Yamaha pracuje nad turbo dieselem!
Japoñski koncern pracuje nad motocyklowym czterocylindrowym silnikiem diesla!
Ze sprawdzonych ¼róde³ wiemy, i¿ Yamaha pracuje nad rzêdow± czterocylidrówk±, która zasilana bêdzie... olejem napêdowym!
Firma z³o¿y³a ju¿ odpowiednie dokumenty w amerykañskim urzêdzie patentowym. Oczywi¶cie nie oznacza to automatycznie, i¿ projekt ten trafi na linie produkcyjne, ale informacje do których uda³o siê nam dotrzeæ s± dosyæ konkretne. Czterocylindrowy silnik wyposa¿ony bêdzie w intercooler oraz w turbosprê¿arkê zainstalowan± przed g³owic± silnika. Celem konstruktorów jest uzyskanie minimalnej, lub najlepiej zerowej „turbo dziury", zjawiska które w du¿ej mierze przyczyni³o siê w latach 80-tych do zarzucenia pomys³u instalowania turbosprê¿arek w motocyklach. P³ynno¶æ pracy napêdu oraz sposób oddawania mocy zadecyduj± o reakcji samych motocyklistów na pomys³ diesla w motocyklu, zatem to w³a¶nie na tych tematach w najwiêkszym stopniu skupia siê uwaga projektantów Yamahy.
Faktem jest, i¿ dzisiejsze silniki diesla przy symbolicznym zu¿yciu paliwa oferuj± bardzo wysok± moc, a to wszystko przy coraz ni¿szej masie i przy coraz mniejszych gabarytach. Nie do pogardzenia jest te¿ poprawiaj±ca siê kultura pracy silników pracuj±cych w systemie Common Rail. W obecnych czasach wynik 100 KM/l pojemno¶ci to wynik uzyskiwany z ³atwo¶ci± nawet przez silniki samochodowe. Wysokoprê¿na jednostka napêdowa raczej na pewno nie trafi do maszyn sportowych, ale motocykle turystyczne i u¿ytkowe to potencjalnie ciekawy rynek dla tego typu rozwi±zania.
Co by¶cie powiedzieli na Yamahê FJR1300D o mocy 130KM, zu¿ywaj±c± 2,5 litra paliwa na ka¿de 100 km? My nie mamy nic przeciwko! Zapraszamy do dyskusji.
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzePomysl dobry heh az sie boje pomyslec ile to bedzie mialo momentu obrotowego masakra
OdpowiedzTylko jaka firma zaprojektuje opony do tego ? :) tam conajmniej 5 warstwowe opony bêd± musia³y byæ, a ¶rodek twardy jak ska³a, bo inaczej to co 1000 km bêdzie trzeba tyln± oponê zmieniaæ ;P
OdpowiedzNo a¿ sie prosi o taki silnik do turystyków. Pytanie tylko ile to bêdzie kosztowa³o, bo diesle, a zw³aszcza te nowoczesne to cholernie kosztowna sprawa.
OdpowiedzMoim zdaniem to rewelacyjny pomys³, a maszyny sportowo-turystyczne to docelowy rynek. W razie czego, zawsze mo¿na trzymaæ w gara¿u Yamahe V-Max ... na benzynê:) Pozdrawiam
Odpowiedz