Yamaha YXZ1000R to czyste szaleñstwo!
Agresywny YXZ1000R prezentuje nowatorskie podejście Yamahy do konstrukcji pojazdów Side-by-Side (SxS) przeznaczonych do celów rekreacyjno-sportowych.
Napędzany 3-cylindrowym silnikiem DOHC nowej generacji o imponującym momencie obrotowym, współpracującym z 5-stopniową sekwencyjną skrzynią przekładniową o charakterystyce rajdowej, YXZ nie ma sobie równych w świecie off-roadowym. Poznaj pierwszy super sportowy Side-by-Side.
Co trzeba wiedzieć o YXZ1000R?
- Pierwszy super sportowy Side-by-Side na świecie
- Wyczynowe osiągi i doskonałe wyposażenie
- Nowy, 3-cylindrowy silnik DOHC o znacznym momencie obrotowym
- Wiodące w klasie przyspieszenie i prędkość maksymalna
- Sekwencyjna, 5-stopniowa skrzynia przekładniowa o charakterystyce rajdowej
- Napęd On-Command 2WD/4WD/4WD Diff Lock (z blokadą mechanizmu różnicowego)
- Oryginalna, agresywna stylizacja nadwozia
- Stabilne i zwinne, w pełni zabezpieczone podwozie
- Amortyzatory Fox Podium o wyjątkowo długim skoku
- Nowatorski kokpit w sportowym stylu
SILNIK YXZ1000R
Trzycylindrowy, kompaktowy silnik 1000 cm3 o znakomitych osiągach
Jeszcze nigdy entuzjasta sportu w Side-by-Side nie mógł marzyć o tak wyśrubowanych osiągach. Ultra-kompaktowa, 3-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa DOHC o pojemności 988 cm3 zapewnia zapierające dech przyspieszenia - wyczynowa natura SxS daje o sobie znać!
SxS jest zasilany trójcylindrowym,12-zaworowym silnikiem z wtryskiem paliwa 41-mm, o stopniu sprężania 11,3:1, który odpowiada za wysoki moment w średnim zakresie obrotów i niezwykle żywiołowy charakter. Wyjątkową kulturę pracy zapewnia pojedynczy wałek wyrównoważający.
Z myślą o skutecznym i niezawodnym efekcie chłodzenia YXZ jest wyposażony w aluminiową chłodnicę o wysokiej wydajności z automatycznie załączanym wentylatorem. I to z tych właśnie powodów 3-cylindrowy YXZ1000R wykazuje prawdopodobnie najlepsze osiągi w kategorii Side-by-Side.
W dążeniu do optymalizacji osiągów, YXZ jest wyposażony w obszerny dolot powietrza dla trzech 41-milimetrowych wtryskiwaczy paliwa, zapewniających szybkość reakcji na pedał "gazu" oraz wyjątkowe przyspieszenia. Łatwo dostępny podwójny filtr powietrza zawiera wkłady piankowy i papierowy, a każdy z nich można bez trudu wymieniać bez użycia narzędzi.
Wysokoprzepływowy układ wydechowy 3w1 obejmuje tłumik ze stali nierdzewnej, usytuowany centralnie dla optymalnego rozkładu masy pojazdu.
Dziełem Yamahy jest nowa, 5-stopniowa przekładnia sekwencyjna, dostosowana do wyczynowej natury i wysokiego momentu silnika trójcylindrowego. Rajdowa mapa przełożeń umożliwia błyskawiczną zmianę biegów pod kątem szybkich przyspieszeń, zaś w trybie manualnym zapewnia natychmiastowe i skuteczne przenoszenie mocy na koła aktualnie napędzane - bez strat cechujących niektóre systemy bezstopniowe (CVT).
Bezkonkurencyjna w całej branży 5-stopniowa skrzynia sekwencyjna o stałym zazębieniu (plus bieg wsteczny) jest wyposażona w ogranicznik momentu obrotowego oraz tłumik drgań- z myślą o płynności pracy oraz ograniczeniu szarpania podczas zmiany biegu. Na kulturę jej działania wpływa także zastosowanie nowego sprzęgła hydraulicznego o średnicy 21 cali (53,3 mm) pod kątem "intuicyjnej lekkości" podczas zmiany i redukcji przełożeń.
W celu optymalizacji wyważenia pojazdu (a więc i łatwości prowadzenia) skrzynia biegów została umieszczona między fotelami. Jednoczęściowe wałki transferowe napędu na przód i tył wzmacniają poczucie natychmiastowej reakcji na pedał przyspieszenia. W połączeniu z żywiołową charakterystyką silnika i płynnością pracy układu przeniesienia napędu stwarza to użytkownikowi YXZ pewność panowania nad pojazdem, dodając frajdy i ekscytacji z jazdy.
Jeden ruch pokrętła załącza kolejno tryby 2WD, 4WD lub 4WD Diff Lock w zależności od potrzeb trakcyjnych. Aby nie "odpaść" w trudnym terenie, YXZ1000R korzysta ze sprawdzonego w innych pojazdach Yamahy systemu przeniesienia napędu On-Command 4WD Diff-Lock, czyli z funkcją blokady mechanizmu różnicowego.
Maksymalna płynność i wydajność - to konstrukcyjne założenia układu przeniesienia napędu YXZ1000R. Ograniczeniem wibracji silnika "zajmuje się" zewnętrzne koło zamachowe, które swoją bezwładnością stabilizuje płynność transferu mocy od jednostki napędowej.
Mając na uwadze trwałość układu napędowego zastosowano z przodu jednoczęściowy wałek transferowy z prostym przegubem uniwersalnym (U-Joint). Ponadto, przedni mechanizm różnicowy wyposażono w ochronę przeciążeniową zapobiegającą uszkodzeniu od nagłych zmian prędkości obrotowej kół.
Jednoczęściowy wałek transferowy ze sprzęgaczem zastosowano także do napędu masywnych, 27-calowych tylnych kół poprzez tylny mechanizm różnicowy. Możliwość napędzania tylko osi tylnej lub wszystkich czterech kół pozwala utrzymać pełną kontrolę nad torem jazdy YZX1000R w każdej sytuacji drogowej i terenowej.
Najważniejsze dane silnika:
- Trzycylindrowy, 4-suwowy silnik DOHC o pojemności 998 cm3 i charakterystyce wyczynowej
- Lekka i kompaktowa konstrukcja
- Pierwsza w klasie konfiguracja 3-cylindrowa
- Wysoki stopień sprężania 11,3:1
- Maksymalna prędkość obrotowa 10500 obr./min
- Zawory dolotowe o średnicy 31 mm i wydechowe o średnicy 26 mm
- Dwa wałki rozrządu w głowicy
- Przedni wlot powietrza o wysokiej wydajności
- Kompaktowy układ wydechowy 3w1 z centralnym tłumikiem ze stali nierdzewnej
- Potrójny, 41 mm wtrysk paliwa, wtryskiwacze 4-otworowe
- Sucha miska olejowa
- Manualna, 5-stopniowa, sekwencyjna skrzynia przekładniowa z biegiem wstecznym
- Blokada biegu wstecznego przed przypadkowym załączeniem
- System napędu On-Command® 2WD/4WD/4WD Diff Lock (blokowany mechanizm różnicowy)
- Jednoczęściowe wałki transferu mocy na oś przednią i tylną
- "Miękkie" sprzęgło z siłownikiem hydraulicznym i przeciążeniowym ogranicznikiem momentu obrotowego
- Wysokowydajny układ chłodzenia z automatycznym wentylatorem
- Łatwe w obsłudze główny i pomocniczy filtry powietrza
NADWOZIE/PODWOZIE YXZ1000R
Nowa, agresywna stylizacja
Agresywny, rajdowy wygląd i bezkompromisowy image powoduje, że YXZ1000R ma wyraźnie więcej charakteru i osobowości niż inne pojazdy off-roadowe kategorii Side-by-Side.
Odkryte zawieszenie, ekskluzywne 27-calowe koła oraz kompaktowy, dwumiejscowy design tworzą obraz pojazdu, którego nadwozie dostosowano do ekstremalnych osiągów silnika i napędu. Zaprojektowany dla entuzjastów mocnych wrażeń off-roadowych z napędem 4x4, nowy YXZ1000R reprezentuje całkiem nową erę w konstrukcji pojazdów typu Side-by-Side.
Założeniem konstrukcyjnym podwozia YXZ1000R jest zapewnienie najlepszej charakterystyki jezdnej dla pojazdu typu Side-by-Side. Lekka rama wykonana jest ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie zgodnie z ostrymi standardami jakościowo-wymiarowymi Yamahy - dla zapewnienia wiodącej w klasie wytrzymałości i trwałości.
Standardowym wyposażeniem pojazdu jest ochronna, rurowa "klatka" kapotażowa nad kabiną i lekka markiza słoneczna. Nie ogranicza to niczym widoczności dookólnej tak kierowcy jak i pasażera.
Podwozie chroni łatwy w demontażu, wytrzymały na odpryski i uderzenia 3-częściowy zestaw kompozytowych płyt osłonowych, umożliwiający łatwy dostęp do komponentów i podzespołów wymagających okresowej obsługi. Wykonane z tworzywa TPO (termoplastyczny etylen) o grubości 4-mm (przód) oraz 6-mm (tył) płyty ochronne pozwalają YXZ1000R "przepływać" ponad mniejszymi przeszkodami na szlaku.
Nowoczesne amortyzatory piggyback Fox 2,5" Podium RC2 ze zbiornikiem zewnętrznym nie tylko nadają stylu SxS, lecz także pozwalają mierzyć się z ekstremalnie trudnymi szlakami terenowo-przeprawowymi.
Cztery amortyzatory z pełną regulacją obciążenia wstępnego, siły odboju i tłumienia dla niskich i wyższych prędkości jazdy dostroić można do każdej bez mała sytuacji. Pokaźny, bo 406- oraz 432-milimetrowy skok kół przednich i tylnych to czynnik decydujący dla charakterystyki jezdnej i jakości prowadzenia.
Kolorystycznie zgrane, podwójne wahacze poprzeczne i optymalna geometria zawieszenia
W zawieszeniu przednim na podwójnych wahaczach poprzecznych w kształcie litery "A" zoptymalizowano kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i podatność na wstrząsy, co zapewnia lepszą zdolność skręcania i wyczucia kontaktu kierownicy z podłożem. Daje to pewność stabilności jazdy nawet przy tak długim (406 mm) skoku zawieszenia.
W zawieszeniu tylnym na wahaczach poprzecznych ("A") amortyzatory Fox odsunięto jak najdalej wstecz celem optymalizacji skoku i skuteczności tłumienia oraz kąta pochylenia 27-calowych kół na całej, 432-mm rozpiętości skoku roboczego zawieszenia.
W celu racjonalizacji wysiłku i precyzji prowadzenia, najnowszy SxS wyposażony jest w elektryczne, degresywne wspomaganie zębatkowej przekładni kierowniczej Yamaha Electric Power Steering. Jest to sposób na zwiększenie komfortu codziennego użytkowania, m.in. z uwagi na umieszczenie siłownika na kolumnie bliżej koła kierownicy - z dala od zanieczyszczeń i ewentualnych uszkodzeń.
W celu sprostania osiągom silnika i napędu, SxS nowej generacji jest wyposażony w jeden z najsprawniejszych układów hamulcowych wśród pojazdów Side-by-Side. Na wszystkich czterech kołach jezdnych montowane są tarcze o średnicy 245 mm i dwutłoczkowe zaciski, umożliwiające pewne hamowanie nawet nieco później niżby należało - lecz niemniej skutecznie.
Dźwignia hamulca pomocniczego działającego na wał napędowy znajduje się podobnie jak w samochodach - pośrodku konsoli podłogowej.
Aby zaakcentować swą sportową ekskluzywność, model standardowy YXZ1000R wyposażony jest w 12-ramienne felgi z lekkiego stopu o zoptymalizowanym offsecie - pod kątem zwinności prowadzenia i stabilności przy wyższych prędkościach jazdy. Na kołach znajdują się specjalne opony radialne Yamaha Bighorn 2.0, dzięki którym SxS góruje nad konkurencją pod względem nie tylko osiągów, lecz również prześwitu podwozia. Doskonałe własności trakcyjne, wydłużona trwałość, komfort jazdy i precyzja kierowania to istotny wkład tego ogumienia w charakterystykę eksploatacyjną najnowszego SxS.
Ergonomia wnętrza YXZ1000R to wynik troski o możliwie wysoki komfort kierowcy. Miękkie, zintegrowane z zagłówkami i konturowane fotele w lotniczym stylowo kokpicie uzupełnia przemyślane i funkcjonalne rozmieszczenie wskaźników i zegarów, które pozwala w pełni skoncentrować się na pokonywanym szlaku podróży.
Ośmiopozycyjna (w tym pozioma tył-przód) regulacja fotela oraz położenia pionowego kierownicy pozwala znaleźć dogodne ustawienia dla kierowcy dowolnego wzrostu i tuszy, a sportowa w układzie tablica przyrządów mieści kompletny zestaw wskaźników i zegarów analogowo-cyfrowych (LED).
Dopełnieniem komfortu fizycznego i mentalnego w trudnym terenie są oddzielne panele podłogowe dla kierowcy i pasażera, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i uchwyt dla pasażera na desce rozdzielczej.
Na wypadek poważnych przedsięwzięć off-roadowych YXZ1000R wyposażony jest w solidną skrzynię ładunkową z tworzyw kompozytowych o nośności 136 kg z czterema stalowymi zaczepami kotwiczenia. Zamykane pojemniki i półki na drobiazgi przewidziano od przodu skrzyni ładunkowej, na desce rozdzielczej przed pasażerem oraz na konsoli centralnej.
Czteropunktowe światła główne LED (szosowe i mijania) podkreślają agresywny lecz zarazem funkcjonalny wygląd nowego YXZ, tylne zaś - poprawiają widoczność pojazdu po zmroku. Praktyczne i stylowe światła LED są także niezawodne i energooszczędne.
Najważniejsze elementy techniki YXZ1000R:
- Agresywna stylizacja nadwozia
- Regulowane amortyzatory Fox Podium RC2
- Klatka kapotażowa i markiza słoneczna
- Zoptymalizowane wymiary ramy pod kątem stabilności przy większych prędkościach jazdy
- Zgrane kolorystycznie przednie i tylne wahacze zawieszania "A" i amortyzatory
- Hamulce tarczowe o średnicy 245 mm na wszystkich czterech kołach
- Felgi z lekkiego stopu w stylu sportowym
- Specjalne 27-calowe ogumienie Yamaha Maxxis
- Trzyczęściowy zestaw płyt osłonowych podwozia TPO
- Czteropunktowe światła główne i tylne w technice LED
- Dźwignia zmiany biegów w środkowej konsoli podłogowej
- Zębatkowa przekładnia kierownicza
- Pionowa regulacja położenia kierownicy
- Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)
- Łatwo dostępny zbiornik paliwa o pojemności 34 litrów
- Dedykowane, zamknięte panele podłogowe kierowcy i pasażera
- Lotnicze - stylowo kokpit i deska rozdzielcza
- Analogowo-cyfrowe zegary
- Tapicerowane fotele kubełkowe z konturami bocznymi
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera
- Ośmiopozycyjna regulacja położeń fotela kierowcy
- Regulowany uchwyt pasażera
- Skrzynia ładunkowa o nośności 136 kg.
Yamaha oferuje bogatą gamę akcesoriów dla YXZ1000R, dostępnych z chwilą wejścia tego modelu do sprzedaży rynkowej. Oprócz komponentów czysto funkcjonalnych, oferta będzie także obejmować akcesoria personalizacji pojazdu zgodnie z preferencjami właściciela. YXZ1000R będzie dostępne w pierwszym kwartale 2016 roku.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeJezus Maria... Polska jêzyk, trudna jêzyk... co za straszny, potworny be³kot. Czy kto¶ w Yamaha Polska to w ogóle czyta³ przed przyklepaniem i wypuszczeniem do prasy? Czy "t³umocz" dosta³ za to ...
Odpowiedz