World Superbike Assen 2011 - pierwsze punkty dla Polski
Za nami trzecia runda motocyklowych wyścigowych mistrzostw świata World Superbike. Na legendarnym holenderskim torze w Assen do walki stanęły także puchary Superstock 1000 i Superstock 600. Po raz pierwszy od wielu lat w wyścigach tych startują polscy zawodnicy i polski zespół. Jak poszło naszym w ojczyźnie Rembrandta?
Superstock 600
Zmagania w Assen rozpoczęły się już w sobotę po południu i zainaugurowali je zawodnicy SST600. W małych Stockach górę wzięły znajomości. Oczywiście mówimy o znajomości rodzinnego obiektu, bowiem to właśnie młody Michael Van der Mark z Holandii wygrał bardzo zacięty wyścig. Na pierwszym z dwunastu okrążeń prowadził Jed Metcher, ale szybko oddał prowadzenie Van der Markowi. Ten przez kilka kolejnych kółek skutecznie opierał się atakom Romaina Lanusse’a, ale Francuz w końcu przebił się na prowadzenie. Na dwa okrążenia przed linią mety Holender ponownie został liderem i nie oddał prowadzenia aż do końca wyścigu. O zaciętości walki niech świadczy fakt, że pierwsza trójka wpadła na metę mieszcząc się w niewiele więcej jak sekundzie czasu.
Wyniki Assen 2011 Superstock 600
1. Michael Vd Mark (Ten Kate Junior Team) Honda CBR600RR 20'23.765
2. Romain Lanusse (MRS Yamaha Racing France) Yamaha YZF R6 20'24.305
3. Jed Metcher (MTM-RT Motorsports Team) Yamaha YZF R6 20'24.355
4. Dino Lombardi (Martini Corse) Yamaha YZF R6 20'32.725
5. Francesco Cocco (Martini Corse) Yamaha YZF R6 20'34.619
6. Nacho Calero Perez (Orelac Racing) Yamaha YZF R6 20'39.789
7. Riccardo Russo (Team Trasimeno) Yamaha YZF R6 20'40.080
8. Gauthier Duwelz (Team MTM-RT Motorsports) Yamaha YZF R6 20'40.087
9. Joshua Day (Racedays Kawasaki) Kawasaki ZX-6R 20'40.097
10. Alex Schacht (Schacht Racing SBK One) Honda CBR600RR 20'40.566
11. Joshua Elliott (WMT Yamaha) Yamaha YZF R6 20'43.354
12. Austin DeHaven (Team Trasimeno) Yamaha YZF R6 21'00.000
13. Christophe Ponsson (MRS Yamaha Racing France) Yamaha YZF R6 21'00.415
14. Tristan Lentink (Domburg Racing) Honda CBR600RR 21'00.515
15. Tomas Krajci (TK Racing Slovakia) Yamaha YZF R6 21'06.852
16. Adrian Nestorovic (MTM-RT Motorsports Team) Yamaha YZF R6 21'08.252
17. Luca Salvadori (Bike Service R.T.) Yamaha YZF R6 21'08.639
18. Tony Covena (Nito Racing) Yamaha YZF R6 21'12.872
19. Mircea Vrajitoru (C.S.M. Bucharest) Yamaha YZF R6 21'19.176
20. Riccardo Cecchini (FRT) Triumph Daytona 675 21'26.614
RT. Nelson Major (Team Falcone Competition) Yamaha YZF R6 11'22.039
RT. Christian Gamarino (Goeleven) Kawasaki ZX-6R 5'19.188
NS. Stèphane Egea (Team ASPI) Yamaha YZF R6 1'40.949
Superstock 1000
Niedziela rozpoczęła się od wyścigu dużych Stocków. Była to pierwsza w tym roku okazja, aby zobaczyć w akcji Marcina Walkowiaka. Wyścig udowodnił, że dominacja BMW w tej serii dobiegła końca. Od pierwszego zakrętu aż do końca wyścigu prowadził Davide Giugliano na Ducati. Jedynym zawodnikiem, który był w stanie utrzymać tempo Włocha, był jego rodak Danilo Petrucci, który dosiadał również Ducata. Podium na S1000RR uzupełnił Francuz Sylvain Barrier.
Jeśli chodzi o występ Marcina, trudno było oczekiwać cudów przyglądając się chociażby samym kwalifikacjom. Polak startował z 25 pola z czasem 1'42.876, o ponad 3 sekundy słabszym od Barriera, zdobywcy pole position. Wyścig nie przyniósł wielkiej niespodzianki, Walkowiak przyjechał na metę na 24. pozycji.
Wyniki Assen 2011 Superstock 1000:
1. Davide Giugliano (Althea Racing) Ducati 1098R 21'40.213
2. Danilo Petrucci (Barni Racing Team) Ducati 1098R 21'40.425
3. Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia Superstock) BMW S1000 RR 21'45.559
4. Lorenzo Baroni (Althea Racing) Ducati 1098R 21'49.188
5. Bryan Staring (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 21'50.718
6. Andrea Antonelli (Team Lorini) Honda CBR1000RR 21'50.781
7. Eddi La Marra (Team Lorini) Honda CBR1000RR 21'50.804
8. Roy Ten Napel (Domburg Racing) Honda CBR1000RR 21'51.665
9. Lorenzo Zanetti (BMW Motorrad Italia Superstock) BMW S1000 RR 21'51.732
10. Niccolò Canepa (Goeleven) Kawasaki ZX-10R 21'54.485
11. Sheridan Morais (Lorenzini by Leoni) Kawasaki ZX-10R 21'54.812
12. Jeremy Guarnoni (MRS Yamaha Racing France) Yamaha YZF R1 21'54.842
13. Luca Verdini (Ten Kate Junior Team) Honda CBR1000RR 22'01.544
14. Marco Bussolotti (Pedercini Team) Kawasaki ZX-10R 22'01.595
15. Lorenzo Savadori (Lorenzini by Leoni) Kawasaki ZX-10R 22'01.849
16. Fabio Massei (Team Piellemoto) BMW S1000 RR 22'01.912
17. Markus Reiterberger (Garnier Alpha Racing Team) BMW S1000 RR 22'02.203
18. Nico Vivarelli (Goeleven) Kawasaki ZX-10R 22'11.211
19. Matthieu Lussiana (Team ASPI) BMW S1000 RR 22'17.984
20. Beau Beaton (Garnier Racing Team) BMW S1000 RR 22'22.826
21. Daniele Beretta (Lorini Team) Honda CBR1000RR 22'22.929
22. Alen Gyorfi (Adrenalin H-Moto Team) Honda CBR1000RR 22'23.454
23. Tomas Svitok (SK Energy Team) Ducati 1098R 22'23.531
24. Marcin Walkowiak (Bogdanka PTR Honda) Honda CBR1000RR 22'30.769
25. Randy Pagaud (Garnier Racing Team) BMW S1000 RR 22'35.823
26. Thomas Caiani (BWG Racing Kawasaki) Kawasaki ZX-10R 23'04.969
RT. Leandro Denis Mercado (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 3'29.745
RT. Andrea Boscoscuro (Lazio MotorSport) Ducati 1098R 1'39.050
Superbike Wyścig 1
Zmagania w pierwszym wyścigu najszybszej klasy nieoczekiwanie zdominował Jonathan Rea. Brytyjczyk, który wcale nie zaliczył super udanego startu szybko i agresywnie przebijał się do czołówki stawki, aby na trzecim okrążeniu odebrać prowadzenie Carlosowi Checa i w sposób nie dający rywalom złudzeń dowieść je do mety. Co prawda na pierwsze miejsce próbował przebić się jeszcze Biaggi, który w tak zwanym międzyczasie wyprzedził Hiszpana, ale na szczęście garażowy bokser z Włoch musiał zadowolić się drugim miejscem. Wielka szkoda, że z wyścigu szybko odpadł Smrz, bowiem Czech startował z drugiego pola startowego i wiele wskazywało na to, że Kuba będzie w stanie stanąć na pudle. Co gorsza. Smrz zabrał z toru swojego kolegę z zespołu, Sylvaina Guintoli. Wyścig obfitował zresztą w wiele upadków. Rywalizacji nie ukończyło siedmiu zawodników, chociażby takich jak Smrz, Haga czy też Vermulen.
Wyniki Assen 2011 Wyścig 1
1. Jonathan Rea (Castrol Honda) Honda CBR1000RR 35'46.486
2. Max Biaggi (Aprilia Alitalia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 35'47.225
3. Carlos Checa (Althea Racing) Ducati 1098R 35'50.058
4. Marco Melandri (Yamaha World Superbike Team) Yamaha YZF R1 35'55.994
5. Michel Fabrizio (Team Suzuki Alstare) Suzuki GSX-R1000 35'56.378
6. Troy Corser (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 35'57.606
7. Eugene Laverty (Yamaha World Superbike Team) Yamaha YZF R1 36'01.721
8. Ruben Xaus (Castrol Honda) Honda CBR1000RR 36'16.567
9. Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia SBK Team) BMW S1000 RR 36'18.557
10. Mark Aitchison (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 36'21.486
11. Joan Lascorz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 36'29.773
12. Leon Haslam (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 36'31.775
13. Barry Veneman (BMW Motorrad Italia SBK Team) BMW S1000 RR 36'31.784
14. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team Superbike) Kawasaki ZX-10R 36'37.250
RT. Jakub Smrz (Team Effenbert-Liberty Racing) Ducati 1098R 29'26.185
RT. Sylvain Guintoli (Team Effenbert-Liberty Racing) Ducati 1098R 29'26.621
RT. Leon Camier (Aprilia Alitalia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 28'48.258
RT. Maxime Berger (Supersonic Racing Team) Ducati 1098R 16'56.882
RT. Chris Vermeulen (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 13'28.961
RT. Noriyuki Haga (PATA Racing Team Aprilia) Aprilia RSV4 Factory 10'50.393
RT. Roberto Rolfo (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 5'04.247
Supersport
Wyścig Supersportów rozpoczął się zgodnie z przewidywaniami, czyli od prowadzania Luci Scassy, za którym jak cień podążał jego kolega z zespołu Chaz Davies. Jedynym zawodnikiem, który był w stanie utrzymać tempo jeźdźców Yamahy, był Sam Lowes na Hondzie. Co więcej Brytyjczyk uporał się ze Scassą i na zakręcie nr 4 próbował zabrać się za będącego na prowadzeniu Daviesa. Niestety bardzo optymistyczna próba wyjścia z wirażu dała w efekcie atomowego highsida, który nie tylko powalił Brytyjczyka na poboczu, ale też zaowocował czerwoną flagą.
We wznowionym wyścigu sytuacja wyglądała nieco klarowniej, do momentu kiedy nie doszło do groźnie wyglądającej kolizji Lundha i Jermana, co zaowocowało drugą w tym wyścigu czerwoną flagą. Lowes, Lundth i Jerman nie wrócili już na tor, za to od pierwszego okrążenia drugiego wznowienia na prowadzeniu pozostawał Davies. W tzw. międzyczasie z toru wypadali kolejni jego rywale, w tym sam Scassa, co sprawiło że na mecie Brytyjczyk miał sporą przewagę nad kolejnym zawodnikiem.
Na całym zamieszaniu wywołanym wypadkami skorzystał Paweł Szkopek. Polak po fatalnym starcie zamykał tyły i gdyby wyścig nie był przerywany, szansa na punkty byłaby iluzoryczna. Tymczasem jedenastu zawodników nie dojechało do mety, co w sposób wyraźny wypaczyło obraz widowiska. Tym razem na korzyść Polaka. Ostatecznie Szkopek dojechał do mety na 13. pozycji i przywiózł pierwsze punkty w tym sezonie. Ellison zakończył występ na 7. miejscu, co w porównaniu z 12. polem startowym jest dobrym wynikiem. Po cichu liczyliśmy jednak na podium.
W klasyfikacji generalnej wciąż prowadzi z Luca Scassa z 50 punktami przed Parkesem (47 pkt) i Daviesem (45 pkt).
Wyniki Assen 2011 Supersport:
1. Chaz Davies (Yamaha ParkinGO Team) Yamaha YZF R6 26'37.029
2. Fabien Foret (Hannspree Ten Kate Honda) Honda CBR600RR 26'44.265
3. Broc Parkes (Kawasaki Motocard.com) Kawasaki ZX-6R 26'45.113
4. Robbin Harms (Harms Benjan Racing Team) Honda CBR600RR 26'45.220
5. David Salom (Kawasaki Motocard.com) Kawasaki ZX-6R 26'46.151
6. Massimo Roccoli (Lorenzini by Leoni) Kawasaki ZX-6R 26'46.251
7. James Ellison (Bogdanka PTR Honda) Honda CBR600RR 26'51.645
8. Roberto Tamburini (Bike Service R.T.) Yamaha YZF R6 26'51.687
9. Miguel Praia (Parkalgar Honda) Honda CBR600RR 27'09.652
10. Vladimir Ivanov (Step Racing Team) Honda CBR600RR 27'17.697
11. Balazs Nemeth (Team Hungary Toth) Honda CBR600RR 27'17.756
12. Imre Toth (Team Hungary Toth) Honda CBR600RR 27'18.468
13. Pawel Szkopek (Bogdanka PTR Honda) Honda CBR600RR 27'31.068
14. Bastien Chesaux (MACH Racing) Honda CBR600RR 27'33.778
15. Danilo Dell'Omo (Suriano Racing Team) Triumph Daytona 675 27'34.374
16. Robert Andrei Muresan (PTR Romania Honda) Honda CBR600RR 27'40.922
17. Gino Rea (Step Racing Team) Honda CBR600RR 27'51.775
18. Yves Polzer (Team MRC Austria) Yamaha YZF R6 27'52.060
19. Mitchell Pirotta (KUJA Racing Team) Honda CBR600RR 28'01.899
RT. Kervin Bos (VD Heyden Motors Racing Team) Yamaha YZF R6 24'28.398
RT. Vittorio Iannuzzo (Lorenzini by Leoni) Kawasaki ZX-6R 18'30.602
RT. Jos Van der AA (Vice Versa-AAracing) Yamaha YZF R6 19'00.825
RT. Florian Marino (Hannspree Ten Kate Honda) Honda CBR600RR 14'41.113
RT. Luca Scassa (Yamaha ParkinGO Team) Yamaha YZF R6 11'41.601
RT. Luca Marconi (Bike Service R.T.) Yamaha YZF R6 12'10.804
RT. Ronan Quarmby (Suriano Racing Team) Triumph Daytona 675 7'09.635
RT. Ondrej Jezek (SMS Racing) Honda CBR600RR 1'47.981
NS. Sam Lowes (Parkalgar Honda) Honda CBR600RR 1'39.019
NS. Alexander Lundh (Cresto Guide Racing Team) Honda CBR600RR
NS. Marko Jerman (MD Team Jerman) Triumph Daytona 675
Superbike Wyścig 2
Drugi wyścig tego dnia w klasie Superbike to dominacja Checi. Co prawda do drugiego okrążenia prowadził Haga, ale Hiszpan szybko wyszedł na prowadzenie i zajął się odpieraniem ataków Maxa Biaggiego. Włochowi udało się pod koniec wyścigu wyjść chwilowo na prowadzenie, ale Checa wrócił na pierwsze miejsce dwa kółka przed końcem wyścigu i dowiózł tą pozycję do mety. Za prowadzącą dwójką nadążyć był w stanie jedynie Rea i Melandrii, który jednak wyleciał z toru na piątym kółku. Reszta stawki rozciągnęła się znacząco. Poza Melandrim upadek zaliczył także Corser, obaj zawodnicy wyszli z nich na szczęście bez szwanku.
W klasyfikacji generalnej na prowadzeniu umocnił się Checa (132 pkt), który ma już 43 punkty przewagi nad Biaggim (89 pkt). Melandri mimo upadku w drugim wyścigu pozostaje na trzeciej pozycji w tabeli z 85 punktami.
Wyniki Assen 2011 Wyścig 2
1. Carlos Checa (Althea Racing) Ducati 1098R 35'38.693
2. Max Biaggi (Aprilia Alitalia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 35'39.217
3. Jonathan Rea (Castrol Honda) Honda CBR1000RR 35'42.277
4. Leon Camier (Aprilia Alitalia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 35'44.606
5. Leon Haslam (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 35'55.609
6. Eugene Laverty (Yamaha World Superbike Team) Yamaha YZF R1 35'56.068
7. Michel Fabrizio (Team Suzuki Alstare) Suzuki GSX-R1000 35'56.433
8. Noriyuki Haga (PATA Racing Team Aprilia) Aprilia RSV4 Factory 35'57.022
9. Jakub Smrz (Team Effenbert-Liberty Racing) Ducati 1098R 35'57.071
10. Sylvain Guintoli (Team Effenbert-Liberty Racing) Ducati 1098R 35'57.097
11. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team Superbike) Kawasaki ZX-10R 36'04.977
12. Joan Lascorz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 36'05.746
13. Maxime Berger (Supersonic Racing Team) Ducati 1098R 36'17.307
14. Ruben Xaus (Castrol Honda) Honda CBR1000RR 36'19.517
15. Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia SBK Team) BMW S1000 RR 36'19.646
16. Roberto Rolfo (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 36'19.675
17. Barry Veneman (BMW Motorrad Italia SBK Team) BMW S1000 RR 36'24.116
18. Mark Aitchison (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 36'45.657
RT. Marco Melandri (Yamaha World Superbike Team) Yamaha YZF R1 25'56.759
RT. Troy Corser (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 11'29.069
Za całkowitą porażkę uznać należy relacjonowanie imprezy przez polski Eurosport. W czasie gdy nasi zawodnicy walczyli w Mistrzostwach Świata, stacja wolała pokazywać takie atrakcje jak wyścigi samochodowe w Hiszpanii, albo lokalne pojeżdżawki kolarskie w Ardenach, gdzie na listach startowych żadnej z tych imprez nie było Polaków. Brawo! Oby przy kolejnych runach czynniki decyzyjne najbardziej rozpoznawalnej w Polsce stacji sportowej uniknęły podobnej wtopy.
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeprzecież Eurosport (zgodnie z nazwą) nie jest polski, ma tylko polski dzwięk. Chyba nie w Warszawie się decyduje co ma oglądać cała europa. No i skąd mieli wiedzieć, że akurat teraz upadnie tylu ...
OdpowiedzNa Eurosport 2 transmitowali STK 1000 i Supersport.
Odpowiedzogladalem w internecie British Eurosport 2. Pelna relacja i duzo swietnych materialow w przerwach planowanych i nieplanowanych.
Odpowiedzhaha....typowe polskie kibicowanie.....czyli póki wygrywają to ich lubimy.....
OdpowiedzKtóryś z polaków wygrał? chyba o czymś nie wiem
OdpowiedzUwierz mi chciałbym, żeby było inaczej..., ale to są fakty! Pozdr. Forza Ducati!
OdpowiedzOdpowiedź na pytanie dlaczego Eurosport nie pokazuje w całej krasie "naszych", nasuwa się sama: -Walkowiak - 50,556 s. straty ( a nie 22, jak napisaliście...) -Szkopek- 54,021 i tylko dlatego te ...
OdpowiedzW moim odczuciu, tzw. "talent spod strzechy" nigdy nie wyjdzie spod tej przysłowiowej strzechy nawet jeśli ma talent na miarę gwiazd MotoGP czy WSBK z prostej przyczyny- polskie realia finansowe. Wiekszośc osob ktore ma to szczęście ścigac sie, ma tez szczescie miec całkiem inne zaplecze finansowe od przecietnego "moturzysty". Nie kwestionuje talentu polskich kierowcow- ale mamy mocno zawężone grono poszukiwań tych na naprawde wysokim ŚWIATOWYM poziomie.Pozdro i forza Ducati! :) czy jakoś tak to było:)
Odpowiedz