Testy MotoGP w Jerez - sensacji nie było
Obrońca mistrzowskiego tytułu, Australijczyk Casey Stoner (Repsol Honda), z najlepszym czasem ukończył w hiszpańskim Jerez de la Frontera ostatnie testy przed startem sezonu motocyklowych MŚ MotoGP.
26-latek, który najlepsze wyniki uzyskiwał także podczas dwóch wcześniejszych sesji testowych na torze Sepang w Malezji, także w Hiszpanii nie pozostawił rywalom najmniejszych złudzeń. Co prawda w sobotę Australijczyk przejechał tylko trzy okrążenia z powodu intensywnych opadów deszczu, jednak oba pozostałe dni testowe w Jerez kończył z najlepszym rezultatem w stawce.
W niedzielę, podopieczny ekipy Repsol Honda popisywał się nie tylko świetnymi czasami okrążeń, ale także imponującym tempem wyścigowym na długim dystansie, ostatecznie o jedną dziesiątą sekundy wyprzedzając Hiszpana Jorge Lorenzo oraz o trzy dziesiąte, dosiadającego siostrzanej Hondy RC213V, kolegę zespołowego, Daniego Pedrosę.
„Jesteśmy zadowoleni z czasów okrążeń i postępów, jakich dokonaliśmy w Jerez – powiedział Stoner. - Przejechałem sporo kółek, także na długim dystansie, aby sprawdzić zużycie paliwa i jestem usatysfakcjonowany. Teraz możemy rozpocząć ściganie, co jest tym, co lubimy najbardziej.”
Dwaj zawodnicy korzystający z identycznego modelu w specyfikacji prywatnej, Hiszpan Alvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini – czwarty czas na mokrym torze drugiego dnia) oraz debiutujący w MotoGP, aktualny MŚ Moto2, Niemiec Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), uzupełnili pierwszą dziesiątkę w stawce 21 motocyklistów, kończąc testy ze stratą nieco ponad sekundy do Stonera.
Choć był to jego pierwszy oficjalny test MotoGP i kontakt z nowym motocyklem korzystającym z oficjalnych opon Bridgestone i tarcz hamulcowych z włókna węglowego, Włoch Michele Pirro, ukończył jazdy z 19 wynikiem. Drugi, obok Bautisty, zawodnik zespołu San Carlo Honda Gresini, zadebiutował w królewskiej klasie dosiadając maszyny w specyfikacji CRT: wykorzystującej prototypowe podwozie brytyjskiej firmy FTR oraz silnik doskonale znany z drogowego modelu Honda CBR1000RR Fireblade.
W dobrych nastrojach Jerez opuścili też zawodnicy Yamahy. Lorenzo deptał po piętach Stonerowi przez wszystkie trzy dni, ostatecznie kończąc testy z niewielką stratą do Australijczyka. Jak sam stwierdził:
“Poprawiliśmy motocykl przed symulacją wyścigu, która poszła na prawdę dobrze. Całościowo jestem bardzo zadowolony, ale nie tylko ja. Ben jest również bardzo blisko lidera, tak jak Cal i Andrea. Musimy trochę poprawić hamowanie i jeśli uda się nam to osiągnąć to zyskamy kilka dziesiątych sekundy na okrążeniu.
W podobnym, zadowolonym tonie wypowiadał się Ben Spies: „Cieszę się z przebiegu testów. Obaj z Jorge pracowaliśmy metodycznie nad szeregiem różnych rzeczy i wydaje mi się że obaj jesteśmy zadowoleni z motocykla, który pojedzie do Kataru. Kilka obszarów na których mieliśmy problemy wydaje się być znacząco poprawionych. Trudno nam powiedzieć czy wszystko jest poprawione tak jak należy dopóki nie pojeździmy po większej ilości torów, ale jesteśmy zadowoleni z balansu motocykla i myślę, że mamy bardzo konkurencyjną maszynę na sezon 2012.”
Nieco mniejszym optymizmem powiało z boksu Ducati. Co prawda Rossi ukończył testy na teoretycznie dobrej szóstej pozycji, ale w praktyce blisko sekundowa strata oznacza, że na chwilę obecną szanse Włocha na walkę o podium są iluzoryczne: „Cieszę się z tego szóstego miejsca i pokazuje ono gdzie w tej chwili jesteśmy. To dla mnie o wiele bardziej realistyczny test przed sezonem. Podium, Stoner, Lorenzo i Pedrosa są dla mnie w tej chwili o wiele za daleko, ale wiele będzie zależało od poszczególnych torów, które pokażą nasz prawdziwy potencjał. Niedziela poszła nam znacznie lepiej niż piątek. Niestety na Sepang popełniliśmy błędy idąc w kierunku błędnych ustawień i musieliśmy za to zapłacić w piątek, gdy od nich zaczynaliśmy.”
Cieszy też zmniejszenie się przepaści pomiędzy prototypami, a motocyklami CRT. Najszybszy z seryjnym silnikiem Randy De Puniet jechał praktycznie tym samym tempem, jak Karel Abraham na pełnym prototypie. Co ważne różnica pomiędzy zawodnikami CRT, a liderami wynoszą obecnie 2-3 sekundy zamiast 5-6 jak obserwowaliśmy to jeszcze niedawno. Istotne jest również, że różnice w czasach pomiędzy poszczególnymi zawodnikami motocykli CRT są niewielkie, co zapowiada zażartą walkę także dalej w stawce.
Pos | Kierowca | Zespół | Najlepszy czas | Strata do pop. Kierowcy | Strata do lidera | Okr |
1 | Casey STONER | Repsol Honda Team | 1:38.780 | - | - | 61 |
2 | Jorge LORENZO | Yamaha Factory Racing | 1:38.953 | +0.173 | +0.173 | 84 |
3 | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | 1:39.157 | +0.204 | +0.377 | 73 |
4 | Ben SPIES | Yamaha Factory Racing | 1:39.495 | +0.338 | +0.715 | 61 |
5 | Cal CRUTCHLOW | Monster Yamaha Tech 3 | 1:39.585 | +0.090 | +0.805 | 83 |
6 | Valentino ROSSI | Ducati Team | 1:39.733 | +0.148 | +0.953 | 90 |
7 | Andrea DOVIZIOSO | Monster Yamaha Tech 3 | 1:39.860 | +0.127 | +1.080 | 72 |
8 | Nicky HAYDEN | Ducati Team | 1:39.919 | +0.059 | +1.139 | 91 |
9 | Alvaro BAUTISTA | San Carlo Honda Gresini | 1:40.017 | +0.098 | +1.237 | 86 |
10 | Stefan BRADL | LCR Honda | 1:40.098 | +0.081 | +1.318 | 85 |
11 | Hector BARBERA | Pramac Racing Team | 1:40.287 | +0.189 | +1.507 | 91 |
12 | Karel ABRAHAM | Cardion AB Motoracing | 1:40.579 | +0.292 | +1.799 | 88 |
13 | Randy DE PUNIET | Power Electronics Aspar | 1:40.601 | +0.022 | +1.821 | 71 |
14 | Aleix ESPARGARO | Power Electronics Aspar | 1:41.645 | +1.044 | +2.865 | 69 |
15 | Danilo PETRUCCI | Came Iodaracing Project | 1:41.926 | +0.281 | +3.146 | 87 |
16 | Franco BATTAINI | Ducati Team | 1:42.057 | +0.131 | +3.277 | 85 |
17 | Colin EDWARDS | NGM Mobile Forward Racing | 1:42.073 | +0.016 | +3.293 | 58 |
18 | Mattia PASINI | Speed Master | 1:42.184 | +0.111 | +3.404 | 59 |
19 | Michele PIRRO | San Carlo Honda Gresini | 1:42.212 | +0.028 | +3.432 | 52 |
20 | James ELLISON | Paul Bird Motorsport | 1:42.437 | +0.225 | +3.657 | 83 |
21 | Ivan SILVA | Avintia Racing MotoGP | 1:42.446 | +0.009 | +3.666 | 84 |
22 | Yonny HERNANDEZ | Avintia Racing MotoGP | 1:42.906 | +0.460 | +4.126 | 59 |
Trzydniowe testy w Jerez były ostatnimi przygotowaniami do sezonu motocyklowych MŚ, który za niecałe dwa tygodnie startuje przy sztucznym świetne podczas nocnych wyścigów o Grand Prix Kataru na torze Losail. Oprócz zawodników MotoGP, do akcji ruszą tam również zawodnicy klas Moto2 i Moto3, którzy w Jerez testowali na początku tygodnia.
Polecamy pełną fotorelację z testów na torze Jerez (135 zdjęć):
Królewska klasa testuje na torze Jerez - fotogaleria - FOTORELACJA
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze