie, że sytuacja nie ulegnie szybkiej poprawie. Na liczbę zabitych motocyklistów wpływają nie tylko czynniki łatwe do skwantyfikowania i określenia jak stan dróg, zachowanie kierowców, natężenie ruchu w aglomeracjach. Dochodzą do nich składowe trudno mierzalne, ale niewątpliwie wpływające na obraz sytuacji – jednym z ważniejszych czynników jest chociażby pogoda. Deszczowy sezon 2012 z pewnością przyczynił się do mniejszej ilości pokonanych na motocyklach kilometrów, a co za tym idzie – mniejszej ilości wypadków i ich ofiar.

Wielką niewiadomą jest nowy system szkolenia motocyklistów, który nasi włodarze wprowadzili w jakże sensacyjnym stylu w styczniu tego roku. Wiadomo, że jako społeczeństwo jeździmy motocyklami słabo.Pozytywy (jeśli się pojawią) dostrzeżemy dopiero za kilka lat, natomiast długofalowo jest to krok w dobrym kierunku, ponieważ stary system właściwie nie przygotowywał nikogo do jazdy współczesnym motocyklem po współczesnych drogach.

Teraz pozostaje nam życzyć Wam i sobie, abyśmy nie wpisali się w żadne sposób w tegoroczne statystyki Policji. Udanego i bezpiecznego sezonu 2013 życzy redakcja Ścigacz.pl

.
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
17 latek w akcji
19 latek na R1 z szacunem dla manety
Astra kontra motocykl
Bez kasku na MZ
Duzy moze wiecej
Honda wypadek motocyklowy
Mlody chlopak zabija sie na motocyklu
Motocyklista zabity w wypadku
Motocyklowy wypadek smiertelny
Motocykl kontra samochod
Motocykl po wypadku
motocykl walesy
motocykl wypadek
moto i tramwaj
Na kole
Otro
podjarany hornet
Poszedl w zielone
Traktor kontra motocykl
Zabity 17 latek
Zderzenie motocykla z samochodem
Zniszczona Honda
Zniszczona R1
Komentarze 25
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę