tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle mogą być tańsze i lepiej zaprojektowane. Amerykańscy naukowcy tym razem całkiem na poważnie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle mogą być tańsze i lepiej zaprojektowane. Amerykańscy naukowcy tym razem całkiem na poważnie

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.05.06, 10:38 Drukuj

Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Waterloo znaleźli sposób, który pozwoli na lepsze projektowanie motocykli z uwzględnieniem potrzeb kierowców o różnym wzroście. Pomoże też producentom w ograniczeniu kosztów i wprowadzeniu korekt jeszcze na etapie wirtualnego projektu jednośladu.

Naukowcy z Uniwersytetu Waterloo postanowili wypróbować cyfrowe modele człowieka (digital human model - DHM) w kontekście projektowania motocykli. Zapewne nikogo nie zdziwią wnioski, że bardzo niscy lub bardzo wysocy motocykliści muszą się trochę nagimnastykować, żeby zająć pozycję pozwalającą na swobodne prowadzenie motocykla. Niektórzy nawet rezygnują z zakupu wymarzonej maszyny właśnie ze względu na wzrost.

NAS Analytics TAG

Cyfrowe modelowanie pozwala na stworzenie awataru z wybranymi cechami fizycznymi i przetestowanie proponowanej przez inżynierów finalnej pozycji na motocyklu jeszcze w środowisku wirtualnym. To z kolei może doprowadzić do znacznego zmniejszenia kosztów rozwoju jednośladów. Choć nie jest możliwe stworzenie motocykla idealnego, który będzie wygodny dla każdego, to na podstawie cyfrowego modelowania można wprowadzić pewne korekty i zaprojektować ewentualny pakiet akcesoriów, które poszerzą potencjalne grono odbiorców dla danego modelu.

Już teraz dla wielu modeli motocykli można wprowadzać zmiany w wysokości siedziska i położeniu podnóżków, a w motocyklach z półaktywnym zawieszeniem coraz bardziej popularna stała się funkcja wstępnego ugięcia tylnego zawieszenia, żeby móc łatwiej na nie wsiąść. Do tego mamy też kierownice o różnych stopniach oddalenia. Nie wiadomo jednak, czy producenci konstruują i sprawdzają te produkty jeszcze na etapie wirtualnego projektu, czy robią to dopiero po opracowaniu prototypu lub wersji przedprodukcyjnej. Modelowanie wirtualne z pewnością pomogłoby obniżyć koszty produkcji, a w efekcie również ceny jednośladów.

To nie jest pierwszy raz, kiedy cyfrowe modele ludzkie trafiają do motoryzacyjnego świata. Najlepszym przykładem na ich wykorzystanie jest oprogramowanie Toyoty o nazwie Total Human Model for Safety, które zostało przez producenta udostępnione całkowicie za darmo. Dzięki temu inni producenci samochodów oraz podmioty zajmujące się bezpieczeństwem kierowców i pasażerów mogą łatwiej opracowywać swoje produkty pod kątem redukcji ryzyka obrażeń w trakcie wypadków. Oprogramowanie Toyoty jest udoskonalane już od ponad 20 lat, ale dopiero w 2021 r. zostało udostępnione szerszej grupie odbiorców.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę