tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Elektromobilność w polskich urzędach. Miażdżący raport NIK. Urzędnicy nie chcą elektryków pomimo wsparcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Elektromobilność w polskich urzędach. Miażdżący raport NIK. Urzędnicy nie chcą elektryków pomimo wsparcia

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.07.24, 08:35 Drukuj

Choć w Polsce głośno mówi się o strefach czystego transportu, promowaniu ekologicznych i alternatywnych metod poruszania się po miastach, to sami urzędnicy nie są do końca przekonani o słuszności swoich pomysłów. Świadczy o tym najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli, która zbadała urzędowe floty. Okazuje się, że nawet dofinansowanie nie zachęca do przesiadki na elektryki.

Urzędnicy straszą nas, że silniki spalinowe są złe, a jedyny ratunek to przesiadka na elektryka. Tymczasem sami wolą samochody z tradycyjnym napędem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności duże jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zapewnienia 10 proc. udziału samochodów elektrycznych i 5 proc. udziału autobusów niskoemisyjnych lub napędzanych biometanem. Jak to wygląda w praktyce?

NAS Analytics TAG

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła parki maszyn Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, urzędy marszałkowskie województw mazowieckiego, łódzkiego, opolskiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, Katowicach i Warszawie, a także urzędy miast w Bełchatowie, Pabianicach, Tomaszowie Mazowieckim, Gliwicach, Bielsku-Białej, Jastrzębiu Zdroju, Olsztynie, Elblągu, Ełku, Opolu, Kędzierzynie-Koźlu, Legionowie i Pruszkowie.

W raporcie NIK czytamy, że pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie negatywnie wpłynęły na rynek pojazdów niskoemisyjnych, bo wzrosły ceny energii elektrycznej. Urzędy miast wydały 16,3 mln na przedsięwzięcia związane z elektromobilnością, a największym przedsięwzięciem był zakup 5 autobusów elektrycznych w 2 miastach. Skontrolowane urzędy marszałkowskie wydały 1,2 mln zł, z czego 1,1 mln przeznaczono na zakup 8 samochodów elektrycznych. Z kolei w samorządzie Województwa Mazowieckiego na elektromobilność nie wydano ani złotówki. Dodatkowo analizy kosztów i korzyści pokazały, że autobusy zeroemisyjne są nieopłacalne.

Jak czytamy dalej w raporcie, w 9 jednostkach samorządów terytorialnych nie spełniono warunków ustawy o elektromobilności, ponieważ do 1 stycznia 2022 nie pojawił się żaden samochód elektryczny. Tylko 3 miasta kupiły takie samochody, a były to Bielsko-Biała, Legionowo oraz Ełk. Jak pisze NIK, główne przyczyny takiego stanu rzeczy to wzrost cen energii elektrycznej, posiadanie stosunkowo nowych samochodów spalinowych i brak rozwiniętej sieci ładowania. Ta oczywiście nie rozwija się, bo wymaga sporych inwestycji i mało kto chce się ich podjąć.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę