Suzuki DR-Z400SM
Na rok 2005 Suzuki przygotowało miejską nowość w postaci nowego motocykla klasy Supermotard - DR-Z400SM. Jednoślad ten nie jest jednak zupełnie nową konstrukcją, jako że wywodzi się w prostej linii z DR-Z400S. Tegoroczna nowość odziedziczyła po swoim protoplascie moc, lekkość i wyposażenie, pozwalające na jazdę po drogach publicznych.
Aby motocykl enduro przeistoczyć w dynamiczny i sprawny pojazd miejski, należało dokonać w nim kilku istotnych modyfikacji. Tym, co już na pierwszy rzut oka odróżnia model SM od S, jest odwrócony widelec Showa o dużym skoku, zapożyczony z modelu RM250. Podzespół ten jest w pełni regulowany, a rury widelca pokryte są od wewnątrz warstwą zmniejszającą tarcie, zapewniają gładką pracę przedniego zawieszenia.
Tylne zawieszenie nie ustępuje zaawansowaniem technicznym przedniemu. Motocykl wyposażony jest w pełni regulowany element resorująco–tłumiący oraz w aluminiowy wahacz. Taki układ zapewnia doskonałą kontrolę tego co dzieje się z tylnym kołem.
W przypadku motocykla, którego przeznaczeniem jest życie wśród miejskich ulic, niezwykle istotną rolę odgrywają hamulce. Na tym polu Suzuki nie dało podstaw do krytyki zaopatrując swój nowy produkt w pojedynczą pływającą tarczę o średnicy 310 mm, współpracującą z dwutłoczkowym zaciskiem. Uzupełnieniem jest hamulec tylni w postaci pojedynczej tarczy o średnicy 240 mm oraz jednotłoczkowego zacisku.
Podkreśleniem ulicznego charakteru motocykla są zastosowane w nim koła i ogumienie. DR-Z wyposażony jest w 17-calowe szprychowane koła o aluminiowych obręczach. Fabrycznie stosowane ogumienie to opony Dunlop D208 o rozmiarach 120/70-R17 na przedzie, oraz 140/40-R17 na tyle.
Układ jezdny jako całość zapewnia doskonałą kontrolę nad motocyklem w czasie jazdy po asfalcie. Zawieszenie dysponujące dużym zapasem wytrzymałości i stabilności pozwala czuć się bezpiecznie nawet na chyba ulicach gdzie jakość nawierzchni pozostawia wiele do życzenia. Tak samo przydatne w ulicznym zgiełku będą skuteczne hamulce oraz małe gabaryty połączone z niską masą.
Napęd
Serce DR-Z400SM to silnik klasy średniej o pojemność 398 ccm. Jednostka napędowa stosowana wcześniej w DR-Z400S charakteryzuje się bardzo kompaktową budową. Dla wykorzystania w motocyklu miejskim silnik powinien się charakteryzować wysokim momentem obrotowym już przy niskich obrotach. W tym właśnie kierunku zmierzały zabiegi inżynierów Suzuki.
Zwarta 4-zaworowa głowica zaopatrzona jest w zawory ssące o średnicy 36 mm i wydechowe o średnicy 28 mm. Aby uzyskać zwartą komorę spalania zawory pracujące w szklankowych popychaczach rozchylone są pod małym kontem 28o. Cylinder silnika pokryty jest firmowym pokryciem Suzuki – warstwą niklowo-krzemową SCEM. Takie rozwiązanie jest trwalsze niż żeliwna tuleja cylindrowa, oraz charakteryzuje się znakomitym transferem ciepła. W cylindrze pracuje kuty tłok o 10% lżejszy od tłoka odlewanego. Element ten jest dodatkowo chłodzony olejem natryskiwanym na denko tłoka.
Silnik zasilany jest pojedynczym gaźnikiem MikuniT BSR36 CV, do którego powietrze dostaje się z 6-litrowego airboks’u. Dla oszczędności na wadze pokrywy zaworów, sprzęgła oraz alternatora są wykonane z magnezu. Ukłonem w stronę zwartości całej jednostki jest zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową. Dostęp do filtra powietrza zapewniony jest dzięki szybko zdejmowanej pokrywie z lewej strony motocykla. Za rozruch silnika odpowiada lekki rozrusznik i kompaktowy bezobsługowy akumulator o pojemności 6,5 Ah. Głowica silnika zaopatrzona jest w automat uchylający zawory ssące przy rozruchu dla łatwego i szybkiego ożywienia jednocylindrowca.
Pod kątem miejskich zastosowań zaprojektowany został także układ chłodzenia. Zaopatrzony jest on w wentylator zamocowany na lewej chłodnicy oraz w termostat, który przy odpowiednio zwiększonej wydajności całego układu zapewnia odpowiednie warunki pracy silnika, nawet w najgęstszym ruchu ulicznym.
Moment obrotowy silnika przenoszony jest na asfalt poprzez 5-biegową skrzynię i obsługiwane linką mokre, wielotarczowe sprzęgło.
Rama i nadwozie
Chromowo-molibdenowa rama jest wyjątkowo odporna na wstrząsy, skręcanie i charakteryzuje się minimalną masą. W konfiguracji z kompaktowym silnikiem zapewnia ona smukły profil z płynnym przejściem pomiędzy zbiornikiem paliwa, siedzeniem i plastikami. Grzbiet ramy to pojedyncza rura, a dół to podwójna rurowa kołyska. Elementy te, wraz z główką ramy stanowią zbiornik oleju, niezbędny przy zastosowaniu smarowania z suchą misą olejową.
Przykręcany aluminiowy stelaż pod siedzeniem kierowcy jest odporny na wstrząsy i charakteryzuje się bardzo niską masą. Podnóżki motocykla wykonano ze stali chromowo-molibdenowej, a aluminium wykorzystano do wykonania obręczy kół, osłony silnika oraz ochraniacza tylnej tarczy hamulcowej.
DR-Z400SM w mieście
Stylizacja motocykla sprawia, iż nowe Suzuki wygląda na bardzo smukłe i zwinne. I taki też jest w rzeczywistości. Pomimo kompaktyzacji i zmniejszania masy wszystkich elementów, do dyspozycji kierowcy pozostawiono bardzo dużo miejsca. Pozwala to zając nawet wysokim kierowcom wygodą pozycję za sterami nowego jednocylindrowca z Akashi. Wyprostowana pozycja za kierownicą w połączeniu z dosyć wysoko umiejscowionym siodłem daje możliwość bezproblemowej obserwacji tego, co dzieje się przed motocyklem a wąska talia pozwala na doskonałe zespolenie z nim.
Miejskie jednocylindrowce stają się coraz popularniejsze na ulicach naszych miast. Suzuki modelem DR-Z400SM przedstawia bardzo ciekawą propozycję, która przy atrakcyjnej na tle konkurencji cenie może okazać się rynkowym przebojem.
Cena tego motocykla w Polsce to 25 300 brutto.
Dane techniczne:
Silnik:398cc, cztero - suwowy, jednocylindrowy, DOHC, 4-zawory, chłodzony cieczą
Średnica cylindra x skok tłoka: 90 x 62.6mm
Stopień sprężania:11.3:1
Zasilanie: gaźnik T BSR36
Smarowanie : ciśnieniowe, z suchą miską olejową
Zapłon: cyfrowy/DC-CDI
Skrzynia biegów:5-biegowa
Końcowe przeniesienie napędu: łańcuch #520
Długość:2220mm
Szerokość:870mm
Wysokość:1185mm
Wysokość siedzenia:890mm
Prześwit:300mm
Rozstaw osi:1460mm
Sucha masa:134kg
Zawieszenie przód: odwrócony teleskopowy widelec, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, tłumienia i odbicia
Zawieszenie tył: centralny element tłumiąco-resoujący, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, tłumienia i odbicia, wahacz aluminiowy
Hamulce przód: tarcza 310 mm, hydrauliczny zacisk 2-tłoczkowy
Hamulce tył: tarcza 240 mm, zacisk jednotłoczkowy
Opona przód:120/70-17
Opona tył:140/70-17
Pojemność zbiornika paliwa:10 litrów
Kolor: żółty, czarny
Źródło: materiały prasowe Suzuki
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeceny nie ma,podaæ wszystkich krosów
Odpowiedz