Wypadki motocyklowe w Polsce - raport 2012
To zdecydowanie najciemniejsza strona motocyklowej pasji – wypadki. Każdego roku przygotowujemy dla Was obszerne raporty, których celem nie jest straszenie się nawzajem liczbą ofiar, ale rzetelne spojrzenie na stan naszego bezpieczeństwa. Pomimo faktu, że dotykamy smutnej tematyki, w tym roku z suchych danych zamieszczonych w policyjnych tabelach (wszystkie przytoczone dane uzyskaliśmy z KGP Policji – za co serdecznie dziękujemy!) przebija się światełko nadziei. Jaki zatem był rok 2012? Czy jazda motocyklem w Polsce jest bezpieczna? Czy sytuacja motocyklistów poprawia się, czy pogarsza? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w poniższym raporcie.
Witaj w dżungli
Nie da się powiedzieć czegokolwiek miarodajnego na temat bezpieczeństwa motocyklistów, jeśli nie odniesiemy danych o wypadkach do zmian w obrazie ruchu drogowego w Polsce. Wszyscy wiemy, że w ciągu ostatniej dekady ruch drogowy w naszym kraju przybrał na sile. Dane w tabeli poniżej ilustrują jak bardzo. Liczba aut osobowych na przestrzeni 2002-2011 wzrosła o ponad 64% do ponad 18 milionów. Ciężarówek w tym samym okresie procentowo przybyło jeszcze więcej, bo aż o 134% i w obecnie mamy ich na drogach blisko 3 miliony. Wśród tych 21 milionów pojazdów motocykle stanowią zdecydowaną mniejszość. W ciągu ostatniej dekady przybyło ich tylko 23% i w 2011 jeździło ich po naszych drogach blisko 1,1 mln.
Lata | Pojazdy silnikowe | w tym: | ||||||
samochody osobowe | samochody ciężarowe | motocykle | ||||||
Ogółem | 2002=100% | Ogółem | 2002= 100% |
Ogółem | 2002= 100% |
Ogółem | 2002= 100% |
|
2002 | 15 525 733 | 100,0 | 11 028 852 | 100,0 | 2 162 614 | 100,0 | 868 850 | 100,0 |
2003 | 15 899 195 | 102,4 | 11 243 827 | 101,9 | 2 191 762 | 101,3 | 845 456 | 97,3 |
2004 | 16 701 072 | 107,6 | 11 975 191 | 108,6 | 2 262 923 | 104,6 | 835 791 | 96,2 |
2005 | 16 815 923 | 108,3 | 12 339 353 | 111,9 | 2 177 901 | 100,7 | 753 648 | 86,7 |
2006 | 18 035 047 | 116,2 | 13 384 229 | 121,4 | 2 246 294 | 103,9 | 784 176 | 90,3 |
2007 | 19 471 836 | 125,4 | 14 588 739 | 132,3 | 2 345 068 | 108,4 | 825 305 | 95,0 |
2008 | 21 336 913 | 137,4 | 16 079 533 | 145,8 | 2 511 677 | 116,1 | 909 144 | 104,6 |
2009 | 22 024 697 | 141,9 | 16 494 650 | 149,6 | 2 595 485 | 120,0 | 974 906 | 112,2 |
2010 | 23 037 149 | 148,4 | 17 239 800 | 156,3 | 2 767 035 | 127,9 | 1 013 014 | 116,6 |
2011 | 24 189 370 | 155,8 | 18 125 490 | 164,3 | 2 892 064 | 133,7 | 1 069 195 | 123,1 |
Tab. 1. Liczba pojazdów silnikowych w latach 2002- 2011 (źródło: KGP)
Sama liczba pojazdów poruszających się po naszych drogach wydaje się ogromna, ale prawda jest taka, że liczba samochodów i motocykli na głowę statystycznego Polaka jest o wiele niższa, niż w bogatych krajach Europy zachodniej. Gdzie jest zatem problem? Przede wszystkim w obciążeniu sieci drogowej. Nasze słabe, źle zarządzane i dziurawe drogi, których jest o wiele za mało w stosunku do potrzeb, to sprawdzona recepta na ludzkie nieszczęście. Dopiero niedawno zaczęło ich przybywać, w tym autostrad i dróg szybkiego ruchu, co znalazło odbicie w statystykach wypadków. Przyczyn niskiego stanu bezpieczeństwa na naszych drogach jest jednak więcej i daleko wykraczają one poza ramy niniejszego opracowania.
W Polsce przez dosyć długo utrzymywała się koszmarna liczba wypadków drogowych i zabitych w nich kierowców. Poprawianiu jakości infrastruktury drogowej towarzyszyła rosnąca liczba pojazdów na drogach, a system szkolenia i egzaminowania kierowców nie dawał żadnych szans na właściwe przygotowanie do uczestnictwa w gęstym ruchu drogowym. Dopiero od roku 2009 trend wyraźnie się zmienił i liczba wypadków oraz ich ofiar zmniejsza się.
Lata | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | 2003=100% | Ogółem | 2003=100% | Ogółem | 2003=100% | |
2003 | 51 078 | 100,0 | 5 640 | 100,0 | 63 900 | 100,0 |
2004 | 51 069 | 99,9 | 5 712 | 101,3 | 64 661 | 101,2 |
2005 | 48 100 | 94,2 | 5 444 | 96,5 | 61 191 | 95,8 |
2006 | 46 876 | 91,8 | 5 243 | 93,0 | 59 123 | 92,5 |
2007 | 49 536 | 97,0 | 5 583 | 99,0 | 63 224 | 98,9 |
2008 | 49 054 | 96,0 | 5 437 | 96,4 | 62 097 | 97,2 |
2009 | 44 196 | 86,5 | 4 572 | 81,1 | 56 046 | 87,7 |
2010 | 38 832 | 76,0 | 3 907 | 69,3 | 48 952 | 76,6 |
2011 | 40 065 | 78,4 | 4 189 | 74,3 | 49 501 | 77,5 |
2012 | 37 046 | 72,5 | 3 571 | 63,3 | 45 792 | 71,7 |
Tab. 2. Liczba wypadków drogowych oraz ich skutki w latach 2003– 2012 (źródło: KGP)
Od lat nie zmienia się przekrój użytkowników dróg, którzy uczestnicą wypadkach. W czarnym rankingu dominują rzecz jasna kierowcy samochodów, którzy w ubiegłym roku spowodowali ponad 14 tys. wypadków drogowych, w których zginęło ponad 1000 osób. Oznacza to, że w Polsce co 40 minut dochodzi do wypadku samochodowego, a w co dziesiątym z nich ktoś tarci życie. Drugą najbardziej niebezpieczną grupą pojazdów na naszych drogach są… rowery. Brak ścieżek rowerowych, brak oświetlenia pojazdów i dosyć nonszalanckie zachowania na drodze wielu cyklistów doprowadziły do śmierci aż 300 osób. Na trzecim miejscu jesteśmy my, motocykliści. Ponad 2 tysiące wypadków z naszym udziałem doprowadziło do śmierci 261 motocyklistów i ich pasażerów.
Ofiary wypadku wg użytkowników dróg
Rodzaj użytkownika drogi | Ofiary ogółem | Zabici | Ranni | |
Piesi | 10 851 | 1 157 | 9 694 | |
Kierujący | Ogółem, w tym: | 23 619 | 1 756 | 21 863 |
sam. osobowymi | 14 108 | 1 025 | 13 083 | |
rowerami | 4 435 | 300 | 4 135 | |
motocyklami | 2 148 | 249 | 1 899 | |
motorowerami | 1 780 | 74 | 1 706 | |
sam. ciężarowymi | 810 | 76 | 734 | |
ciągnikami | 111 | 20 | 91 | |
autobusami | 66 | 7 | 59 | |
tramwajami, trolejbusami | 11 | - | 11 | |
innymi pojazdami | 149 | 5 | 144 | |
Pasażerowie | Ogółem, w tym: | 14 893 | 658 | 14 235 |
sam. osobowych | 12 345 | 590 | 11 755 | |
autobusów | 1 151 | 11 | 1 140 | |
sam. ciężarowych | 476 | 28 | 448 | |
motorowerów | 291 | 8 | 283 | |
motocykli | 299 | 12 | 287 | |
tramwajów, trolejbusów | 130 | - | 130 | |
ciągników | 52 | 4 | 48 | |
rowerów | 30 | - | 30 | |
innych pojazdów | 119 | 5 | 114 | |
O g ó ł e m | 49 363 | 3 571 | 45 792 |
Tab. 3. Ofiary wypadku wg użytkowników dróg (źródło: KGP)
Grupy wiekowe | Zabici | Ranni | Na 1 milion populacji w 2012 r. | |||
2011 | 2012 | 2011 | 2012 | Zabici | Ranni | |
0 - 6 | 32 | 31 | 1 243 | 1 192 | 11,0 | 422,1 |
7 - 14 | 70 | 58 | 3 171 | 2 753 | 19,4 | 920,0 |
15 - 17 | 106 | 86 | 2 631 | 2 343 | 64,9 | 1768,9 |
18 - 24 | 716 | 585 | 9 884 | 8 913 | 155,5 | 2369,0 |
25 - 39 | 1 033 | 882 | 13 765 | 12 909 | 95,4 | 1396,3 |
40 - 59 | 1 197 | 1 030 | 11 415 | 10 737 | 97,3 | 1014,1 |
60 plus | 1 005 | 893 | 7 318 | 6 919 | 114,5 | 887,4 |
b/d | 30 | 6 | 74 | 26 | - | - |
Tab 4. Ofiary wypadków drogowych wg grup wiekowych (źródło: KGP)
My, motocykliści
Skupmy się teraz na nas, motocyklistach. W 2012 roku uczestniczyliśmy w 2 395 wypadkach, zginęło w nich 249 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów. 1 899 motocyklistów i 287 pasażerów zostało rannych. Z winy motocyklistów zaistniały 994 wypadki, zginęło w nich 151 osób, a 1 046 osób doznało obrażeń ciała. Dane policyjne potwierdzają, że częściej jesteśmy ofiarami, niż sprawcami wypadków, ale dla osób które tracą zdrowie lub życie z pewnością jest to mała pociecha.
Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 574 wypadki,
- nieprawidłowe wyprzedzanie – 133 wypadki,
- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 98 wypadków.
Przyczyny | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | % | Ogółem | % | Ogółem | % | |
Niedostosowanie prędkości | 574 | 57,7 | 109 | 72,2 | 556 | 53,2 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 133 | 13,4 | 17 | 11,3 | 161 | 15,4 |
Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami | 98 | 9,9 | 5 | 3,3 | 115 | 11,0 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 44 | 4,4 | 3 | 2,0 | 52 | 5,0 |
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego | 38 | 3,8 | 5 | 3,3 | 42 | 4,0 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 17 | 1,7 | 3 | 2,0 | 19 | 1,8 |
Nieprawidłowe wymijanie | 15 | 1,5 | 2 | 1,3 | 18 | 1,7 |
Nieprawidłowy manewr skrętu | 15 | 1,5 | - | - | 18 | 1,7 |
Tab. 5. Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów (źródło: KGP)
Nie jest żadną tajemnicą, że w przypadku motocyklistów do największej ilości wypadków dochodzi w miesiącach maj - wrzesień, co wynika z warunków klimatycznych umożliwiających poruszanie się po drogach. Największą liczbę wypadków – 158 zanotowano w lipcu (15,9%) i sierpniu – 155 (15,6%), zaś najwięcej osób zginęło w sierpniu - 27 (17,9%), co pokrywa się z okresem urlopowym i wzmożoną aktywnością motocyklistów.
Miesiące | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | % | Ogółem | % | Ogółem | % | |
Styczeń | 1 | 0,1 | - | - | 1 | 0,1 |
Luty | 1 | 0,1 | - | - | 1 | 0,1 |
Marzec | 65 | 6,5 | 13 | 8,6 | 78 | 7,5 |
Kwiecień | 105 | 10,6 | 17 | 11,3 | 112 | 10,7 |
Maj | 143 | 14,4 | 24 | 15,9 | 145 | 13,9 |
Czerwiec | 134 | 13,5 | 19 | 12,6 | 136 | 13,0 |
Lipiec | 158 | 15,9 | 20 | 13,2 | 167 | 16,0 |
Sierpień | 155 | 15,6 | 27 | 17,9 | 163 | 15,6 |
Wrzesień | 140 | 14,1 | 19 | 12,6 | 147 | 14,1 |
Październik | 66 | 6,6 | 8 | 5,3 | 65 | 6,2 |
Listopad | 24 | 2,4 | 3 | 2,0 | 30 | 2,9 |
Grudzień | 2 | 0,2 | 1 | 0,7 | 1 | 0,1 |
O g ó ł e m | 994 | 100,0 | 151 | 100,0 | 1 046 | 100,0 |
Tab. 6. Wypadki drogowe i ich skutki spowodowane przez motocyklistów - wg miesięcy (źródło: KGP)
Dokonując podziału wypadków drogowych na poszczególne dni tygodnia, najwięcej zdarzeń z winy motocyklistów odnotowano w dni weekendowe: w soboty (20,9 % ogółu) oraz w niedziele (19,5% ogółu).
Dni tygodnia | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | % | Ogółem | % | Ogółem | % | |
Poniedziałek | 121 | 12,2 | 19 | 12,6 | 119 | 11,4 |
Wtorek | 97 | 9,8 | 20 | 13,2 | 90 | 8,6 |
Środa | 112 | 11,3 | 17 | 11,3 | 114 | 10,9 |
Czwartek | 117 | 11,8 | 13 | 8,6 | 127 | 12,1 |
Piątek | 145 | 14,6 | 17 | 11,3 | 156 | 14,9 |
Sobota | 208 | 20,9 | 30 | 19,9 | 221 | 21,1 |
Niedziela | 194 | 19,5 | 35 | 23,2 | 219 | 20,9 |
O g ó ł e m | 994 | 100,0 | 151 | 100,0 | 1 046 | 100,0 |
Tab. 7. Wypadki drogowe i ich skutki spowodowane przez motocyklistów według dni tygodnia (Źródło: KGP)
Choć jesteśmy świadomi opinii młodzieży na temat własnych możliwości i niechęci do nowych regulacji związanych z nowym prawej jazdy – liczby dowodzą niezbicie, że najmniej bezpieczny na drodze jest młody motocyklista. Jak wynika z danych Policji, duże zagrożenie powodują przede wszystkim młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata (pięcioletni przedział wiekowy). Spowodowali oni 371 wypadków (37,3% ogółu), w których 56 osób poniosło śmierć (37,1%) ogółu, a 392 osoby zostały ranne (37,5%).
Wiek | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
2011 r. | 2012 r. | 2011 r. | 2012 r. | 2011 r. | 2012 r. | |
7 - 14 | 7 | 2 | 1 | - | 8 | 2 |
15 – 17 | 63 | 47 | 5 | 3 | 86 | 53 |
18 - 24 | 394 | 371 | 65 | 56 | 408 | 392 |
25 - 39 | 516 | 411 | 82 | 79 | 526 | 406 |
40 - 59 | 148 | 131 | 27 | 11 | 153 | 157 |
60 plus | 16 | 24 | 3 | 2 | 13 | 28 |
b/d | 16 | 8 | - | - | 17 | 8 |
O g ó ł e m | 1 160 | 994 | 183 | 151 | 1 211 | 1 046 |
Tab. 8. Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku (Źródło: KGP)
Niestety od lat nie zmienia się niestety wrażliwość motocyklistów na bezmyślność i błędy innych użytkowników dróg. Blisko połowa zabitych motocyklistów to ofiary wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych, a także ciężarówek, czy też rowerzystów! Poniższe dane obrazują dlaczego jeżdżąc w Polsce motocyklem należy myśleć nie tylko za sobie, ale często także za innych uczestników ruchu…
Pojazd | Wypadki | Zabici | Ranni |
Samochód osobowy | 925 | 100 | 1 005 |
Samochód ciężarowy bez przyczepy | 58 | 4 | 62 |
Samochód ciężarowy z przyczepą | 15 | 2 | 16 |
Pojazd nieustalony | 14 | - | 14 |
Rower | 12 | 6 | 17 |
Ciągnik rolniczy | 12 | 3 | 11 |
Autobus | 4 | - | 5 |
Motorower | 9 | - | 14 |
Inny pojazd | 6 | 1 | 6 |
Tab. 9. Wypadki spowodowane przez innych użytkowników drogi, gdzie poszkodowany został motocyklista (Źródło: KGP)
Dane policyjne potwierdzają także obiegowe opinie krążące w środowisku motocyklowym, co do głównych grzechów kierowców samochodów względem motocyklistów. Najgorszym z nich jest nie ustąpienie pierwszeństwa, kierowy samochodów powodują wypadki z udziałem motocyklistów nie dostosowując prędkości oraz nieprawidłowo wyprzedzając.
Przyczyna | Wypadki | Zabici | Ranni |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 790 | 71 | 862 |
Niedostosowanie prędkości | 564 | 118 | 549 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 164 | 26 | 201 |
Niezachowanie bezpiecznej odległości | 107 | 11 | 128 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu | 96 | 4 | 103 |
Nieprawidłowy manewr skrętu | 89 | 11 | 98 |
Nieprawidłowe zawracanie | 29 | 4 | 30 |
Jazda po niewłaściwej stronie jezdni | 25 | 15 | 30 |
Tab. 10. Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących innymi pojazdami, w których poszkodowany został motocyklista (Źródło: KGP)
Inne dwa kółka
W 2012 roku motorowerzyści uczestniczyli w 2 036 wypadkach, a przyczynili się do powstania 903 wypadków, w których zginęło 49 osób, a 985 doznało obrażeń ciała.
Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motorowerzystów było:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 318 wypadków,
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 191 wypadków,
- nieprawidłowy manewr skrętu – 76 wypadków.
Z analizy wieku sprawców - motorowerzystów wynika, ze największe zagrożenie powodują osoby w grupie wiekowej 15-17 lat, byli oni sprawcami 217 wypadków (24% ogółu wypadków spowodowanych przez tę grupę uczestników ruchu), zginęło w nich 9 osób (18,4%), a 249 zostało rannych (25,3%). Drugą grupą wiekową, stwarzającą duże zagrożenie, jest grupa powyżej 60 lat, wypadki przez nich spowodowane cechują się dużą ofiarochłonnością, prawie w co szóstym wypadku była ofiara śmiertelna. Podobnie jak w przypadku motocyklistów Do wypadków, w których poszkodowani zostali motorowerzyści przyczynili się także inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi.
Na gazie
I wcale nie o chodzi o LPG. Choć brzmi to niewiarygodnie, są tacy, którzy w stanie nietrzeźwym siadają za stery motocykla. W zeszłym roku pijani motocykliści spowodowali 120 wypadków co doprowadziło do śmierci 20 osób. Jeszcze śmielej poczynają w tym temacie sobie motorowerzyści, który 159 razy powodowali wypadki w ubiegłym roku, których wynikiem było 10 ofiar śmiertelnych.
Rodzaj pojazdu sprawcy | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | % | Ogółem | % | Ogółem | % | |
Samochód osobowy | 1 742 | 74,6 | 242 | 79,2 | 2 483 | 79,5 |
Rower | 206 | 8,8 | 23 | 7,5 | 195 | 6,2 |
Motorower | 159 | 6,8 | 10 | 3,3 | 168 | 5,4 |
Motocykl | 120 | 5,1 | 20 | 6,5 | 125 | 4,0 |
Samochód ciężarowy | 49 | 2,1 | 6 | 2,0 | 74 | 2,4 |
Ciągnik rolniczy | 23 | 1,0 | 3 | 1,0 | 26 | 0,8 |
Inny pojazd | 32 | 1,4 | 2 | 0,7 | 40 | 1,3 |
Pojazd uprzywilejowany | 2 | 0,1 | - | - | 5 | 0,2 |
Pojazd wolnobieżny | 1 | 0,0 | - | - | 1 | 0,0 |
Autobus | 2 | 0,1 | - | - | 8 | 0,2 |
O g ó ł e m | 2 336 | 100,0 | 306 | 100,0 | 3 125 | 100,0 |
Tab. 11. Wypadki spowodowane przez nietrzeźwych kierujących w 2012 r – według rodzaju pojazdu (Źródło: KGP)
Bezpieczniejsi, czy nie?
Teoretycznie jako motocykliści byliśmy na drogach bezpieczniejsi. Teoretycznie, ponieważ pomimo spadku liczby zabitych będziemy musieli poczekać na rozwój sytuacji w latach kolejnych, aby ocenić, czy sytuacja rzeczywiście poprawiła się, czy też była to jedynie chwilowa fluktuacja w zapisie danych.
Zabici motocykliści i ich pasażerowie | ||||
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Zabici | 290 | 259 | 290 | 261 |
Tab. 12. Zabici motocykliści i ich pasażerowie w latach 2009-2012 (Źródło: KGP)
Pozytywny jest natomiast sam fakt, że pomimo nieustannego wzrostu liczby pojazdów, w tym samych motocykli, na polskich drogach i ciągle zbyt wolnego przybywania nowych dróg, liczba motocyklistów zabitych w wypadkach drogowych nie rośnie. Niestety polskie drogi to drogi wciąż nieprzyjazne motocyklistom i naszego kraju do bezpiecznych zaliczyć raczej nie można.
Chcielibyśmy zakończyć ten raport optymistycznym akcentem, ale przy tego typu publikacjach wolimy trzymać się faktów. A te są takie, że sytuacja nie ulegnie szybkiej poprawie. Na liczbę zabitych motocyklistów wpływają nie tylko czynniki łatwe do skwantyfikowania i określenia jak stan dróg, zachowanie kierowców, natężenie ruchu w aglomeracjach. Dochodzą do nich składowe trudno mierzalne, ale niewątpliwie wpływające na obraz sytuacji – jednym z ważniejszych czynników jest chociażby pogoda. Deszczowy sezon 2012 z pewnością przyczynił się do mniejszej ilości pokonanych na motocyklach kilometrów, a co za tym idzie – mniejszej ilości wypadków i ich ofiar.
Wielką niewiadomą jest nowy system szkolenia motocyklistów, który nasi włodarze wprowadzili w jakże sensacyjnym stylu w styczniu tego roku. Wiadomo, że jako społeczeństwo jeździmy motocyklami słabo.Pozytywy (jeśli się pojawią) dostrzeżemy dopiero za kilka lat, natomiast długofalowo jest to krok w dobrym kierunku, ponieważ stary system właściwie nie przygotowywał nikogo do jazdy współczesnym motocyklem po współczesnych drogach.
Teraz pozostaje nam życzyć Wam i sobie, abyśmy nie wpisali się w żadne sposób w tegoroczne statystyki Policji. Udanego i bezpiecznego sezonu 2013 życzy redakcja Ścigacz.pl
Komentarze 25
Pokaż wszystkie komentarzeW statystykach brakuje odniesienia do ilości wypadków przypadających na jeden samochód (0,0778) i na jeden motocykl (0,2009). Różnica jest prawie 3 krotna.
OdpowiedzPostawiłem przecinek w złym miejscu, Ilość wypadków przypadająca na: - samochód osobowy: 0,000778351 - motocykl: 0,002008988
OdpowiedzSam nie jeżdżę - kobieta nie pozwala, ale jak patrzę na te statystyki i doświadczenia znajomych to ubezpieczyłbym swoje zdrowie i życie. Chętnie w tym pomogę.
OdpowiedzDane statystyczne KGP, to najoględniej mówiąc jedna wielka ściema. Nie ma w żadnym zestawieniu jako przyczyny: złego stanu nawierzchni !!! Dlaczego ? Ponieważ, z takim oświadczeniem nasi zarządcy ...
OdpowiedzZgadzam się z kolegą wyżej . Drogi są tragiczne ale myślę , że gdyby kierowcy mieli do siebie większy szacunek na drodze i myśleli chociaż trochę co może się stać to wiele by zmieniło .
OdpowiedzŚmigałem GSkiem prawie rok - był to mój 4 sprżet a 2 motocykl. Jadąc prawie przepisowo (prawie - +/- 15km/h za dużo) babsko 30letnie wymusiło na skrzyżowaniu w biały dzień mając czerwone światło. ...
OdpowiedzKolego, wymuszenie wymuszeniem ale powinienes to przewidziec!!! Wiesz dlaczego jezdze od 20 lat i zyje? Od zawsze wyznaje zasade, ze jadac na moto NIGDY NIE MAM PIERWSZEŃSTWA!!!!
Odpowiedzmasz całkowitą rację i bardzo dobrą zasade tylko gdy widzisz że ktoś stoi przed skrzyżowaniem raczej cieżko jest przewidzieć że nagle ruszy gdy ty masz jeszcze zielone ;)
Odpowiedzbabsko.... 30 letnie, targałbyś jak reksio szynke!
Odpowiedzhahaha!!! nie ma opcji!! uwierz mi shrek przy niej to miss ;))
Odpowiedzoj niee ;] shrek przy niej to miss polonia ;))
OdpowiedzMiałem motor, 4 Maja 2007 wypadek prawie śmiertelny.To nie z mojej winy tylko kierowcy samochodu jechał na 2 gazach. 4 miesiące w szpitalach, miałem poważny obrzęk mózgu,otwarte złamanie ...
OdpowiedzPomogę w odzyskaniu należnego odszkodowania. Proszę o kontakt 881436936. Aneta
OdpowiedzMoże jakimś wyjściem jest zamontowanie wideorejestratorów. Dodatkowo mogą dyscyplinować tę naszą mniejszość u których manetka gazu odkręca się szybko tam gdzie nie powinna. Raz na mój pas zajechał kierowca na gazie wyjeżdżający z lewej w moją stronę zdecydowanie za szerokim łukiem. Był w składzie karawany jadącej z stypy. Na szczęście byłem wtedy autem, uciekłem na pobocze, zawróciłem i udałem się w pościg. Szybko go dognałem, wezwałem policję. Niestety uszło mu na sucho. Zanim policja przyjechała on na moich oczach z kimś się zamienił a ja nie miałem świadków. Świadków było z tej stypy dzisiątki ale to była jedna rodzina i nikt nie świadczył przeciwko niemu. Raptem się okazało że nikt tego nie widział. Na szczęście ja nie ucierpiałem, chciałem tylko ukarać kierowcę na gazie za sam fakt wsiadania za kółko. Strach pomyśleć co by było gdybym leciał na swoim Suzuki a nie ciężkim 2-tonowym osobowym autem z elektronicznymi systemami antywypadkowymi. Współczuję koledzę i wszystkim co miały mniej szczęścia w takich sytuacjach. Pozdrowienia ze wschodu.
OdpowiedzW takich sytuacjach powinno być przeprowadzone postępowanie prokuratorskie. Dowiedz się, czy nie było takiego. A przy okazji powinieneś dostać bardzo wysokie odszkodowanie a nawet rentę.Dostałeś?. Wiem, że tak jest,bo w tym pracuję.
OdpowiedzTy widzę, że tutaj delikatnie się reklamujesz. Jakim sprzętem jeździsz?
OdpowiedzCzy się reklamuję???? Po prostu dzielę się wiedzą, którą mam na ten temat. A jeżdżę Vespą :) Tak 10 tys. km na rok.
Odpowiedz