tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zanim wjedziesz w nowy sezon - 6 punktów do sprawdzenia w twoim motocyklu
NAS Analytics TAG

Zanim wjedziesz w nowy sezon - 6 punktów do sprawdzenia w twoim motocyklu

Autor: Artykuł sponsorowany 2018.04.09, 17:53 Drukuj

Tegoroczna wiosna każe niestety na siebie poczekać, ale polscy motocykliści zaczęli już masowe przygotowania. Serwisy i sklepy z olejami, chemią, częściami i akcesoriami przeżywają prawdziwe oblężenie. Przypominamy sześć ważnych punktów, których sprawdzenie pozwoli wam w spokoju zacząć sezon na sprawnej i przygotowanej maszynie.

Przedłużająca się zima dała nam mocno w kość i myślimy już tylko o tym, żeby jak najszybciej wyciągnąć nasze motocykle z garażu i zacząć jazdę. Warto jednak wcześniej dokładnie sprawdzić stan kilku kluczowych podzespołów i zadbać o stan wizualny pojazdu. Przygotujmy również najważniejszy element zestawu człowiek-maszyna, czyli samych siebie!

1. Olej + filtry

Do dziś nie ma zgody wśród motocyklistów i mechaników, jaka pora jest najlepsza na wymianę oleju. Czy robić to na jesieni, unikając wiosennych kolejek do serwisów i nie pozostawiając na zimę przepracowanego oleju w silniku, czy może lepiej poczekać do wiosny, tak by świeży olej nie wchłaniał wilgoci przez kilka miesięcy bezczynności? Spór trwa i tak naprawdę obie strony mają swoje racje. Jedno jest pewne - nie powinniśmy rozpoczynać sezonu na zeszłorocznym oleju i z zapchanymi filtrami. Są to jedne z najważniejszych elementów eksploatacyjnych, odpowiedzialne za właściwą pracę i długowieczność jednostki napędowej. Warto więc postawić na produkty uznanych producentów, sprawdzone w sporcie oraz codziennej eksploatacji. Takie oleje produkuje firma Motul, od lat odnosząca sukcesy w branży motocyklowej. W ofercie Motula znajdziecie ponad 20 rodzajów olejów silnikowych - mineralne, półsyntetyczne, syntetyczne, do dwusuwów i czterosuwów, przeznaczone do codziennej eksploatacji lub ekstremalnej pracy na torze. Specyfikację oleju wymaganego dla waszego motocykla znajdziecie w instrukcji obsługi, a pełna oferta dostępna jest na stronie firmy Motul.

2. Inne płyny eksploatacyjne

Przed sezonem warto również dokładnie przestudiować instrukcję obsługi i książkę serwisową motocykla, aby sprawdzić, które płyny eksploatacyjne powinny być w tym sezonie wymienione razem z olejem silnikowym. Płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, olej przekładniowy i płyn hydrauliczny do amortyzatorów - wszystkie te środki krążą w kluczowych komponentach naszego pojazdu. Z biegiem czasu tracą swoje właściwości, na skutek mikrowycieków zmniejsza się także ich objętość. Tutaj także warto postawić na jakość poszczególnych produktów. Szeroki wybór również znajdziecie w ofercie Motula.

3. Akumulator

Mówiąc najkrócej - źródło prądu to dla motocykla źródło życia. Z racji gabarytów pojazdu akumulatory motocyklowe nie mogą być zbyt duże i z tego powodu wymagają szczególnej uwagi. Jeśli nie ładowaliśmy regularnie akumulatora w czasie przerwy zimowej, przy pierwszym starcie w sezonie może nas spotkać niemiła niespodzianka. Kontrola tego elementu powinna być jedną z pierwszych czynności po wyprowadzeniu maszyny z garażu.

4. Łańcuch, pasek napędowy i wał

Kolejny kluczowy element motocykla to jego napęd. Najmniej do roboty będą mieli oczywiście właściciele maszyn napędzanych paskiem lub wałem. W przypadku paska należy po prostu ocenić jego ogólny stan pod kątem ewentualnych uszkodzeń oraz sprawdzić, ile kilometrów przebiegu pozostało do jego wymiany. W wale napędowym trzeba sprawdzić termin wymiany oleju, a także zwrócić uwagę na szczelność całego układu, czy nie ma wycieków. Łańcuch jest najpopularniejszym, najprostszym i najlżejszym rodzajem napędu, wymaga jednak regularnej konserwacji. Gruntowne czyszczenie łańcucha powinno się wykonywać przed odstawieniem motocykla na zimowanie, a jeśli tego nie zrobiliśmy, to naprawdę ostatni dzwonek, żeby zapewnić mu sprawność. Najpierw należy dokładnie oczyścić go z brudu i resztek starego smaru, używając do tego celu specjalnej szczotki oraz zmywacza technicznego. Firma Motul posiada w ofercie środek C1 Chain Clean w wygodnym sprayu, który doskonale przygotowuje łańcuch do smarowania. Wybór smarów łańcuchowych Motula jest bardzo bogaty, możemy dobrać odpowiedni preparat w zależności od przeznaczenia motocykla i stylu jazdy. Na szosę, w teren, bezbarwny lub biały, klasyczny lub z dodatkiem teflonu… czego motocyklowa dusza zapragnie.

5. Dokładne czyszczenie

Motocykl to rodzaj pojazdu, który wymaga szczególnej dbałości o stan podzespołów. Elementy silnika i innych mechanizmów nie są zazwyczaj w żaden sposób osłonięte i chronione przed czynnikami zewnętrznymi. Jeśli zanieczyszczenia utrzymują się na nich przez dłuższy czas, mogą powodować trwałe odbarwienia lub wręcz uszkodzenia powierzchni. Motocykl wygląda na coraz bardziej zaniedbany. Przed pierwszą jazdą w sezonie warto dokładnie go umyć, docierając za pomocą specjalistycznych środków również do ukrytych zakamarków. Do ogólnego mycia motocykla polecamy wydajny środek w sprayu Motul MC Care E2 Moto Wash, który usunie większośc zabrudzeń z owiewek, silnika, ramy i kół. Uporczywe zanieczyszczenia na felgach, pochodzące m.in. z pyłu z klocków hamulcowych, usuniemy skoncentrowanym środkiem Motul Wheel Clean. Po myciu warto zakonserwować i nabłyszczyć powierzchnię poszczególnych fragmentów motocykla preparatami typu Motul Shine & Go, które wydobywają głębię koloru i opóźniają osadzanie się nowych zanieczyszczeń.

6. Odzież i kask

Ubrania motocyklowe i oczywiście wisienka na torcie, czyli kask, wymagają nie mniejszej troski niż sam motocykl. Pierwszą rzeczą, która może zaskoczyć nas po zimie, jest rozmiar. Dotyczy to zwłaszcza tych z nas, którzy bardzo cenią branżę spożywczą i nie dają przy tym zarobić obiektom sportowym. Może się okazać, że z końcem zimy przeskoczyliśmy o rozmiar wyżej i kurtka nie chce się dopiąć. Oczywiście nikomu tego nie życzymy, ale jeśli ciuchy z szafy wyjmiecie dopiero w dniu planowanego wyjazdu, to wiele łez może popłynąć. Oceńmy stan odzieży, być może wymaga czyszczenia lub prania. Ubrania tekstylne pierzemy według przepisu na metce, zazwyczaj w niskiej temperaturze i przy użyciu łagodnych środków chemicznych. Nieco bardziej skomplikowana jest pielęgnacja odzieży i butów wykonanych ze skóry. Powinniśmy używać do tego specjalistycznych środków, takich jak mleczko Motul Perfect Leather, które czyści i natłuszcza skórę. Świetnie nadaje się ono również do skórzanych siodeł i sakw. Jeśli chodzi o kask to należy przede wszystkim zadbać o stan mechanizmów wizjera oraz o odświeżenie wnętrza. Przyda się środek w sprayu Motul Helmet Interior Clean, który usunie bakterie i nieprzyjemny zapach, czyniąc wnętrze kasku miejscem, do którego chce się wracać.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę