Zakaz silników spalinowych pod ostrza³em. EPL apeluje o ratunek
Europosłowie z PO i PSL chcą, aby Komisja Europejsk wycofała się z zakazu sprzedaży pojazów spalinowych.
Europosłowie z Europejskiej Partii Ludowej, do której należą posłowie z PO i PSL, zaapelowali do Komisji Europejskiej o odstąpienie od planowanego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, który miałby wejść w życie w 2035 roku.
Posłowie z EPL wzywają do przyjęcia podejścia promującego neutralność technologiczną, co - według nich - pozwoli na bardziej zrównoważony rozwój europejskiego sektora motoryzacyjnego. Takie stanowisko przedstawił Jens Gieseke, europoseł odpowiedzialny za kwestie związane z motoryzacją w EPL, podczas konferencji prasowej w Brukseli.
Gieseke podkreślił, że przemysł motoryzacyjny pełni kluczową rolę dla gospodarki europejskiej, będąc jednym z fundamentów innowacji, miejsc pracy oraz dobrobytu. Jednak sektor ten zmaga się z wieloma wyzwaniami, w tym z nierówną konkurencją na rynku globalnym, wysokimi kosztami energii oraz spadającym zapotrzebowaniem na nowe pojazdy. Dodatkowo, rygorystyczne regulacje nakładają na branżę znaczne obciążenia, co według eurodeputowanego wpływa negatywnie na jej zdolność do utrzymania konkurencyjności.
Politycy EPL wyrazili również obawy wobec rosnącej pozycji chińskich producentów samochodów elektrycznych, którzy dzięki nowoczesnym technologiom i atrakcyjnym cenom zdobywają coraz większe udziały na rynku europejskim. Nie mniej istotnym wyzwaniem są innowacje ze strony amerykańskich firm, takich jak Tesla, które wyznaczają nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Te globalne naciski, w połączeniu z wysokimi kosztami energii w Unii Europejskiej, stawiają europejskich producentów w coraz trudniejszej sytuacji.
Zdaniem EPL, konieczne jest nie tylko anulowanie zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych, ale również wprowadzenie działań wspierających rozwój branży. Propozycje obejmują m.in. inwestycje w rozbudowę infrastruktury dla samochodów elektrycznych, poprawę stabilności łańcuchów dostaw oraz większe nakłady na badania i rozwój. Kluczowym elementem strategii jest dążenie do uproszczenia regulacji, które dziś stanowią dla przemysłu znaczące wyzwanie.
Eurodeputowani zaznaczyli, że choć dążenie do neutralności klimatycznej pozostaje istotnym celem, należy znaleźć równowagę, która pozwoli na rozwój technologiczny i utrzymanie konkurencyjności europejskich firm motoryzacyjnych na globalnym rynku. EPL oczekuje, że ich propozycje zostaną uwzględnione przez Komisję Europejską, co pozwoli na wypracowanie rozwiązań korzystnych zarówno dla środowiska, jak i dla przemysłu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze