Tłoki Meteor: kosmiczna technologia na co dzień
Gdzie znajduje się serce motocykla? Większość z nas wskazałaby silnik, ale przecież nie chodzi o aluminiowy blok, tylko o jego wnętrze. Tak jak w kosmologii za początek wszystkiego uznajemy Wielki Wybuch, tak w motocyklach znacznie skromniejszy wybuch oznacza siłę, która finalnie sprawia, że rozpoczyna się ruch kół. Ale żeby do tego mogło dojść, coś musi tę moc wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej okiełznać i ukierunkować. To dlatego w cylindrach potrzebne są tłoki.
Przygoda rozpoczyna się, gdy podejmują pracę. Skoro już nawiązaliśmy do zjawisk natury kosmicznej, przyjrzyjmy się tłokom na przykładzie marki Meteor. Ale najpierw przypomnijmy sobie podstawy.
Silniki motocyklowe działają w taki sam sposób jak silniki samochodowe. Składają się z tłoków, bloku cylindrów i głowicy, w której znajduje się mechanizm rozrządu. Tłoki poruszają się w górę i w dół w bloku cylindra, napędzane eksplozjami mieszanki paliwowo-powietrznej zapalonej przez iskrę ze świecy zapłonowej.
Od jednego do sześciu
Silniki motocyklowe mogą mieć od jednego do sześciu cylindrów. Przez wiele lat konstruktorzy motocykli w Ameryce, Europie i Japonii wybierali silniki w układzie V-twin. Nazwa V-twin pochodzi oczywiście od tego, że dwa cylindry tworzą kształt litery V, co najłatwiej zaobserwować w którymś z klasyków ze stajni Harleya-Davidsona albo Indiana. Swoją drogą kąt 45 stopni w układzie V-twin Harleya-Davidsona nie jest dany raz na zawsze. Inni producenci zmieniają rozstaw, aby zmniejszyć wibracje.
V-twin to tylko jeden ze sposobów umieszczenia dwóch cylindrów. Jeżeli cylindry są ustawione w taki sposób, że tłoki znajdują się naprzeciwko siebie, mamy do czynienia z konstrukcją typu opposed-twin. W silnikach z bliźniakami równoległymi tłoki są umieszczone obok siebie w pozycji pionowej. Obecnie najpopularniejszą konstrukcją jest silnik czterocylindrowy, który pracuje płynniej i z większą liczbą obrotów na minutę, niż porównywalny silnik dwucylindrowy. Cztery cylindry mogą być ustawione w rzędzie lub w kształcie litery V - po dwa z każdej strony.
Kosmiczna technologia na co dzień
Tłoki Meteor - 70 lat historii w służbie techniki.
SPRAWDŹ OFERTĘ TŁOKÓW METEOR »Cylindry i tłoki to jeden układ
Wysoka precyzja wykonania dotyczy obu elementów. Marka Meteor oferuje pełne spektrum tłoków. Meteor Piston jest włoskim przedsiębiorstwem z siedemdziesięcioletnią historią. Początkowo w ofercie firmy dostępne były tłoki do pojazdów z silnikami dwusuwowymi. Aktualna oferta jest znacznie szersza i obejmuje odlewane i kute tłoki do dwusuwów, odlewane i kute do czterosuwów, tłoki niestandardowe, zestawy cylindrów, pierścienie tłokowe oraz sworznie tłokowe.
Tłoki Meteor dla dwusuwów wykonywane metodą odlewania powstają ze stopu aluminium o 18-procentowej zawartości krzemu. Zastosowanie tego pierwiastka spełnia bardzo ważną rolę. Krzem redukuje do minimum rozszerzalność tłoka przy wysokich temperaturach zapewniając bezawaryjne działanie nawet w mocno obciążonym układzie. Odlewy tłoków są dodatkowo poddawane wygrzewaniu w wysokich temperaturach.
Nowoczesne technologie są koniecznością
Od 1952 roku, kiedy powstała marka Meteor, wiele się zmieniło. Wysoki poziom obróbki jest niezbędny, aby podołać wyzwaniom, jakie stawiamy silnikowym jednośladom, szczególnie w sporcie. W Meteorze oznacza to ciągłą inwestycję w nowe maszyny w celu uzyskania najlepszych tolerancji i właściwości wykończeniowych produktu końcowego. Jako ciekawostkę warto dodać, że Meteor posiada odlewnię z sześcioma piecami elektrycznymi, których wydajność umożliwia przetworzenie 1800 kg metalu dziennie.
Podobnie jak u konkurencji, uwaga inżynierów i technologów marki Meteor jest skupiona na zmniejszeniu tarcia oraz przedłużenia żywotności tłoka, czyli dwóch kluczowych sprawach dotyczących tego elementu układu. W tym celu Meteor pokrywa płaszcz tłoka warstwą disiarczku molibdenu (MoS2), co zwiększa jego wytrzymałość. W przypadku czterosuwów tłoki są również wygrzewane, natomiast poza warstwą molibdenu napylany jest również grafit, który zmniejsza tarcie.
Anodyzowanie tłoków
W celu utwardzenia tłoki oraz sworznie tłokowe Meteor poddawane są procesowi anodyzowania. To proces powiększania naturalnej warstewki tlenkowej wytworzonej na powierzchni metalu w kontakcie z tlenem. Warstewka tlenkowa jest powiększana za pomocą prądu elektrycznego, co zwiększa trwałość powierzchni. Tłoki dla silników czterosuwowych mają nieco mniejszą, 13-procentową zawartość krzemu.
W szerokiej ofercie Meteor Piston jedne z najwyżej cenionych są tłoki silnikowe do cylindrów nikasilowych. Nikasil to cienka powłoka wewnętrznej części cylindra, zdecydowanie lepsza od żeliwnej tulei. W dosłownym tłumaczeniu z angielskiego nikasil to skrót od nickel silicone carbide, czyli połączenia niklu i węglika krzemu. Ta bardzo twarda powłoka ceramiczna zawierająca metal jest nakładana w procesie galwanizacji. Nikasil jest od 3 do 10 razy mocniejszy od innych powłok. Poza tym jest ekstremalnie odporny na wysokie temperatury oraz ciśnienie przekraczające 17 atmosfer. Tłoki Meteor do cylindrów nikasilowych to ceniona lina do zestawów sportowych Malossi, Polini, Pinasco i Top Performances.
Tłoki i… pierścienie
W zasadzie zaledwie dotknęliśmy tematu technologii Meteor stosowanych w produkcji tłoków, a przecież zupełnie pominęliśmy wątek pierścieni tłokowych. Wszyscy wiemy, że w naszych motocyklach w bloku cylindrów znajduje się tłok. To właśnie tłok porusza się i wytwarza moc podczas spalania paliwa, natomiast nie styka się ze ścianą cylindra wewnątrz silnika, ponieważ zwiększyłoby to tarcie metalu o metal i doprowadziło do uszkodzenia silnika niezależnie od ilości smarowania. Aby rozwiązać ten problem stosuje się pierścienie tłokowe, które wypełniają lukę między tłokiem a ścianą cylindra. Pierścienie tłokowe Meteor pochodzą od japońskiego producenta, lub włoskiej firmy Caber. Ale to już temat na kolejny artykuł.
Jeśli chcielibyście w międzyczasie dowiedzieć się więcej, warto przejrzeć ofertę marki Meteor, która prezentuje również niektóre ze swoich rozwiązań technologicznych oraz, oczywiście, katalog produktów. Firma posiada sieć dystrybucji swoich produktów w 60 krajach na całym świecie. Generalnym dystrybutorem marki Meteor w Polsce jest MOTOR-LAND.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeJak tłoki to tylko firmy Namura, jakość i wytrzymałość w każdej maszynie.
OdpowiedzWłosi, wszędzie oni.,a mówią że tylko buty i pizza..;)
Odpowiedz