Suzuki LT-Z 400 QuadSport - sport i fun w jednym
Japońscy spece od designu, projektując nowy wygląd QuadSporta byli mocno zainspirowani jego nieco większym bratem, modelem LT-R450
Pierwsze wzmianki na temat narodzin nowego modelu quada Suzuki LT-Z400 na rok 2009 obiegły świat już we wrześniu ubiegłego roku . Wówczas było już wiadomo, że QuadSport przeszedł gruntowny lifting zarówno nadwozia, jak i podwozia. Co dokładnie zmieniono oraz czym to zaowocowało, dowiecie się z poniższego testu.
Nadszedł czas na zmiany
Japońscy spece od designu, projektując nowy wygląd QuadSporta byli mocno zainspirowani jego nieco większym bratem, modelem LT-R 450. Widać to szczególnie w stylistyce nadwozia, gdzie elementy takie jak plastiki, przednia lampa, czy przedni zderzak są niemal identyczne. Dzięki temu quad bardzo zyskał na urodzie. Sylwetka maszyny jest teraz bardziej agresywna i zadziorna, a pojazd wygląda, jak prawdziwa sportowa ośka. Oprócz linii nadwozia zmieniono kilka innych detali. Dla poprawy stabilności quad zyskał 25 mm na całkowitej szerokości oraz stracił 15 mm na wzroście. Przebudowano również ramę pojazdu, która teraz, jak podaje producent jest bardziej sztywna. Klamka hamulca przedniego zyskała regulację a szerokość podnóżków wzrosła z 32mm do 46mm. Suzuki QuadSporta przekonstruowano tak, aby nie tylko pojazd wyglądał sportowo, ale także aby jego kierowcy naturalnie przybierali sportową pozycję. Kierownica quada „powędrowała" 10 mm do przodu i 5 mm w dół. O taką samą wartość obniżono podnóżki i przesunięto je dodatkowo o 2 mm w kierunku tylnej osi. Dzięki temu mamy teraz więcej miejsca na kolana podczas składania się w zakrętach. Największej modyfikacji poddano układ zasilania w paliwo, gdzie gaźnik marki Mikuni zastąpiono wtryskiem paliwa Keihin z gardzielą o średnicy 36 mm i dyszą wtryskiwacza mającą 12 otworów. Nad prawidłową pracą czterosuwowego, chłodzonego cieczą jednocylindrowca, sprawuje nadzór i wydaje rozkazy 16-bitowy procesor wspomagany pamięcią ROM o pojemności 96 kB.
Moc pozytywnych wrażeń
Szereg modyfikacji, którym poddany został Suzuki LT-Z400 owocuje bardzo pozytywnymi wrażeniami z jazdy. Wtrysk paliwa oraz nowa elektronika sterująca sprawiły, że silnik bardzo płynnie oddaje swoją moc. Możemy mile lub też mniej przyjemnie dać się zaskoczyć, kiedy po dynamicznym dodaniu gazu quad będzie próbował zrzucić nas z siodła. Pojedyncza tarcza z tyłu, podobnie jak dwie tarcze z przodu bardzo dobrze wywiązują się z powierzonego im zadania i pozwalają na skuteczne panowanie nad energicznym silnikiem QuadSporta. Seryjne zawieszenie nie zaskakuje, ani też nie odstaje od zawieszeń innych , fabrycznych sportowych czterokołowców. Na torze motocrossowym nie poszalejemy, ale do jazdy po leśnych ścieżkach i polnych drogach w zupełności wystarczy. Skrzynia biegów w postaci 5-stopniowej przekładni z dodatkowym biegiem wstecznym pracuje przyjemnie. Biegi wskakują cicho i bez zarzutu. Także ze wstecznym nie ma problemów. Wystarczy wrzucić jedynkę, przekręcić pokrętło znajdujące się na prawym błotniku i raz jeszcze wykonać ruch lewą stopą w dół. Suzuki LT-Z400 pomimo, że jest szerszy od swojego poprzednika, to jednak nadal jest zbyt wąski do ostrych szaleństw na winklach, dlatego gdy już zdecydujemy się na taką formę jazdy, musimy pamiętać o większych złożeniach ciała
Podsumowanie
Nowy produkt koncernu z Hamamatsu to pojazd dla osób, które rozważają w niedalekiej przyszłości starty w zawodach cross country, czy też motocrossie, a nie mają jeszcze odpowiednich umiejętności. Mniejsza moc w stosunku do najbardziej utytułowanego sportowca Suzuki, czyli modelu LT-R450, działa na korzyść QuadSporta. Jest bardziej przewidywalny i łatwiej wybacza błędy kierowcy. Zatwardziali miłośnicy wyścigów mogą zainwestować w profesjonalne zawieszenie, podłogi oraz dystanse kół, wówczas tor nie będzie dla quada wyzwaniem. Osoby, dla których wyścigi, tory, zacięta rywalizacja nie jest tym, co tygryski lubią najbardziej, także znajdą w tym pojeździe coś dla siebie. Suzuki LT-Z400świetnie nadaje się do zabawy, rekreacji i turystyki, czego dowodem jest możliwość zakupu wersji homologowanej.
Dane podstawowe:
Typ silnika | 4-suwowy, 1-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC |
Pojemność skokowa | 398 cm 3 |
Średnica x skok tłoka | 90.0 mm x 62.6 mm |
Stopień sprężania | 11,3: 1 |
Moc maksymalna | 37 KM przy 7000 obr/min |
Moment obrotowy | 37,7 Nm przy 6500 obr/min |
Układ zasilania | wtrysk paliwa |
Rozrusznik | elektryczny |
Skrzynia biegów | 5-stopniowa plus wsteczny |
Długość całkowita | 1830 mm |
Szerokość całkowita | 1190 mm |
Wysokość całkowita | 1145 mm |
Rozstaw osi | 1245 mm |
Prześwit | 265 mm |
Wysokość siedzenia | 810 mm |
Masa własna | 193 kg |
Zawieszenie przód | Niezależne, podwójne wahacze, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe |
Zawieszenie tył | Wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe |
Hamulce przód/tył | podwójny tarczowy/tarczowy |
Opony przód/tył | AT22 x 7 R10/AT20 x 10 R9 |
Zbiornik paliwa | 9,5 L |
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze