tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha FZ1 Fazer i FZ1 Naked
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Yamaha FZ1 Fazer i FZ1 Naked

Autor: Lovtza 2006.05.16, 16:36 17 Drukuj

Pojawienie się FZS1000 w 2001 roku na nowo zdefiniowało pojęcie dużego motocykla sportowo-turystycznego. Dziś Yamaha stosując tą samą filozofię podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Poznaj braci FZ1 Naked i FZ1 Fazer

Dawno, dawno temu...

Pojawienie się FZS1000 w 2001 roku na nowo zdefiniowało pojęcie dużego motocykla sportowo-turystycznego. W owym czasie konkurencja przy budowie sportowych turystyków wykorzystywała podstarzałe silniki sportowe, które już nie nadążały za konkurencją na torze. Zastosowanie nieświeżej sportowej techniki, nie tylko zresztą w odniesieniu do jednostek napędowych, w nowych motocyklach ma wiele plusów. Ogranicza koszty związane z kosztowym i długotrwałym testowaniem nowych elementów motocykla i radykalnie skraca czas potrzebny na wprowadzenie nowej konstrukcji do sprzedaży.

Druga połowa lat 90-tych to wysyp wszelkiej maści ponadlitrowych turystyków i naked-bików. Suzuki GSF1200 Bandit, Kawasaki ZRX1100 czy też Honda CB1300 to dobre przykłady odziewania starej technologii w nowe szaty. Yamaha weszła jednak do gry bazując na zupełnie innej taktyce. W swoim sportowym turystyku zastosowano to, co najlepsze. I chyba po dziś dzień jest to element wyróżniający FZ1 wśród konkurentów.

Nowy wizerunek

Forpocztą tego, jak będzie wyglądał litrowy Fazer była prezentacja małego FZ6. Nowoczesna rama z ciśnieniowo odlewanych profili, świeżutki sportowy silnik i awangardowa stylizacja. Wszystko to znajdziecie teraz w większym z Fazerów.

Po modernizacji motocykl wydaje się jeszcze bardziej muskularny od swego poprzednika. O tyle to ciekawe, że już na poprzedniku próżno by szukać choćby jednej fałdki tłuszczu w talii. Teraz mamy do czynienia z czymś co wygląda jak siłą wyciągnięte z fitness-klubu. W oczy rzuca się potężny i mocno wyeksponowany silnik. Bardzo ładnie prezentująca się rama spina ze sobą bardzo solidne zawieszenia. Poprowadzenie linii owiewek oraz wyprofilowanie zbiornika paliwa sprawia wrażenie, jakbyśmy mieli przed oczyma spinającego się do ataku drapieżnego kota.

Gdy patrzy się na FZ1, zwłaszcza w przypadku wersji Naked, odnieść można wrażenie, że motocykl składa się tylko i wyłącznie z tego co jest niezbędne do jazdy. Silnik, koła i coś, co wszystko to łączy w jedną całość. Żadnych plastików, dodatków, dupereli i innych wynalazków. Wrażenie to jest jednak nie do końca uzasadnione, bo FZ1 jest bardzo dobrze wyposażonym motocyklem, ale o tym już za chwilę.

Napęd

Oczywiście nie odkryjemy Ameryki, jeśli powiemy, że do napędu zastosowano silnik od YZF R1. Jest to nowa generacja silnika wyposażona we wtrysk paliwa.

Znany już ze swych sportowych osiągnięć, czterocylindrowiec Yamahy przy pojemności skokowej 998 ccm charakteryzuje się stopniem sprężania o wartości 11,5:1. Na uwagę zasługuje bardzo zwarta budowa silnika oraz typowa dla R1 20-to zaworowa głowica. Innym standardowym rozwiązaniem dla sportowych Yamah, coraz częściej stosowanym przez innych producentów, jest zastosowanie systemu EXUP sterującego zjawiskami falowymi powstającymi w układzie wydechowym.

Między innymi dzięki wykorzystaniu EXUP charakterystyka jednostki napędowej została zmieniona tak, aby uzyskać lepszą charakterystykę w średnim i niskim zakresie obrotów. Oczywiście kosztem tego zabiegu jest spadek mocy maksymalnej do 150 KM, ale i tak jest to wartość w zupełności wystarczająca do poruszania się po naszych dziurawych drogach.

Do przeniesienia napędu Yamaha wykorzystała 6-stopniową skrzynię oraz mokre wielotarczowe sprzęgło.

Podwozie

Nowa rama, będąca wyróżnikiem nowego motocykla, jest teraz o 52 procent lżejsza od swej poprzedniczki przy jednocześnie większej sztywności. Silnik przesunięty został o ponad 3 cm do przodu w celu przeniesienia masy na przednią oś. W chwili obecnej rozkład masy motocykla to 49 procent na tyle oraz 51 procent masy na przedzie FZ1. W połączeniu z ostrą geometrią przedniego zawieszenia, gwarantuje to znakomitą zwrotność motocykla, a także łatwość prowadzenia.

Przednie zawieszenie to odwrócony widelec dysponujący możliwością pełnej regulacji. Yamaha przechwala się, że zastosowane w nim rozwiązania pochodzą w prostej linii z wyczynowej YZR-M1 MotoGP, co również ma mieć zbawienny wpływ na jakość prowadzenia nowej maszyny.

Wahacz jaki teraz wpięto w ramę nowego Fazera jest dłuższy o 5 cm, co minimalizować ma zmianę geometrii motocykla w czasie pracy zawieszenia. Takie rozwiązanie redukuje też zmiany napięcia łańcucha napędowego oraz poprawia komfort jazdy. Nie sposób odmówić nowemu wahaczowi urody, ale dla tych bardziej ostro jeżdżących zapewne bardziej istotna będzie zwiększona sztywność tego elementu.

Masa nieresorowana

Motocykl toczy się na bardzo ładnych 5-ramiennych felgach. Są one lżejsze od poprzedniej generacji w przypadku przodu i tyłu o odpowiednio 10 i 8 procent. Felgi obute zostały w typowe dla big-bikea ogumienie: z przodu 120/70-17 i z tyłu 190/50-17.

Hamulce, pomimo panującej mody na „radializację”, zostały zachowane z poprzedniego modelu. Nie jest to jednak powód do narzekań, bo słynne 4-tłoczkowe zaciski Summito razem z 320 mm tarczami potrafią uczynić cuda. Zmianą na lepsze jest obniżenie masy tego układu o 20 %. Uzupełnieniem przedniego hamulca jest obsługujący tylną oś dwutłoczkowy zacisk i pojedyncza tarcza o średnicy 245 mm.

Ergonomia i wyposażenie

Konstruktorzy motocykla zapewniają, iż zwrócili szczególną uwagę na to, aby motocykl był komfortowy oraz przyjazny dla użytkownika. Temu także służyć miały zmiany w konfiguracji ramy, oraz przesunięcie kierowcy bliżej przedniego koła.

Gdy rzeczony kierowca siedzi już za kierownicą FZ1, to do jego dyspozycji oddano w pełni wyposażony zestaw wskaźników wraz z możliwością regulacji mocy podświetlenia przyrządów. Ukłonem w stronę komfortu ma być też obszerne dwuczęściowe siodło oraz bardzo duże i solidne uchwyty dla pasażera.

Zmiany nie mogły ominąć owiewki motocykla. Jest ona teraz stylizowana na sportowe modele Yamahy, przy czym jej wielkość naszym zdaniem jest ciągle niewystarczająca. Zgadzamy się ze zdaniem, że trudno byłoby utrzymać ładną linię motocykla oklejając go hektarem plastiku, ale FZ1 ma być przecież motocyklem z założenia przystosowanym do dalszych wyjazdów. Czyżby po raz kolejny względy praktyczne musiały ustąpić pola względom estetycznym? Chyba tak, bo Yamaha, podkreśla, że konstrukcja motocykla pozwala na bezproblemowe pozbycie się podnóżków pasażera oraz uchwytów, tak aby uzyskać „czystą linię” maszyny.

Umieszczenie tłumika w „normalnym” miejscu pozwoliło na wygospodarowanie schowka o normalnych rozmiarach. W nocnych podróżach właściciele nowego FZ-ta na pewno docenią moc dwóch wielopłaszczyznowych lamp, z których każda wyposażona jest w żarówkę o mocy 60/55 W.

W drogę!

Nowy motocykl jest lżejszy, ładniejszy, szybszy i wygodniejszy. Już jego poprzednik w każdej z tych konkurencji był na czołowej pozycji we wszelkich porównaniach z konkurentami. Czy to oznacza, że nowe dziecko Yamahy jest ideałem? Oczywiście, że nie, choć zapewne do tego ideału jest mu bliżej niż komukolwiek z jego konkurentów.

Yamaha Fazer 1000 poprzedniej generacji sprzedawała się w Polsce przeciętnie. Czynnikiem zniechęcającym była i jest bardzo wysoka cena. Większość litrowych Fazerów składających się w zakręty polskich dróg trafiła do nas jako maszyny używane importowane zza zachodniej granicy. Czy na ten sam sposób „dystrybucji” skazane są modele FZ1 Naked i FZ1 Fazer? Trudno to teraz ocenić, choć przy cenie 44 900 zł za FZ1 Naked oraz 46 900 zł za FZ1 Fazer wiele na to wskazuje.

Dane techniczne:

Silnik
Typ 4-cylindrowy, 4-suwowy w układzie rzędowym
Rozrząda DOHC
Pojemność 998 ccm
Śr. x skok tłokaa 77.0 x 53.6 mm
Stopień sprężania 11.5:1
Moc maksymalnaa 110.3 kW (150 KM) przy 11,000 obr/min
Moment obrotowy 106.0 Nm (10.8 kg-m) przy 8,000 obr/min
Smarowanie Z mokrą misą olejową
Zasilanie Wtrysk paliwa
Sprzęgłoa Mokre, wielotarczowe
Zapłon Cyfrowy
Rozrucha Elektryczny
Skrzynia 6-stopniowa o stałym zazębieniu
Końcowe przeniesienie napędua Łańcuch O-ring
Przełożenie wstępne 1.512
Przełożenie końcowea 2.647
Przełożenia biegów (kolejno 1- 6) 2.533, 2.062, 1.762, 1.522, 1.350, 1.208
Podwozie
Rama Aluminiowa, ze spawanych profili aluminiowych
Zawieszenie przóda Widelec USD o pełnej regulacji
Skok widelca 130 mm
Zawieszenie tyła Aluminiowy wahacz wzmocniony górnym zastrzałem
Skok wahacza 130 mm
Kąt główki ramya 65 stopni
Wyprzedzenie 109 mm
Hamulce przóda Dwie pływające tarcze Ø 320 mm
Hamulce tył Pojedyncza tarcza Ø 245 mm
Opona przóda 120/70 ZR17 M/C (58W)
Opona tył 190/50 ZR17 M/C (73W)
Wymiary i masy
Długość 2,140 mm
Szerokośća 770 mm
Wysokość 1,205 mm
Wysokość siodła 815 mm
Rozstaw osi 1,460 mm
Prześwita 135 mm
Masa sucha 198 kg
Pojemność baku / rezerwa 18 / 3,4 litra
Ilość oleju 3,8 litra
Kolory Yellow
Midnight Black
Silver Tech

Źródło: Materiały prasowe Yamaha

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę