WFM "Osa"
Cofnijmy się trochę w czasie. Są lata 50-te XX wieku. Do seryjnej produkcji trafia pierwsza Polska wersja skutera WFM „Osa M-50”. Polacy postanowili wtedy dorównać innym krajom europejskim, które miały już doświadczenie w tworzeniu skuterów.
Pierwsze wynalazki Niemców, Francuzów czy innych krajów pojawiły się na rynku (choć jeszcze w niewielu egzemplarzach) tuż przed II Wojną Światową. Do Polski myśl o tworzeniu ciekawych, małych motocykli o niedużej pojemności trafiła dopiero w latach 50-tych, tuż po odbudowie Polski po zniszczeniach wojennych. Tworzeniem pierwszych prototypów zajęła się Warszawska Fabryka Motocykli (stąd skrócona nazwa WFM). Skutery były wtedy bardzo ciekawą i futurystyczną rzeczą, zwłaszcza dla osób, które nie widziały nigdy wcześniej takich motocykli. Charakterystyczna podłoga przechodząca w przednią osłonę, obudowany silnik, małe koła... To robiło wrażenie. W latach 1959-1965 Warszawa wyprodukowała około 25 tysięcy sztuk „Osy” co jest wynikiem imponującym jak na tamte lata i dziwne przekonania ludzi co do skuterów.
Nic dziwnego, że Polacy byli bardziej zacofani w stosunku do innych krajów europejskich, w których moda na skutery była bardzo żywa. Nie mogliśmy porównać naszego kraju np. do Włoch, gdzie układ uliczek, zabudowania itp... wiążą się z romantycznymi scenami „Romea i Julii”, skutery tworzyły piękny dodatek. Natomiast w Polsce, gdzie jeszcze przez kilkanaście lat po wojnie dominowała szarość, skutery po prostu nie odegrały swojej roli. Ludzie mieli mało pieniędzy, mieli o wiele więcej zmartwień na głowie w przeciwieństwie do południowców, którzy mało ucierpieli podczas II Wojny Światowej.
Zadziwiające jest to, że z biegiem czasu moda na ówczesne skutery powraca. Kiedyś ludzie nie lubowali się w tego typu skuterach, dzisiaj natomiast tacy światowi producenci jak Vespa wracają swoim designem kilkadziesiąt lat wstecz i przypominają o tradycji tworzenia skuterów.
Dane techniczne:
Długość: 1880 mm
Szerokość: 610 mm
Wysokość: 970 mm
Wysokość siedziska: 740 mm
Waga: 125 kg (dopuszczalne obciążenie: 180 kg)
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Zużycie paliwa: 3,2 l/100 km (przy 50 km/h)
Silnik: jednocylindrowy, dwusuwowy
Pojemność skokowa: 148 cm3
Moc: wynosi 6,5 KM (przy 48000 obr/min)
Zbiornik paliwa: 7,5 litra
Ilość biegów: 3
Amortyzatory: hydrauliczne (przednie i tylne) wraz ze sprężynami śrubowymi
Ogumienie: 3,25x14"
Komentarze 11
Poka¿ wszystkie komentarzeW VI.1966 r. mia³am 17 lat, tak mia³am bo jestem kobiet± i otrzyma³am prawojazdy na motor. W wakacje Ojciec kupi³ mi na moj± pro¶bê ukochan± OSÊ. Pamiêtam co¶ podpisywa³ w zwi±zku z ...
OdpowiedzCo¶ jest w Osie, co¶ takiego wci±gaj±cego. ¦wietnie siê prowadzi , ale gorzej hamuje. Zastanawiaj±ce jest sk±d w Pani tyle niechêci do m³odych?? - Czy to przypadkiem nie ¿al czego¶ straconego, czego¶ co minê³o?? Wydaje siê, ¿e czas zamazuje wspomnienia, ¿e drogi, które kiedy¶ wydawa³y siê mam krête dzi¶, po wielu latach s± proste jak z procy strzeli³. Tak te¿ dawniej niezbyt dobre stosunki z innymi lud¼mi, wydaj± siê obecnie idealne. Zapominamy z³e s³owa, wybaczamy z³e uczynki, jednym s³owem idealizujemy stare dobre czasy. W±tpliwym jest cel ograniczenia posiadania prawa jazdy dla m³odzie¿y m³odszej ni¿ 25 lat. M³odzieniec, któremu nie pozwala siê je¼dziæ motocyklem bêdzie zwiêksza³ zakres niehomologowanych przeróbek w dostêpnym dla siebie poje¼dzie, czyli motorowerze i skuterze. W ten sposób ów m³odzieniec z³amie prawo i wkroczy na drogê wystêpku. – Czy taki jest cel Pani wypowiedzi?? – zemsta na m³odzieñcu za jazdê motocyklem/motorowerem?? Poza tym dziadki nie je¿d¿± motocyklami (… no z ma³ymi wyj±tkami).
OdpowiedzWitam!!! Czy posiadasz jeszcze t± Oske??? I ewentualnie czy jest na sprzeda¿??? Je¿eli tak to prosze o kontakt mój emeil: luzaczek84@tlen.pl
OdpowiedzSzkoda ¿e piszczo³a na foto nie jest bardziej oryginalna!!! Co¶ mi tu nie pasuje!!! Ta kierownica chyba z jakiego¶ motoru i te kierunkowskazy :(
OdpowiedzJeszcze raz. Jak na tamte lata... bior±c pod uwagê panuj±cy system i bariery na ka¿dym etapie od projektowania po wykonanie, in¿ynierom z wfm uda³o siê sporo ciekawostek "przemyciæ". Sama budowa ...
OdpowiedzWitam. Mam 150 z 62r. Ta na zdjêciu to 175 bez blaszanych os³on na cylinder a wiêc bez prawid³owego ch³odzenia silnika. Ale .. najwa¿niejsze, ¿e ludzie o nich pamiêtaj±. S± bardzo charakterystyczne...
OdpowiedzChyba jaki¶ b³ad w opisie: "Moc: wynosi 6,5 KM (przy 48000 obr/min) " 48 tys rpm to chyba z silnikem odrzutowym :D
OdpowiedzWITAM . WBREW TEMU CO PAN PISZE O ZACOFANIU NASZEJ MOTORYZACJI AKURAT SKUTER OSA NAWET MODEL M 50 BYL POJAZDEM DOSC NOWOCZESNYM JAK NA KONIEC LAT 50. BIORAC POD UWAGE ZE W SKUTER TEN WKLEJIONO ...
Odpowiedz