Supermoto od kuchni
Supermoto narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego pilota z trzech dyscyplin sportowych: motocrossu, wyścigów ulicznych i speedwaya
Chciałbym wam dzisiaj przybliżyć tematykę Supermoto, która rewelacyjnie przyjmuje się w Europie i każdego dnia zdobywa coraz większą popularność. Dla jednych to znana dyscyplina, dla innych nie. Co to jest w ogóle Supermoto i skąd się wzięło?
Supermoto (w skrócie SM) zapoczątkowane zostało w latach 70-tych, w USA pod nazwą Superbikers (nie mylić z Superbike). Narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego pilota z trzech dyscyplin sportowych: motocrossu, wyścigów ulicznych i speedwaya.
W Europie przyjęło się około roku 1985, pod nazwą Supermotard. Dokładnie Supermoto objawiło się we Francji i po dzień dzisiejszy jest zagorzale tam uprawiane. Tam też zapoczątkowano budowanie specjalnych torów: z częścią asfaltową, płaską, żużlową i offroadową. Z reguły prawidłowy tor SM składa się z 70-80% powierzchni asfaltowej i 20-30% offroadowej.
Widowiskowość tego sportu leży w spektakularnych, zapierających dech dryftach i mrożących krew w żyłach manewrach wyprzedzania. Technika jazdy sprawia wrażenie, jakby prawa fizyki tu nie działały. Temu wszystkiemu towarzyszą (jak w każdym sporcie extremalnym) kraksy, choć obrażenia po upadkach są zdecydowanie mniejsze, niż w przypadku wyścigów ulicznych czy motocrossu.
Motocykl
Pierwotne pochodzenie motocykla Supermoto znajduje swoje korzenie w enduro, czy raczej motocrossie. Maszyny stosowane do Supermoto są jedno lub rzadziej dwu cylindrowe, o pojemności 125- 700ccm. Od niedawna firma BMW, wprowadzając w życie swoje pierwsze Magamoto o pojemności 1200 ccm, podwyższyła automatycznie granicę pojemnościową.
Zasadnicze różnice
Różnice w budowie dzisiejszych motocykli Supermoto leżą w: zastosowaniu opon ulicznych, czy też slików na małych (16,5 - 17 cali) i szerokich (3,5 - 5,5 cali) felgach; optymalnie dopracowanym, twardszym i niższym zawieszeniu; odpowiednim do rozwijanych prędkości, silniejszym hamulcu przednim. Nowoczesne sprzęty SM nadają się nie tylko na miejską ulicę, ale też na boczne górskie drogi i polne ścieżki. Wyposażone w instrumenty pokładowe, światła, rozrusznik elektryczny stały się sprawnym i wygodnym produktem do codziennego użytku. Również to, co nie widoczne gołym okiem, a istotne dla jazdy, uległo zmianie: geometria ramy, pochylenie przedniego widelca, żywotność silnika czy komponenty samego zawieszenia.
Ogromne zainteresowanie publiczności tym sportem zmusiło duże koncerny do natychmiastowej reakcji. Dlatego produkty wiodących firm dzisiaj możemy powszechnie spotkać zarówno na torach wyścigowych, jak i na ulicach. Najbardziej znane z nich, to: Husqvarna, Husaberg, KTM, Suzuki, Honda, Yamaha, MZ/MuZ, Aprilia, BMW.
Wyścigi
Wyścigi odbywają się z reguły na niewielkich, specjalnie do tego celu przygotowanych torach. Poza nielicznymi krajami (Włochy, Francja, Węgry, Szwajcaria, Austria i Niemcy), w których Supermoto od wielu lat cieszy się ogromną popularnością, nie ma specjalnie zbudowanych torów. Biegi więc odbywają się na wszelkiego rodzaju terenach, placach parkingowych, pasach lotniskowych, torach gokartowych itp.
Trasa takiego toru składa się z kompleksu wielu trudnych technicznie prostych, półprostych i zakrętów, gdzie umiejętności motocyklisty i możliwości jego maszyny są na wszelkie sposoby doprowadzane do fizycznych i technicznych granic. Ciągle rosnąca popularność tej dyscypliny doprowadziła do powstania wielu klas, w których zawodnicy mogą się mierzyć.
Podział tych klas wygląda następująco:
Mistrzostwa Świata
FIM Supermoto - jest organizowana przez firme Youtstream
Klasy do roku 2006:
S1 bez ograniczeń pojemnościowych
S2 do pojemności 450ccm
Klasy od roku 2007
S1 do 450 ccm
S2 od 475 ccm
Mistrzowie Świata
Rok 2006
-S1 Bernd Hiemer na KTM
-S2 Therry van den Boch na Aprilia
Rok 2007
-S1 Thomas Chareyre na Husqvarna
-S2 Gerald Delepine na Husaqvarna
Na podobnych zasadach rozgrywane są także mistrzostwa krajowe, mistrzostwa regionalne czy też firmowe, jak choćby Suzuki CUP, MZ CUP, Młodziki 125 ccm. Niezmiernie wzrosło zainteresowanie takimi zawodami również wśród amatorów, próbujących swoich sił na pobliskich torach. Start w tym sporcie jest bardzo prosty i wiekowo nieograniczony.
Startujący mają wyrównane szanse, a klasyfikacja wygląda następująco:
- Początkujący
- Amatorzy
- Zaawansowani
- Prestiż
Następnie podział odbywa się według pojemności motocykla:
- S1
- S2
- Jeszcze do niedawna OPEN
W Polsce scigamy sie w klasach mistrzowskich:
- S2 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- S1 (powyżej)
oraz w Pucharze PZM
- PZM 250 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- OPEN (powyzej)
W tym roku, w celu obniżenia kosztów dla początkujących, dopuszczono możliwość startów w Pucharze PZM, także na dużych kołach.
Wyposażenie kierowcy SM
Jak w każdym sporcie, wyposażenie ma przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo. Mimo, że Supermoto wywodzi się z motocrossu, niestety crossowe spodnie czy bluza nie zdają tu egzaminu. Tekstylna odzież nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia przy poruszaniu się po różnych nawierzchniach, przy zawrotnej prędkości. Najlepszym rozwiązaniem jest tu skórzany strój jednoczęściowy. Różni się on jednak od swojego pierwotnego wzorca (superbike) . Pozwala na większą swobodę ruchu, wykonany jest z odpowiedniego tworzywa, by zapewnić dobre chłodzenie (w Superbike zawodnik nie wykonuje aż tak intensywnej pracy ciałem). Pozostałością crossową są kask i buty. Do tych drugich doszły tylko podkowy. Ze względu na technikę jazdy buty są szczególnie narażone na ścieranie, stad niektórzy producenci wprowadzili do swej oferty specjalne obuwie do supermoto z wymiennymi podeszwami.
Mam nadzieję, że tym artykułem choć trochę przybliżyłem wam tematykę Supermoto. Może niektórych zainteresowało to jako dyscyplina sportu, może innych jako hobby. A może jesteś crossowcem, który ze względu na ciekawość świata i dostępność miejsc treningowych woli spróbować swoich sił w nieco inny sposób? Na te pytania musicie już odpowiedzieć sobie sami. Kto wie, może kiedyś spotkamy się na którymś z torów...
Dla początkujących, średnio zaawansowanych i profi są prowadzone kursy techniki jazdy i dryftu.
Filmy:
|
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarzeNo a zostanę przy swoim zdaniu. element szutrowy wprowadza sporo fajnego zamieszania i podnosi mocno poprzeczkę. Przecież taka była idea? Supermotocyklista, tak? Znam to z autopsji, bo ja osobiście...
OdpowiedzNacina sie slicki, choc jak jest sucho to ja nie widze roznicy pomiedzy jazda na gladkich gumach a nacietych. Idealem jest suchy twardy teren z hopami i bandami, a nie szutrowy. Na szutrowym to nie jazda a ekwilibrystyka, antomiast na ubitym i to jeszcze z bandami slicki nie przeszkadzaja.
OdpowiedzNo właśnie, zawsze mnie zastanawiało, jak to jest z jazdą po asfalcie zaraz po wyjściu z off-roadu? Przecież opony są "oblepione" piaskiem, nie ma wtedy gorszej przyczepności?
OdpowiedzSamo wyjscie z teremu jest troche mowiac kolokwialnie "usyfione" piaskiem/ziemia, ale jak sie idzie lekko ciagnietym gazem to nie ma problemu.Przod nie ucieknie a tyl najwyzej lekko, kontrolowanie zarzuci. Gorzej jak masz suchy tor, lecisz na slickach (bez znaczenia czy nacietych) a w terenie masz stojaca wode lub bloto bo np. rano padalo. Wtedy pierwszy winkiel masz "wesoly", ale znowu lecisz go ciagnacym gazem i oczyszczasz oponke, a kolejny zakret to juz ogien. Lub stosujesz zasade niektorych zawodnikow czyli "nie wnikasz" :)
OdpowiedzDla mnie osobiście jest to pomyłka, bo zrywa to zupełnie z offroadowym rodowodem SM...
OdpowiedzMoim zdaniem to świetny pomysł, gdyby część off-roadowa była zrobiona z szutru, jakoś by to jeszcze wyglądało, ale dziwnym jest dla mnie widok motocykli z 17calowymi szosowymi oponami pływających w błocie... A zerwania z offroadowym rodowodem nie będzie, gdyż zachowa się to, co najważniejsze - styl jazdy!!!
OdpowiedzMozna uznac to za pomylke, ale faktem jest, ze ten tor stal sie sensacja w srodowisku supermoto na swiecie. Kolejna sprawa to miejsce wybudowania-Bulgaria. Czyli kraj, ktory uwazany jest za pozostajacy w tyle za POlska. Jednak znalazla sie kasa na tor, na nowy tor, na tor na ktorym mozna scigac sie tylko maszynami supermoto. W co mamy w PL? W Lublinie, pobudowano osiedla przy torze kartingowym na Zemborzyckiej-teraz ludzie, ktorzy kupili tam mieszkania ockneli sie, ze obok jest tor i żądaja zamkniecia. Poznan-tez komus zaczyna przeszkadzac bo moze by sie przydalo tak lotnisko powiekszyc... P.S. Zapraszam na zawody supermoto, nie tylko do ogladania, ale przede wszystkim do wystartowania.
OdpowiedzCiekawostka: W Bułgari został wybudowany nowy tor który w calosci składa sie z asfaltu ! [nawet bandy i whoopsy sa z asfaltu]
Odpowiedzsłyszałem(ale może źle słyszałem) że te nowe tory właśnie takie mają być w całości z asfaltu
OdpowiedzSupermoto piękny sport na youtube jest dużo fajnych filmików wystarczy wpisać supermoto
OdpowiedzNie chciałbym wchodzić w słowo autorowi, ale o ile wiem Eryk dosyć intensywnie ściga sie na SM w Niemczech. Dlatego jego opis toru i nawierzchni wydaje mi się bardzo wiarygodny. Poza tym o ile ja ...
OdpowiedzFakt, przyjęło się mówić na powerslide'y drifty, nie dryfty. Mnie jednak bardziej zaciekawiło określenie półproste... Tor składa się z zakrętów, półprostych i prostych. O jakie "półproste" chodziło...
Odpowiedz