Suzuki Burgman Fuel-Cell - pierwsza homologacja z ogniwem paliwowym
Suzuki Motor Corporation ma przyjemność ogłosić, że skuter Suzuki Burgman zasilany ogniwem paliwowym jako pierwszy pojazd otrzymał homologację całopojazdową w Unii Europejskiej
W Unii Europejskiej pojazd bez homologacji europejskiej musi uzyskać poszczególne homologacje krajowe w każdym państwie, w którym ma być sprzedawany. Homologacja europejska umożliwia jego sprzedaż we wszystkich państwach członkowskich UE.
Burgman z ogniwem paliwowym zadebiutował na 41. Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w październiku 2009 roku. Od lutego 2010 roku Suzuki i brytyjska firma Intelligent Energy, która opracowała system zasilania ogniwem paliwowym dla Burgmana, wspólnie uczestniczą w testach skutera na drogach publicznych, prowadzonych pod egidą agendy brytyjskiego rządu Technology Strategy Board (jest to instytucja rządowa, która promuje innowacje i rozwój produktów oraz usług poprzez inwestycje w opracowywanie nowych technologii). Testy z udziałem jednego skutera odbywają się w okolicach Uniwersytetu Loughborough w środkowej Anglii. Wkrótce kolejne egzemplarze Burgmana dołączą do jazd testowych.
Początkowo musiano uzyskiwać pojedyncze homologacje dla wszystkich egzemplarzy Burgmana, by można było wykorzystać je w testach. Otrzymanie homologacji europejskiej oznacza, że homologacje krajowe nie są już konieczne.
Skuter Burgman zasilany ogniwem paliwowym powstał na bazie standardowego Burgmana stworzonego do jazdy po mieście. Kryje w sobie lekkie, kompaktowe, chłodzone powietrzem ogniwo paliwowe i zbiornik na wodór, umieszczony wewnątrz ramy. Aby uzyskać homologację UE, jest on odporny na ogień, silne uderzenia oraz na broń palną. Wodór rozpręża się błyskawicznie i jest niewiele mniej łatwopalny, niż benzyna. Prąd wytwarzany przez ogniwo zasila silnik elektryczny. Emitowana do atmosfery jest jedynie para wodna. Suzuki pracuje nad wprowadzeniem Burgmana z ogniwem paliwowym do masowej sprzedaży z uwagi na wyjątkowe zalety tego skutera dla jakości środowiska.
Silnik produkuje łącznie około 11 KM, co jest wartością plasującą się niewiele poniżej normy dla pojazdów klasy 125 ccm. Przy średniej prędkości około 32 km/h, która odpowiada warunkom miejskim, Burgman powinien przejechać około 350 kilometrów. Jeżdżąc średnio 65 km/h, zasięg zmniejsza się do 160 kilometrów. Co istotne, tankowanie zajmuje około 5 minut, a nie kilka godzin jak w przypadku pojazdów elektrycznych. Suzuki twierdzi, że Burgman Fuel-Cell powinien ważyć około 170 kg – dla porównania, spalinowy Burgman 200 waży 160 kg. Koszty tankowania w przeliczeniu na kilometr nie przekroczą klasycznej benzyny, a do tego napędzany ogniwami pojazd nie posiada skrzyni biegów czy sprzęgła – opieki wymaga wyłącznie filtr powietrza, co czyni z niego pojazd mniej podatny na awarie.
Celem Suzuki jest sprawić, by ekologiczne skutery zasilane ogniwem paliwowym stawały się coraz popularniejsze w Europie wraz z rozwojem sieci stacji do tankowania wodoru i innych niezbędnych elementów infrastruktury. Mówi się o rozpoczęciu sprzedaży Burgmana w 2015 roku.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeciekawe co to z tego będzie. ale to, co ciekawi mnie najbardziej - czym będziemy jeździli za 20, czy 50 lat. z tego punktu widzenia nie mogę się doczekać starości :)
OdpowiedzBiorąc pod uwagę to co dzieje się obecnie na świecie (wojny, konflikty, katastrofy) to za 20/50 lat będziesz jeździć na ośle lub na czymś podobnym, a ubierać będziemy się w skóry.
OdpowiedzYeee...Powrót do korzeni ;P
Odpowiedz