Vectrix jako radiowóz?
Nawet nowojorska policja chce być przyjazna środowisku
Dla nikogo, kto interesuje się kondycją naszego środowiska naturalnego nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że USA to największy truciciel środowiska naturalnego na tej planecie. Amerykanie, to zaledwie 4% światowej populacji, ale nie przeszkadza im to generować ponad 30% światowej produkcji gazów cieplarnianych. Nie bez przyczyny nie chcieli podpisać protokołu z Kyoto, choć rosnąca fala krytyki chyba zaczyna dawać pierwsze rezultaty...
Nowojorska policja rozpoczyna już w styczniu tego roku testy skuterów Vectrix, jako środka transportu zdecydowanie bardziej przyjaznego środowisku, niż tradycyjny, paliwożerny amerykański radiowóz. Nowojorscy gliniarze już w tej chwili używają garstki pojazdów, które na siłę można by opisać, jako przyjazne środowisku (radiowozy hybrydowe oraz napędzane bio-paliwami). Teraz przyszła kolej na pozostawienie w garażach maszyn Harley-Davidson i przesiadkę na Vectrixy.
Ta zmiana nie powinna być problematyczna, jako że Departament Policji Miasta Nowy York ma w tej chwili na stanie 329 skuterów Piaggio o podobnych do Vectrixa gabarytach, oraz 104 mniejsze Yamahay. Pojazdy te wykorzystywane są głównie do patrolowania parków, ochrony demonstracji, kierowania ruchem oraz innych misji, gdzie szybkość nie ma kluczowego znaczenia dla powodzenia operacji. Policjanci zresztą zawsze stawiają na skuteczność, jaką musi się wykazywać stosowany przez nich sprzęt. Dlatego jest jasne, iż elektryczne pojazdy nie w każdym przypadku zastąpią te napędzane benzyną tak długo, jak długo ustępowały im będą prędkością oraz zasięgiem. Niemniej jednak do wielu zadań 100 km zasięgu Vectrixa i jego prędkość oscylująca około 100 km/h w zupełności wystarczają. Sprawę ułatwia możliwość szybkiego ładowania baterii ze standardowego gniazdka elektrycznego.
To pierwszy test tego typu na dużą skalę. Plotki głoszą o następnych miastach zainteresowanych tym pomysłem. Jest to tym bardziej logiczne, iż w intensywnej policyjnej eksploatacji oszczędności na paliwie bardzo szybko rekompensują wyższą cenę Vectrixa w stosunku do innych skuterów.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeTak naprawdę to jest to tylko przysłonięcie problemu, bo przecież jakoś ten prąd musi zostać wyprodukowany. A to biorąc pod uwagę straty przesyłowe czy źródło jego otrzymywania może okazać się ...
OdpowiedzPrzykro mi, ale z pewnością nie masz racji. Wyprodukowanie takiej samej ilości energii elektrycznej (w elektronii jądrowej), która odpowiada np. zasilanemu paliwem silnikowi jest o wiele bardziej ekologiczne. Co do tego nie ma dyskusji. Poza tym energię elektryczną można uzyskiwać z innych źródeł np. wiatru lub wody, a ostatnio również np. z ruchu ludzi. Lubię silniki spalinowe jak cholera, ale przyszłością jest energia elektryczna, bądź ogniwa wodorowe.
OdpowiedzNiestety elektrownie jadrowe sa bojkotowane. Poza tym pozostaje problem odpadow radioaktywnych. Generalnie popieram energetyke jadrowa z tych wzgledow iz alternatywy typu wiatr czy slonce przy dzisiejszej technologii nie sprawdzaja sie najlepiej. Elektrownie wiatrowe funkcjonuja dobrze tylko w bardzo scisle okreslonych warunkach - jest kilka takich umieszczonych pare km od brzegu morskiego np w Danii.
OdpowiedzOdpady z elektrowni węglowych zawierają także odpady radioaktywne. Może w niewielkich stężeniach, ale jak to pomnoży się przez tyiace ton popiołów to wychodzi, że więcej odpadów radioaktywnych/MW produkuja elektrownie węglowe. POLECAM jahttp:// www.bryk.pl/teksty/liceum/fizyka/oddzia%C5%82ywania_w_przyrodzie/13611-wp%C5%82yw_elektrowni_w%C4%99glowych_na_radioaktywne_ska%C5%BCenie_%C5%9Brodowiska.html
OdpowiedzFaktycznie masz rację, problemem są odpady radioaktywne, ale na razie nie ma chyba lepszej alternatywy. Faktycznie elektrownie wiatrowe i wodne nie są w stanie zapewnić potrzenej ilości energii.
Odpowiedz