Zmiany w regulaminie MotoGP
Obradująca w połowie grudnia Komisja Grand Prix (GP Commission) uzgodniła wprowadzenie do regulaminu MotoGP nowych zapisów. Uzupełniają one zmiany, które zostały uzgodnione 10 listopada w Walencji, ale które nie zostały ogłoszone natychmiast po posiedzeniu komisji. Zmiany odnoszą się do kilku zasadniczych kwestii, przede wszystkim dotyczących kosztów wyścigów, ale także bezpieczeństwa oraz wyrównanej rywalizacji.
Jedną z najistotniejszych zmian jest możliwość przyznawania punktów karnych. W przypadku kierowców, którzy sprawiają problemy „wychowawcze” i jeżdżą w sposób niebezpieczny, lub uciążliwy dla innych zawodników przygotowano system, który po przekroczeniu określonej ilości punktów (przyznawanych przez dyrekcję wyścigu) będzie nakładał na nich automatycznie określone sankcje. Cztery punkty karne oznaczają start z końca pola startowego, siedem oczek to start z pit lane, a dziesięć punktów karnych oznacza dyskwalifikację z kolejnego wyścigu. Po odbyciu ostatniej kary, punkty karne będą się zerowały. Dyrekcja wyścigu będzie mogła ukarać zawodnika lub zespół karą finansową, której górna granica to 50 tysięcy Euro.
Zmiany techniczne w klasie MotoGP wprowadzają dodatkową opcję opon dla zespołów CRT oraz zakazują używania kół z włókien węglowych. Już teraz organizatorzy zapowiedzieli, zmiany na kolejne sezony, w tym ograniczenie ilości zawieranych kontraktów z dostawcami podzespołów (tak aby nie można było obchodzić w przyszłości zapisu o maksymalnej wysokości kontraktu przez jego kilkukrotne podpisanie w ciągu sezonu).
W klasie Moto2 zmienia się system alokacji opon. W przyszłości kierowcy będą mieli do dyspozycji maksymalnie 8 przednich opon w dwóch specyfikacjach i 9 tylnych (również w dwóch specyfikacjach). Akceptacji wymagał będzie także quick-shifter.
W klasie Moto3 największe zmiany czekają zawodników i zespoły w sezonie 2014. Aby rywalizacja była bardziej wyrównana, silniki do motocykli dystrybuowane będą przez organizatora. Po określonym przebiegu będą zatrzymywane przez zespoły do sprzedania, lub innego wykorzystania. Co więcej ustalone zostaną ceny maksymalne na gotowe motocykle Moto3 oraz na ich kluczowe komponenty. Ostateczne regulacje w tej sprawie zaprezentowane zostaną podczas GP Kataru w przyszłym sezonie.
We wszystkich klasach w sezonie 2014 wprowadzony do użytku zostanie nowy transponder, który umożliwi wyświetlanie kierowcy dodatkowych informacji, takich jak np. sygnały flagowe. System będzie opcjonalny w 2013 i obowiązkowy w 2014. W klasie Moto2 obowiązkowe stanie się wykorzystanie zmodernizowanej sondy Lambda.
To oczywiście nie wszystkie zmiany, jakie na najbliższe sezony przygotowała Dorna. Pytanie czy zmienią one przebieg rywalizacji w oczekiwanym przez widzów i producentów motocykli kierunku? Rodzi się tutaj także pytanie, czy nakładanie coraz to kolejnych ograniczeń cenowych i technicznych na motocykle wykorzystywane w serii, gdzie startują prototypy nie kłuci się z sensem istnienia Grand Prix jako czynnika napędzającego rozwój technologii wyścigowych? Odpowiedzi na te i inne pytania poznamy już wkrótce.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeGłupota... Chcą zrobić z MotoGP WSBK ;/
OdpowiedzW przedostatnim zdaniu newsa znalazł się mały ort ;-) powinno być "kłóci się" zamiast "kłuci się". Pozdro
OdpowiedzKolejne europejskie idiotyzmy!
Odpowiedz