Suzuki Sixteen 150
Dzisiaj przyszła kolej na wnikliwą analizę skutera na dużych kołach. Czy tego typu pojazdy mogą zagrozić pozycji skuterów posiadających małe koła?
Wygląd
Suzuki Sixteen wyglądem nawiązuje do klasycznych skuterów z lat 50. i 60., co oznacza, że musi posiadać duże koła. W przypadku Sixteena są to 16 calowe obręcze. Całość wygląda bardzo zgrabnie, jest bardzo proporcjonalna i może się podobać, o czym przekonały mnie zachwyty przechodniów.
Ergonomia
Po usadowieniu się w siodle Sixteena od razu zwracamy uwagę na dużą ilość miejsca. Naszych ruchów nic nie krępuje, kolanami nie uderzamy o kierownicę, a na stopy jest sporo miejsca. Samo siodło, choć niezbyt obszerne, jest bardzo wygodne. Pozycja za kierownicą jest bardzo naturalna i pozwala na pokonywanie dłuższych tras. Co do pasażera, również i on może stosunkowo wygodnie podróżować. Do jego dyspozycji są rozkładane podnóżki, na których może oprzeć stopy. Podczas jazdy pasażer może trzymać się uchwytów umieszczonych po bokach tylnej części pojazdu.
Możliwości bagażowe Sixteena są niestety niewielkie. Głównym winowajcą takiego stanu rzeczy są duże koła, które zabierają cenną przestrzeń. Do schowka zmieści się co najwyżej kask typu jet, i to też najmniejszych rozmiarów. Ogólnie do schowka nie zmieścimy więcej, jak parę drobiazgów typu rękawiczki, płaszcz przeciwdeszczowy itp.
Właściwości jezdne
Sercem Suzuki Sixteen jest chłodzony cieczą silnik o pojemności 156 cm3, wyposażony we wtrysk paliwa i spełniający surową normę spalin EURO 3. Mimo tak małej pojemności silnika, konstruktorom Suzuki udało się wycisnąć z niego aż 15,2KM. Jest to moc, która pozwala Sixteenowi na poruszanie się po mieście z wystarczającym zapasem mocy. Przy ruszaniu ze świateł nie musimy mieć żadnych kompleksów, i inaczej niż to bywa w przypadku skuterów o pojemności 125cm3, strzałka prędkościomierza bardzo gładko wspina się do 80km/h. W trasie natomiast be problemu możemy utrzymywać prędkość 100km/h, bez męczenia naszego skutera. Osiągnięta przeze mnie prędkość maksymalna to 120km/h.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, pozostaje ona na umiarkowanym poziomie. W czasie testu odnotowałem spalanie w wysokości 3,3 l na 100 km. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 8,5 l daje to niezbyt duży zasięg. Tutaj ponownie płacimy cenę za duże koła, które nie tylko ograniczają wielkość schowka, ale również pojemność baku.
Podwozie i hamulce
Na pochwałę zasługuje zawieszenie Sixteena. Jest ono bardzo komfortowe, czuć jak pięknie wybiera nierówności nawierzchni. Mimo takiej cechy, nie zauważyłem, by pokonywanie zakrętów nastręczało jakichkolwiek problemów ze stabilnością. Właśnie tu skuter Suzuki może pokazać swoje mocne strony. Dzięki kołom o dużym rozmiarze roller zachowuje się, jak motocykl. Ochoczo kładzie się w zakręty i pokonuje je naprawdę bardzo sprawnie. Skuteczność hamulców jest imponująca. Skuter staje jak wryty, pod warunkiem jednak użycia dwóch hamulców na raz. Tak dobre wyniki były możliwe zapewne dzięki zastosowaniu zarówno z przodu, jak i z tyłu tarcz hamulcowych. Trzeba dodać, że dźwignie hamulcowe w Sixteenie to według mnie wzór do naśladowania. Bardzo wygodne, dające poczucie pewności i pozwalające na precyzyjne dozowanie siły hamowania.
Koszty eksploatacji
Na ocenę Sixteena w tej kategorii niestety negatywny wpływ ma cena zakupu. 15, 5 tys. zł za skuter o pojemności 150 cm3 to moim zdaniem dużo. Mimo, iż jest on w miarę oszczędny w obchodzeniu się z paliwem, a wymiana oleju silnikowego przypada co 4 tys. km, czyli o 1 tys. km więcej, niż u konkurencji, to jednak początkowy koszt zakupu kładzie się cieniem na cały pojazd. Zwłaszcza, że nie mamy porządnego schowka, ani szyby. Aby komfortowo podróżować, te elementy powinny znaleźć się na wyposażeniu Sixteena, co jeszcze bardziej podniesie jego cenę.
Nasza opinia
Suzuki Sixteen to skuter mający wiele mocnych punktów. Uwagę zwracają skuteczne hamulce, bardzo dobre osiągi niedużego silnika oraz komfort jazdy. To wszystko kryje się pod karoserią utrzymaną w stylu lat 60. Ten dobry obraz psuje nieco cena zakupu, brak szyby oraz mały schowek. Jednak dla prawdziwego entuzjasty skuterów na dużych kołach, nie powinno to stanowić dużej przeszkody przy dokonywaniu decyzji o zakupie.
DANE TECHNICZNE:
Masa własna: | 135 kg |
Silnik: | 1 cylinder |
Typ silnika: | Czterosuwowy, SOHC |
Pojemność skokowa: | 156 cm3 |
Moc maksymalna: |
11 kW przy 9000 obr./min. |
Gaźnik: | Elektroniczny wtrysk paliwa |
Typ chłodzenia: | Powietrzem |
Rozrusznik: | Elektryczny |
Pojemność zbiornika paliwa: | 8,5 l |
Prędkość maksymalna: | 120 km/h (licznikowa) |
Spalanie w teście: | 3,3 l/100km |
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze