Wy¿sze ceny opon. Za pomys³ polityków z UE zap³ac± kierowcy
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące wymiany opon, które mają na celu zmniejszenie śladu węglowego oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Nowe regulacje wymuszą na producentach opon wprowadzenie zaawansowanych technologii produkcyjnych, co z jednej strony pozytywnie wpłynie na środowisko, a z drugiej może zwiększyć koszty dla kierowców. Wprowadzone zmiany spowodują, że opony będą musiały zachowywać swoje właściwości przez całe życie użytkowe, co teoretycznie pozwoli na rzadszą wymianę ogumienia.
Według unijnego rozporządzenia KE nr R117-04, opony będą musiały oferować takie same osiągi przez cały okres użytkowania, jak te zupełnie nowe. Skutkiem ubocznym tej zmiany będą jednak wyższe ceny opon, wynikające z konieczności używania lepszych materiałów oraz bardziej skomplikowanych technologii produkcji. Wzrost kosztów dla konsumentów może być jeszcze bardziej odczuwalny w kontekście planowanych nowych podatków od właścicieli pojazdów spalinowych oraz rosnących cen paliw.
Badania przeprowadzone przez Michelin pokazują, że wiele opon jest wyrzucanych, zanim ich bieżnik osiągnie minimalną dopuszczalną grubość 1,6 mm. Nowe przepisy mają zredukować liczbę wyrzucanych opon, co w skali makro mogłoby zmniejszyć liczbę odpadów o setki milionów sztuk rocznie. Przyjęcie regulacji w całej UE może również prowadzić do zmniejszenia emisji CO2 o około 6,6 miliona ton rocznie, a oszczędności dla europejskich kierowców mogą sięgać nawet 7 miliardów euro.
Jednak wprowadzenie nowych przepisów budzi obawy o bezpieczeństwo na drogach, szczególnie w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni. Mniejsze rowki w bieżniku mogą gorzej odprowadzać wodę, co zwiększa ryzyko poślizgu. Dodatkowo starzenie się gumy może wpływać na efektywność opon. Problem ten dotyczy zwłaszcza kierowców używających opon całorocznych, które już teraz są kompromisem pomiędzy osiągami opon letnich a zimowych.
Choć część branży oponiarskiej wyraża poparcie dla nowych regulacji, producenci zdają sobie sprawę z potencjalnych dodatkowych kosztów, jakie przyniosą te zmiany. Szacuje się, że dla utrzymania zysków producenci będą zmuszeni podnieść ceny opon nawet o 30%. Rozporządzenie unijne może posłużyć jako wygodne uzasadnienie dla takich podwyżek.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze