tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha R1 2009 - ciągle na topie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Yamaha R1 2009 - ciągle na topie

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2008.12.01, 16:08 35 Drukuj

Pogromca torów wyścigowych i zbiór wszelkich nowinek technicznych

Każda firma, która oferuje klienteli jakiś produkt, ma w swojej ofercie coś, co jest z nią natychmiast kojarzone oraz daje firmie możliwość zaprezentowania, wręcz popisania się najnowszymi zdobyczami techniki. Apple ma swojego I-Poda, Porshe 911-tkę, a Yamaha legendarną już R1. Przyszła na świat w 1998 roku i każdy chciał ją mieć. Obiekt pożądania. Sprzęt dla doświadczonych motocyklistów, nie dla ludzi z problemami emocjonalnymi.. Pogromca torów wyścigowych i zbiór wszelkich nowinek technicznych. To właśnie „Erjedyna", kultowy przecinak, którego sama nazwa wzbudza emocje i szybsze bicie serca u każdego motocyklisty. Przyjrzyjmy się najpierw zmianom stylistycznym.

NAS Analytics TAG

Jak cię widzą ...

Yamaha od pewnego czasu okrasza swoje najnowsze maszyny charakterystycznym, muskularno-filigranowym wyglądem, skupiając się na zachowaniu zwartej konstrukcji. Nie inaczej jest w najnowszym modelu R1. Stylistyka jest kanciasta, ostra i wyraźna. Światła są nieco mniejsze, jednak nie tracą na agresywności, a nawet jej dodają. Patrząc na R1 z przodu, nie sposób uniknąć skojarzeń z Kawasaki ZX-10 R z 2008 roku. Spojrzenie na nową R1 z boku ukazuje nam kunszt projektantów i to, co rozumieją oni pod pojęciem „zwarta konstrukcja„. Yamaha wygląda jakby była pocięta najostrzejszym samurajskim mieczem. Najwięcej cięć można zauważyć na zbiorniku paliwa i sekcji tylnej (choć jeszcze nie tak zminimalizowanej, jak w nowej Aprilii RSV4).

Wydechy są nieco krótsze i lepiej komponują się z tyłem motocykla. Bak natomiast, wygląda jakby był zaprojektowany jako okrągły, bardziej wypukły, ale w ostatniej chwili ucięto z niego górę i tak też pozostawiono, bez żadnych zabiegów wygładzających. Został on uformowany w ten sposób poprzez analizę komputerowej symulacji 3D. Ma dzięki temu lepiej pasować do ramy oraz pozytywnie wypływać na koncentrację masy. Czy jest to ładne ? O gustach się nie dyskutuje. Pewne jest jedno - idealnie podkreśla to mocarno-kanciatą stylistykę. Kontrowersje wzbudza natomiast biało ... różowe malowanie. Opinii na jego temat w dwu-kołowym środowisku jest wiele, a sporo z nich lepiej nie cytować. Wiadomo, gusta ... Być może Yamaha chce trafić do rzeszy klientów o których do tej pory nie myślała ?

Co w silniku piszczy ...

Jednostka napędowa R1 od zawsze wzbudzała spore emocje. Znane z poprzednika 180 KM nie pozwalało się nudzić i zapewniało sporą dawne adrenaliny. Czy w wersji na rok 2009 będzie podobnie ? To się okaże. Można się jednak spodziewać, że nowa R1 dzięki zdobyczom techniki swoje prawdziwe oblicze i zalety pokaże dopiero na torze. System YCC-T, czyli Yamaha Chip Controlled Throttle, pozwala na usunięcie cięgna sterującego gazem. Pomimo zastosowania pośredniczącej elektroniki, reakcja na gaz ma natychmiastowa. Kolejny autorski system Yamahy YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake) odpowiada za poprawę charakterystyki silnika w niskim i średnim zakresie obrotów dzięki zmianie długości kanału dolotowego podczas jazdy. Silnik ma jeszcze krótszy skok tłoka (1,4 mm mniej, niż w poprzednim modelu) przy stopniu sprężania 12.7:1. Cała jednostka jest bardziej zwarta, co korzystnie wpływa na centralizacje masy. Wał korbowy o krzyżowym układzie rozwarcia czopów powoduje, że cylindry pracują w niespotykanej dotąd kolejności - 270º - 180º - 90º - 180º. Yamaha zapewnia, że takie rozwiązanie znacznie polepsza płynność silnika i przyrost mocy.

Konstruktorzy z Japonii przekonują też o niesamowitym połączeniu manetki gazu z tylnym kołem. Wyjścia z zakrętów mają być jeszcze efektowniejsze. Nowy silnik ma też brzmieć zupełnie inaczej.

Na forach motocyklowych spotkałem się z hasłem „Rzędówka, która pracuje jak V2" Zdanie dość przesadzone, ale trzeba przyznać, że takie domysły tylko pogłębiają ciekawość. W R1 2009 mamy do dyspozycji dwa programy sterowania jednostką napędową (D-MODE). Opcja A pozwala nam na bardziej sportową reakcję na gaz w dolnym i średnim zakresie obrotów. Opcja B natomiast przydaje się w sytuacjach, które wymagają łagodniejszego obchodzenia się z gazem. Trudniej jest po prostu przesadzić. Wybór map następuje przez przełącznik na kierownicy, co ułatwia szybkie dostosowanie reakcji na gaz do sytuacji na drodze. Będąc przy ergonomii, należy wspomnieć o wyświetlaczu biegów, w który R1 została po raz pierwszy wyposażona.

Podwozie

Lekka rama Deltabox oferuje dobry kompromis między sztywnością a elastycznością, pozwalający bikerowi czerpać wszystkie korzyści ze świetnego silnika i stabilnego prowadzenia. O te ostatnie dbają zawieszenia rodem z Moto GP. Każda goleń ma osobne zadanie (lewa zajmuje się tłumieniem dobicia, natomiast prawa tłumieniem odbicia). To inspirowane Yamahą M1 rozwiązanie zapewnia większą możliwość dostosowania pracy zawieszenia do własnych potrzeb, przyczynia się do zredukowania masy i znacznie upraszcza całą konstrukcję zawieszenia. Tylny monoshock SOQI poprawiono pod kątem zachowania przy większych prędkościach i zastosowano w nim przyjazną użytkownikowi regulację. Z ciekawostek warto wspomnieć o podnóżkach, które posiadają regulację przód/tył oraz góra/dół.

Hamulce R1 zawsze były chwalone za skuteczność. Sześciotłoczkowe zaciski stanowczo wgryzają się w tarcze o średnicy 310 mm, co pozwala na odpowiednie hamowania. Dobre heble to podstawa w sportowym motocyklu i Yamaha nie zawodzi w tej kwestii w nowej R1.

R1efleksje

Yamaha R1 nie jest motocyklem dla początkujących albo dla tych, którym wydaje się że są doświadczeni. Pomimo że poziom wściekłości się nieco zmniejszył od 1998 roku, nie można ignorować ponad 180 koni w najnowszej wersji. Wielu ludzi zapomina, że sprzęt o tak pokaźnej mocy i masie nieco ponad 200 kg w stanie gotowym do jazdy to nie zabawka. Przez nieuwagę lub zbyt dużą pewność siebie można stać się rezydentem oddziału chirurgii urazowej. To jest motocykl stworzony z myślą o torze. Kropka. A lusterka, kierunkowskazy i miejsca na tablice rejestracyjną dostał tylko po to, żeby na ten tor mógł dojechać publicznymi drogami. Bardzo wątpliwe jest, aby potencjalny kierowca zdołał w ruchu ulicznym wykorzystać pełny potencjał YZF-R1. I nie pomoże tutaj nawet inspirowane Moto GP zawieszenie. Yamaha opisuje silnik nowej R1 jako „Screamer". Ma to być totalna rewelacja i przełom w czterocylindrowych rzędówkach. Czy tak się stanie ? Pożyjemy zobaczymy. Jedno jest pewne - R1 była, jest i pozostanie kultowym motocyklem, którego chce się posiadać choćby dla samej satysfakcji posiadania tej maszyny.

Filmy:

Dane techniczne:

Silnik
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy, rzędowy, 4-cylindry nachylone do przodu, 4-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa: 998 cm3
Średnica x skok tłoka: 78.0 x 52.2mm
Stopień sprężania: 12.7 : 1
Moc maksymalna: 133.9 kW (182KM) @ 12,500 obr/min (bez doładowania dynamicznego)
Maksymalny moment obrotowy: 115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10,000 obr/min
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Gaźnik: Wtrysk paliwa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: TCI
Starter: Elektryczny
Układ przeniesienia napędu: Sekwencyjna, 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Łańcuch
Pojemność zbiornika paliwa: 18l
Pojemność zbiornika oleju: 3,73l
Podwozie
Podwozie: Aluminiowa Deltabox
Zawieszenie przód: Widelce teleskopowe, Ø 43 mm
Skok zawieszenia przód: 120 mm
Zawieszenie tył: Wahacz
Skok zawieszenia tył: 120 mm
Hamulec przód: Podwójne tarcze, Ø 310 mm
Hamulec tył: Pojedyncza tarcza, Ø 220 mm
Opona przód: 120/70 ZR17M/C (58W)
Opona tył: 190/55 ZR17M/C (75W)
Wymiary
Długość (mm): 2070 mm
Szerokość (mm): 715 mm
Wysokość (mm): 1130 mm
Wysokość siedzenia (mm): 835 mm
Rozstaw osi (mm): 1415 mm
Min. prześwit (mm): 135 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): 206 kg
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
tor R1 2009R1 na zakrecie
NAS Analytics TAG
R1 09 na prostejR1 09 na torze
r1 na torzeyamaha r1 na wirazu
2009 r1 whiteR1 profil
2009 YZF-R1 SMX EUR STU 00012009 YZF-R1 SMX EUR STU 0002
2009 YZF-R1 z profilu2009 YZF-R1 blue
R1 przodemR1 tylem
swiata R1 092009 YZF-R1 EUR DET 0083
zbiornik paliwa R1 2009wydech r1 09
zegary R1 2009tlumiki R1 09
kolo przod R1 09kolo tyl R1 09
2009 YZF-R12009 YZF-R1 EUR DET 0001
2009 YZF-R1 EUR DET 00302009 YZF-R1 EUR DET 0027
2009 YZF-R1 EUR DET 00312009 YZF-R1 EUR DET 0024
2009 YZF-R1 EUR DET 00032009 YZF-R1 EUR DET 0004
2009 YZF-R1 EUR DET 00052009 YZF-R1 EUR DET 0009
2009 YZF-R1 EUR DET 00232009 YZF-R1 EUR DET 0025
2009 YZF-R1 EUR DET 00072009 YZF-R1 EUR DET 0014
2009 YZF-R1 EUR DET 0064siedzenie R1 2009
silnik R1 20092009 YZF-R1 EUR DET 0086
2009 YZF-R1 EUR DET 00402009 YZF-R1 EUR DET 0026
2009 YZF-R1 EUR DET 0099przednia tarcza
2009 YZF-R1 EUR DET 00172009 YZF-R1 EUR DET 0010
2009 YZF-R1 EUR DET 00112009 YZF-R1 EUR DET 0006
2009 YZF-R1 EUR DET 00152009 YZF-R1 EUR DET 0016
2009 YZF-R1 EUR DET 00182009 YZF-R1 EUR DET 0008
2009 YZF-R1 EUR DET 00132009 YZF-R1 EUR DET 0012
Komentarze 17
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę