Wy¶cigowe Motocyklowe Mistrzostwa Polski 2016
Jeśli nie macie planów na najbliższy weekend - zapraszamy Was na Tor Poznań, gdzie 21 i 22 maja zainaugurowane zostaną zmagania w najbardziej prestiżowej polskiej serii sportów motocyklowych - Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski.
Sezon 2016 zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Przede wszystkim po lekkim spadku frekwencji spowodowanym czynnikami ekonomicznymi i zawieszeniem pucharów markowych, od kilku lat notujemy rosnącą liczbę zawodników na polach startowych. Szczególnie liczymy w tym roku na klasę Moto3, której Ścigacz.pl mocno kibicuje. Wiemy o przygotowaniach kilku zawodników do startów w tej klasie i trzymamy kciuki za powodzenie tego przedsięwzięcia.
A czego należy spodziewać się w rywalizacji najszybszych zawodników? W najbardziej prestiżowej klasie "Superbike" tytułu mistrzowskiego broni weteran - Paweł Szkopek (Automobilklub Polski, Yamaha R1). Kto stanie Pawłowi, mającemu na koncie 8 tytułów Mistrza i 3 tytuły wice Mistrza Polski, na drodze do kolejnych sukcesów? Kalendarz Mistrzostw Świat SBK, gdyż startujący od lat z nr 19 zawodnik, próbuje równolegle swoich sił w serii World SBK. Jeśli zobaczymy go w maju w Poznaniu, to praktycznie prosto po zakończonej wczoraj rundzie WSBK w Malezji.
Jeśli Paweł Szkopek wystartuje, będzie miał ułatwione zadanie. Ubiegłoroczny wice Mistrz Polski SBK - Ireneusz Sikora (AMK Gliwice, BMW S1000RR), który był 3 krotnie Mistrzem Polski Superbików, skupia się w tym sezonie na niemieckiej serii IDM. Irek jeśli pojawi się w Poznaniu, to bardziej treningowo, niż w ramach walki o tytuł mistrzowski.
To samo dotyczy legendy z Nowego Tomyśla - Andrzeja Pawelca, 6 krotnego Mistrza Polski, który po kilku latach przerwy w minionym sezonie wrócił do startów z zespołem BMW Sikora Motorsport, walcząc w serii IDM. Jeśli Andrzej wróci do Poznania, to tylko okazjonalnie.
Do walki na pewno włączy się natomiast Daniel Bukowski (A.Wielkopolski, Ducati), który po licznych sukcesach na motocyklach o pojemności 600ccm, w 2015 r. zadebiutował w królewskiej klasie Superbike i od razu zapewnił sobie tytuł II wice Mistrza Polski. W bieżącym sezonie popularny "Buła" dołączył do Ducati Toruń Motul Team, bo jak sam mówi: "Ten zespół od początku swojego istnienia był bliski mojemu sercu dzięki niesamowitej atmosferze tworzonej przez jego członków. Z niecierpliwością odliczam dni do pierwszych wyścigów. Do zobaczenia na torze!". Dzięki wsparciu profesjonalnego zespołu oraz mocno ukierunkowanym na zagraniczne serie planom konkurentów, Daniel może okazać się czarnym koniem tegorocznego sezonu Superbików.
W drugiej najmocniejszej klasie tj. Superstock 1000 tytułu Mistrza Polski teoretycznie broni pochodzący z Czech - Michał Filla. Startujący w BMW Sikora Motorsport zawodnik to już legenda tej klasy w Europie. 7 tytułów Mistrza Czech, 3 tytuły Mistrza Alpe Adria i 3 tytuły Mistrza Polski. Michał podobnie jak Andrzej Pawelec i Irek Sikora skupia się w tym roku na niemieckim IDMie, co może bardzo ułatwić życie konkurentom rywalizującym w tej klasie.
W Poznaniu nie powinno natomiast zabraknąć Bartłomieja Wiczyńskiego (LKT Wyczół). Ten znający Tor "Poznań" jak własną kieszeń zawodnik, który już w 2005 r. sięgał po tytuł Mistrza Superstock 1000.
Do walki o tytuł włączy się na pewno wielkopolanin - Marcin Walkowiak, ubiegłoroczny II wice Mistrz Polski, który przesiadł się z Ducati na BMW. Marcin mimo młodego wieku jest już bardzo doświadczonym zawodnikiem, zaczynał w kartingu, później przebojem wdarł się do dwóch kółek. W tym roku zaliczył już udany start w rundzie Mistrzostw Świata Endurance na słynnym torze Le Mans.
Ten sezon może być przełomowy dla Robina Kraaikampa (Stowarzyszenie Motosport Team Toruń, Ducati), który po problemach zdrowotnych wrócił do ścigania pod koniec minionego roku, mocna końcówka 2015 r. jest bardzo dobrym prognostykiem na nadchodzący rok.
W Mistrzowskich klasach lżejszych 600-tek, Supersport i Superstock 600, organizatorzy spodziewają się przełomu frekwencyjnego. Duża ilość zawodników z ubiegłorocznej czołówki Rookie 600 w Pucharze Polski powinna zgodnie z zasadą progresji pojawić się na polach startowych obu mistrzowskich klas. Pytanie tylko, czy zawodnicy którzy muszą przejść do wyższych klas będą w stanie udźwignąć finansowo i organizacyjnie starty w o wiele bardziej wymagającej finansowo klasie? Oby tak się stało!
Obrońca tytułu Mistrza Polski Supersport - pochodzący z Ostrowa Wielkopolskiego - Sebastian Zieliński (Ostrowski Klub Motorowy, Yamaha R6) skupia się na startach za Odrą, w serii IDM gdzie zdobywa cenne doświadczenie, które na pewno okaże się pomocne w walce z Markiem Szkopkiem (A.Polski) powracającym po kilku latach spędzonych na tzw. litrach do swojej koronnej klasy Supersport za sterami MV Agusty F3.
W Superstock 600 kwestią nadal otwartą jest czy zobaczymy obrońcę tytułu Mistrza Polski - Adriana Paska. Przeprowadzona z wielkim powodzeniem w 2015 r. akcja crowdfundingowa, która dzięki uzbieranym środkom dała temu młodemu zawodnikowi możliwość startów nie tylko w Mistrzostwach Polski, ale i Pucharze Yamaha R6 w Niemczech, w tym sezonie niestety nie dała jeszcze spodziewanych rezultatów. Pod ewentualną nieobecność Adriana Paska, Paweł "Rinas" Przybylski (A. Królewski), ubiegłoroczny wice Mistrz Polski za pewne będzie miał apetyt na końcowy sukces, ale przechodzący z Rookie 600 Patryk Pazera (A. Królewski) na pewno powalczy z bardziej już doświadczonym klubowym kolegą.
W Pucharze Polski, w licznie obsadzonych klasach Rookie trudno wskazywać przed sezonem faworytów, pewnym jest natomiast, że w wyścigach tych klas nie zabraknie emocji i walki bark w bark. W przeznaczonej dla rozpoczynających swą wyścigową przygodę klasie Moto 3 (motocykle o pojemności do 250ccm), w której mogą wystartować nawet 12 latkowie, zobaczymy m.in. Tomasza "Rabina" Rabińskiego (A. Królewski) który w ubiegłym roku zajął w generalce najbardziej nielubiane przez sportowców 4 miejsce teraz zapowiada: Jestem bardzo zmotywowany do ponownej gry. W tym sezonie chciałby poprawić czwarte miejsce z poprzedniego i zakończyć rozgrywki przynajmniej na najniższym stopniu podium.
Treningi kwalifikacyjne wszystkich klas zaplanowano na sobotę 21. maja od godz. 11, zaś pierwsze w tym sezonie "ostre" motocyklowe ściganie na Torze "Poznań" rozpocznie się tuż przed godziną 14:00. W niedzielę ściąganie rozpocznie się o 12:25. Szczegółowy harmonogram znajduje się na stronach Automobilklubu Wielkopolski.
Serdecznie zapraszamy wszystkich sympatyków dwóch kółek do kibicowania najszybszym w kraju motocyklistom w przedostatni weekend maja. Kolejna okazja by podziwiać ich zmagania w Poznaniu nadarzy się dopiero w sierpniu br. podczas VII i VIII Rundy WMMP i Pucharu Polski.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeWitam. Je¿d¿ê na wy¶cigi do Poznania od lat 90 tych, kiedy jeszcze zawody organizowano pod nazw± Polonia Cup, Polonia Open. Od tego czasu, je¿eli braæ pod uwagê zaplecze dla kibiców (jedzenie, ...
OdpowiedzTo przykra prawda. Nawet nie ma gdzie bezpiecznie postawiæ motocykla. Tumany kurzu i wielka ¿enada.
Odpowiedz