¯u¿lowa Jawa - krótka historia wielkiego producenta
Mimo, i¿ lata dominacji w klasycznym ¿u¿lu czeskie silniki maj± ju¿ za sob±, to jednak wci±¿ odgrywaj± w nim du¿± rolê
Jawa - tej nazwy kibicom czarnego sportu i nie tylko t³umaczyæ nie trzeba. Mimo, i¿ lata dominacji w klasycznym ¿u¿lu czeskie silniki maj± ju¿ za sob±, to jednak wci±¿ odgrywaj± w nim du¿± rolê. Prze¶led¼my zatem historiê Jawy.
Wszystko zaczê³o siê od silników angielskiej firmy JAP, które w powojennym speedwayu nie mia³y sobie równych, jednak „¿elazna kurtyna" wyklucza³a sprowadzenie tych maszyn do bloku wschodniego. Czech Jaroslav Simadl postanowi³ w swoim warsztacie w Divisovie budowaæ repliki zachodniej maszyny. Na ¶wiecie motocykle z Divisova znane by³y pod nazw± Eso, za¶ w Czechach - As. Ostatni± maszyn± pod t± nazw± by³ motocykl ESO 500 wyprodukowany w 1954 roku. Ta dwuzaworowa maszyna o wadze 28 kilogramów, pojemno¶ci ok. 496 cm3 mia³a moc 49 KM, przy 7000 obrotach na minutê.
Rok 1963 to przejêcie wytwórni silników i motocykli przez kombinat Jawy. Ju¿ w tym roku wyprodukowano pierwszy silnik pod t± nazw±, oznaczony numerem 890. Ta jednostka napêdowa nie ró¿ni³a siê zbytnio od swojego poprzednika (ESO 500). Przewy¿sza³a go tylko moc± wiêksz± o 3 KM. Nowozelandczyk Barry Briggs na stadionie Ulevi w szwedzkim Goeteborgu w 1966 roku, startuj±c na motocyklu napêdzanym tym silnikiem, wywalczy³ swój czwarty tytu³ Indywidualnego Mistrza ¦wiata na ¯u¿lu. To pozwoli³o czeskiej firmie na ¶wiatow± ekspansjê tym bardziej, ¿e z chwil± przejêcia zak³adów przez Jawê prawie ca³kowicie zarzucono produkcjê jednostek napêdowych do wy¶cigów szosowych, skupiaj±c siê wy³±cznie na produkcji na potrzeby czarnego sportu. Warto w tym miejscu wspomnieæ o tym, sk±d wziê³a siê nazwa Jawa. Jest to do¶æ popularny za ¿elazn± kurtyn± sylabowiec, który sk³ada³ siê z dwóch s³ów: „Janecek" (za³o¿yciel firmy) oraz „Wanderer". O ile pierwsza czê¶æ jest bardzo jasna, to druga sprawia ju¿ trochê problemów. Czym by³ Wanderer? Otó¿ jest to pierwszy motocykl produkowany przez Jawê na licencji niemieckiej.
W latach siedemdziesi±tych Czesi po raz pierwszy musieli stoczyæ powa¿n± walkê z konkurencj±. Mowa tu o silnikach Wesakle, a pó¼niej Goddenach, które montowano do ram od Wesakla. Te dwie jednostki napêdowe posiada³y ju¿ cztery zawory i przewy¿sza³y moc± oraz ¿ywotno¶ci± konstrukcjê z Divisowa. Jednak nie by³o a¿ tak ¼le, jak siê mog³o wydawaæ. Oprócz wspomnianego ju¿ Barrego Briggsa tytu³y najlepszych je¼d¼ców na ¶wiecie zdobyli Ivan Mauger, Ole Olsen, Jerzy Szczakiel i Michael Lee. W sumie by³o ich a¿ jedena¶cie, a wszystko to dziêki czeskiej konstrukcji.
Kolejne lata w historii Jawy nie by³y ju¿ tak burzliwe. W 1984 roku wprowadzono do produkcji jednostkê, której nadano numer 897 z wa³kami rozrz±du i zaworami w g³owicy. W tym samym czasie na ¿u¿lowy rynek wesz³y silniki GM, konstruowane przez w³oskiego zawodnika Giuseppe Marzotto, startuj±cego pod pseudonimem Charlie Brown. W³oska jednostka napêdowa sprawi³a, ¿e czasy Golddenów i Wesaklów bardzo szybko siê skoñczy³y.
W 1989 roku z zak³adów Jawy wyodrêbniono Jawa Divisov a.s. Zak³ad ten do dzi¶ zajmuje siê wy³±cznie produkcj± motocykli ¿u¿lowych, na tory klasyczne, d³ugie, lodowe oraz trawiaste.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze