Tunele na S1. S± ju¿ na finiszu budowy. Kiedy pojedziemy now± tras±?
Budowa tuneli na trasie S1 między Przybędzą a Milówką postępuje i jest na zaawansowanym etapie. Obecnie realizowane są ostatnie prace nad konstrukcją tuneli w masywach Barania i Białożyński Groń.
W październiku planowane jest zakończenie betonowania ostatniego segmentu sklepienia tunelu prowadzącego w kierunku Żywca. To ważny etap budowy, kończący realizację obudowy zasadniczej w obu tunelach tej części trasy.
Tunel przebiegający przez masyw Barania, o długości 830 metrów, jest niemalże gotowy - jego zasadnicza konstrukcja została ukończona już w maju tego roku, a w sierpniu zakończono prace nad betonową nawierzchnią. Obecnie prowadzone są prace związane z montażem systemów bezpieczeństwa oraz monitoringu ruchu. Południowy portal tunelu zbliża się do ukończenia, natomiast prace nad północnym portalem są w połowie realizacji.
Drugi tunel, przechodzący przez masyw Białożyński Groń i mający długość około 1000 metrów, również zbliża się do finalizacji. W nawie prowadzącej w kierunku Żywca do ukończenia pozostały jeszcze cztery segmenty obudowy, podczas gdy nawa w stronę Zwardonia została zakończona we wrześniu. Układanie nawierzchni w tym tunelu planowane jest na koniec roku, a w tunelu w kierunku Żywca powinno się zakończyć na początku 2024 roku.
Budowa tuneli wymagała ogromnych ilości materiałów. Zużyto około 70 tysięcy metrów sześciennych betonu, 7,7 tysiąca ton stali zbrojeniowej oraz ponad 100 tysięcy metrów kwadratowych materiału hydroizolacyjnego. Całkowity urobek pochodzący z drążenia tuneli przekroczył 650 tysięcy ton, a na obudowy tuneli zużyto łącznie 12,2 tysiąca ton stali oraz 190 tysięcy metrów sześciennych betonu.
Na 8,5-kilometrowym odcinku drogi S1, między Przybędzą a Milówką, ukończono już 87% prac. Roboty mostowe są niemal zakończone, osiągając 98% zaawansowania. Większość ekranów akustycznych została zamontowana, a inne prace branżowe, w tym przebudowa instalacji energetycznych, są bliskie finalizacji.
Zakończenie budowy tego odcinka drogi S1 będzie miało znaczący wpływ na region. Trasa poprawi dostępność komunikacyjną, zwiększając płynność ruchu między miejscowościami oraz wspierając lokalny sektor turystyczny poprzez łatwiejszy dostęp do atrakcji. Co więcej, nowa infrastruktura zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa podróży.
Droga ekspresowa S1, będąca częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej, połączy Pyrzowice z granicą słowacką w Zwardoniu na odcinku 133 kilometrów. To przedsięwzięcie wzmocni przepływ towarów i pasażerów w południowej Polsce, przyczyniając się do usprawnienia transportu międzynarodowego. Prace na odcinku Przybędza - Milówka powinny zakończyć się pod koniec 2025 roku, co będzie istotnym krokiem w realizacji tej kluczowej inwestycji.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze